·        La norma, que estableix legalment què és una ludoteca i els requisits que ha de complir, cobreix un buit legal en aquest àmbit
 
·        Es determina la formació dels professionals que han d’exercir a les ludoteques, els espais físics mínims garantits i les condicions d’estada pels més petits
 
·        L’Executiu també ha creat l’acreditació de competències en TIC i ha desencallat el reg del pantà de Rialb
 
·        També ha millorat les condicions dels préstecs per a empreses tecnològiques i ha creat la Delegació del Govern a Mèxic
 
El Govern ha aprovat avui el Decret que defineix legalment què és una ludoteca, estableix els requisits que ha de complir aquesta activitat i fixa el seu procediment d’acreditació. El conseller de Governació i Administracions Públiques, Jordi Ausàs, que juntament amb la directora general de Comunicació del Govern, Aurora Masip, ha comparegut a la roda de premsa posterior al Consell de Govern, ha explicat que amb aquesta norma el Govern no vol “provocar el tancament de ludoteques, sinó que les existents i les que es puguin crear treballin amb les màximes garanties de qualitat”.
 
La normativa aprovada avui defineix les ludoteques com a centres, equipaments o espais delimitats que tenen una finalitat lúdica, socioeducativa, cívica, cultural i inclusiva, i que porten a terme un projecte socioeducatiu.  El nou Decret, que cobreix el buit legal que fins ara hi havia en aquest àmbit, estableix les directrius que assenyalen clarament què són les ludoteques, quina és la seva activitat i qui les dirigeix, entre altres aspectes.
 
Segons el conseller Ausàs, amb aquest Decret, que dóna compliment al mandat del Parlament, es pretén “evitar confusions i clarificar un sector per garantir la qualitat del servei”, i sobretot, “omplir un buit legal ja que fins ara no se sabien de qui eren competència aquests establiments”. El Govern estableix així un marc normatiu per evitar “les situacions dramàtiques que s’havien produït en centres que actuaven sota el nom de ludoteca”,
 
Al juliol, quan aquest Decret entri en vigor, els centres que vulguin mantenir al denominació de “ludoteca” hauran de presentar la documentació necessària per garantir el compliment d’aquests nous requisits. El Departament de Governació i Administracions Públiques serà qui donarà l’autorització, tot i que els responsables de recollir la documentació seran els ajuntaments. Els centres que després de 18 mesos de l’entrada en vigor d’aquest Decret no hagin obtingut l’acreditació, no podran mantenir la denominació de “ludoteca”. “Durant aquest termini els centres no només hauran d’adequar l‘equipament i canviar les característiques físiques sinó que, a més, s’hauran d’adaptar a les característiques professionals amb la titulació requerida per part del personal que hi treballi”, ha explicat el conseller.
 
Els nens de 0 a 4 anys hauran d’estar sempre acompanyats d’un pare o de qui en sigui el responsable
 
El Decret estableix que les ludoteques podran donar servei a infants i joves de 0 a 18 anys i que en el cas dels menors de quatre anys, hauran d’estar sempre acompanyats per la persona legalment responsable del menor o de la que aquesta hagi autoritzat. En cap cas, els professionals del centre es poden autoritzar com a acompanyants del menor. Per als infants i joves de 4 a 16 anys, la persona legalment responsable haurà d’autoritzar per escrit l’estada a la ludoteca.
 
La nova normativa estableix que la superfície d’espai útil pel joc de la ludoteca ha de ser de 50m2 com a mínim i que en tots els centres hi ha d’haver zona d’acollida, espais de jocs, àrea d’administració i gestió, magatzem i sanitaris.
 
Pel que fa al personal, l’equip de professionals del centre ha d’estar format per un mínim de dues persones inclosa una persona coordinadora, amb una titulació mínima d’educació superior en pedagogia, psicopedagogia, magisteri o educació social. Aquesta serà qui dirigirà l’equip de professionals que treballa a la ludoteca.
 
Acreditació de les competències en TIC
 
El Govern també ha aprovat avui el Decret que regula l’acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC). Aquest certificat, expedit per la Generalitat, permetrà demostrar a través d’una prova, el nivell de coneixement en tecnologies de la informació i la comunicació davant qualsevol empresa o administració pública. “Es tracta d’un Decret pioner a l’Estat espanyol”, ha dit el titular de Governació, que pretén “integrar les empreses i la ciutadania a la societat de la informació per evita la fractura digital”.
 
Els certificats comptaran amb tres nivells: bàsic, mitjà i avançat. Aquest estiu es faran les primeres proves del nivell bàsic i mitjà per a determinats col·lectius i, superada aquesta fase de prova, es posarà en funcionament el sistema de proves d’acreditació de nivell bàsic i mitjà obert per tota la ciutadania. A la tardor de 2010, està previst iniciar el sistema per l’acreditació de nivell 3 d’usuari avançat.
 
Desencallat el reg del pantà de Rialb
 
En l’àmbit de les infraestructures, l’Executiu ha desencallat avui un reg històric reclamat pel territori des de fa anys i ha fixat l’aportació econòmica dels beneficiaris dels regadius compensatoris pel pantà de Rialb (Bassella marge esquerre i Pinell del Solsonès, de Peramola-Bassella marge dret, i d’Oliana), fet gràcies al qual es podran començar a executar les obres en aquesta zona.
 
El Govern executarà les obres de la xarxa de distribució d’aquests regadius de compensació de l’embassament de Rialb amb un import total de 13,4 milions d’euros. El pagament de les aportacions dels beneficiaris es farà efectiu en el termini de deu dies naturals a partir de l’arribada de l’aigua de la xarxa de reg a la finca dels beneficiaris, i serà abonat directament a la seva empresa pública Regs de Catalunya (REGSA).
 
Nova delegació del Govern a Mèxic
 
L’Executiu també ha aprovat avui la creació de la Delegació del Govern a Mèxic amb l’objectiu d’enfortir la presència de Catalunya als Estats Units de Mèxic i als països de l’Amèrica Central i del Carib. La nova seu facilitarà les relacions bilaterals amb les autoritats dels països de la zona en l’àmbit de les competències de la Generalitat i farà les funcions de suport institucional. La delegació catalana tindrà la seu a Mèxic DF, on també hi ha una oficina de l’agència ACC1Ó (CIDEM i COPCA) que des de l’any 1989 dóna suport estratègic a les empreses catalanes i amb la qual col·laborarà.
 
Aquesta és la sisena delegació que el Govern crea aquesta legislatura, després de la de França, el Regne Unit, Alemanya, Estats Units i Argentina.
 
Millors condicions dels préstecs per a empreses tecnològiques
 
El Govern facilitarà crèdits a les empreses tecnològiques i innovadores amb condicions més favorables per tal d’adaptar-les a les noves directrius comunitàries establertes pel Marc de Capital Risc de la Comissió Europea. Es reduirà el tipus d'interès variable, que anteriorment estava fixat en l’euríbor més el 0,25%, fins a una forquilla entre zero o euríbor menys el 2%, i s’incrementarà la remuneració variable del préstec del 5% al 10%.

2  

Imatges

Foto de la roda de premsa. Autor: Jordi Bedmar

Foto de la roda de premsa. Autor: Jordi Bedmar 254

Foto de la roda de premsa. Autor: Jordi Bedmar

Foto de la roda de premsa. Autor: Jordi Bedmar 681

3  

Vídeos

Tall de vídeo: Ausàs explica que les ludoteques tenen 18 mesos per adequar-se a la nova normativa

Tall de vídeo: Ausàs detalla que el decret omple un buit legal i clarifica el sector

Tall de vídeo: Ausàs explica els nous objectius del nou decret que regula l'acreditació TIC

1  

Fitxers adjunts

Document PDF: Acords del Govern del 9 de juny de 2009

Document PDF: Acords del Govern del 9 de juny de 2009
PDF | 63