Inici curs 06.09.13 mini

Ensenyament aposta pel plurilingüisme i per reforçar l'ofensiva de país a favor de l'èxit escolar el proper curs 2013-2014

query_builder   6 setembre 2013 17:26

event_note Nota de premsa

Ensenyament aposta pel plurilingüisme i per reforçar l'ofensiva de país a favor de l'èxit escolar el proper curs 2013-2014

 
 
·         Un total de 52 centres formaran part del pla de plurilingüisme, que s’inclouen en els 1.400 centres que utilitzaran l’anglès per impartir continguts curriculars
 
·         El curs 2013-2014 s’aplicarà una auditoria pedagògica als centres de primària amb més d’un 30% d’alumnes en el nivell baix de les proves de sisè de primària, per tal d’aconseguir incrementar-ne la taxa d’èxit
 
·         Enguany s’implanta el programa d’innovació en la formació de mestres amb el doble grau universitari d’infantil i primària
 
·         Al nou curs s’implantarà el Pla intensiu de millora a primer d’ESO i  s’estendrà la FP dual triplicant-ne els alumnes
 
·         El sistema educatiu assoleix per primer cop la distribució de 60% i 40% entre batxillerat i FP
 
·         El proper curs escolar començarà amb 1.550.871 alumnes, 20.674 més que l’any anterior, i la mateixa plantilla als centres del departament, d’un total de 63.962 llocs docents
 
·         Irene Rigau: “Aquest curs destacarà per més estabilitat a les aules i als centres, per rebaixar la ràtio a les aules, i per mantenir la plantilla docent. En les mesures hi ha intencionalitat pedagògica, voluntat política i sobretot molta gestió”
 
Inici_curs_2013_14
El Govern de la Generalitat, a través del Departament d'Ensenyament, aposta pel plurilingüisme a l’escola i per reforçar l’ofensiva de país a favor de l’èxit escolar el proper curs 2013-2014. La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, acompanyada de la secretària general d’Ensenyament, M. Jesús Mier, i del secretari de Polítiques Educatives, Joan Mateo, ha presentat les dades i les novetats del nou curs escolar, que començarà el proper 12 de setembre.
 
El proper curs es posarà en marxa el pla d’escola plurilingüe per tal d’incrementar l’exposició lingüística a l’anglès en el context escolar i social, tant a l’educació primària, secundària i postobligatòria. Segons la consellera Rigau, “el domini de l’anglès esdevé bàsic per tota la ciutadania. El curs que ve un total de 52 centres educatius disposaran de nous materials i models en anglès, i comptarem amb 1.400 centres que inclouran l’anglès com a matèria no només per ser ensenyada sinó per ensenyar d’altres matèries i continguts curriculars”.
 
La consellera d’Ensenyament també ha destacat la implantació enguany del programa de millora i innovació en la formació de mestres, on les universitats catalanes ofereixen un doble grau d’educació infantil i primària: “Aquesta és una  aposta a mig i llarg termini de tal manera que ens ajudarà a avançar en la millora del sistema. I és que fer atractiva la professió vol dir procurar tenir notes d’accés més altes, més estudiants que provinguin del batxillerat i amb un nivell d’anglès important”.
 
Un altre dels eixos destacats serà la lluita en favor de l’èxit escolar a primària i secundària. A l’educació primària, el Departament d'Ensenyament realitzarà per aquests centres -un total de 96 amb més d’un 30% d’alumnes en el nivell baix- una auditoria pedagògica on s’analitzi la realitat i condicions de cada centre per posteriorment poder dissenyar intervencions específiques orientades a incrementar-ne l’èxit de l’alumnat. S’actuarà en els centres on hi ha prop de 8.000 alumnes que no han assolit el nivell bàsic de competències a les proves de sisè de primària. La titular d’Ensenyament ha afirmat que la mesura vol evitar fer crònic el fracàs escolar en determinades zones acadèmiques, i ha assegurat que “l’auditoria pedagògica per aquests centres tindrà molts elements, una radiografia de recursos materials, de metodologies, d’organització d’horaris, etc.. Volem evitar la seva cronificació, i per tant hem de col·laborar en la creació de valor públic: oportunitat, viabilitat, sostenibilitat i ascensor social. Els hem de poder oferir aquestes oportunitats”.
 
També en el marc de la lluita contra el fracàs escolar s’aplicarà el Pla intensiu de millora (PIM) al primer curs de l’ESO. Es tracta d’una mesura específica i temporal per als alumnes amb dificultats d’aprenentatge en llengua catalana i castellana i en l’àmbit matemàtic. El pla permetrà organitzar a l’alumnat beneficiari –que els centres proposaran a les famílies- en grups flexibles, amb un mínim de 10 alumnes, amb continguts i matèries del currículum adaptat i metodologia personalitzada. El PIM incrementarà les hores lectives destinades a llengua catalana –passant de 3 a 4 hores setmanals-, llengua castellana –de 3 a 4 hores- i matemàtiques -3 a 5 hores-.
 
La consellera ha declarat que “ens hem proposat una taxa de graduació de quart d’ESO semblant al que estableix els objectius d’Europa 2020, que és d’un 85%. Necessitem més èxit escolar i aquesta mesura d’increment horari va en aquest sentit”.
 
El 60 % d’alumnes cursaran batxillerat i el 40% FP
 
El curs 2013-2014 s’estendrà la formació professional dual, i es triplicaran els alumnes participants –passant de 590 a un total de 2.116-, així com els centres participants –de 25 a 42 centres-, i les empreses implicades –que són 220 respecte les 118 del passat curs-. En el marc de la formació professional, Irene Rigau ha destacat que Catalunya s’apropa a la mitjana europea entre alumnat que cursa FP i el que cursa Batxillerat. El proper curs un 60,1% cursaran batxillerat i un 39,9% cicles formatius: “El 60-40 permet a Catalunya  situar-se al segon grup de països europeus com Suècia, Dinamarca, Finlàndia o França. Estem en aquest grup de forma equilibrada. Una evolució molt notable i que les dificultats que tenim no ens ha allunyat dels objectius que teníem”, ha declarat Rigau.  
 
Destaca també l’ampliació de l’ensenyament del nivell C1 del “Marc Europeu comú de referència” en anglès, francès i alemany, per tal de facilitar la professionalització de les persones. Així 10 Escoles Oficials d’Idiomes impartiran el nivell C1 d’anglès, 2 ho faran de francès i una d’alemany. Aquest nivell permet entendre textos complexos i un nivell de conversa avançada sobre temes especialitzats.
 
El foment de les noves tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement (Pla TAC) serà també destacat el proper curs. En aquest sentit, destaca l’obertura dels centres a l’aprenentatge a distància (Blended Learning), on l’alumne podrà cursar part del seu currículum  en la modalitat a distància a través de l’Institut Obert de Catalunya. Els alumnes podran cursar una o dues matèries de modalitat o optativa a distància, i disposaran de professors responsables del seu seguiment. També aquest serà el marc per facilitar l’enriquiment curricular als alumnes amb altes capacitats. La iniciativa s’emmarca dins de l’ofensiva de país a favor de l’èxit escolar.
 
En el pla TAC tindrà un espai destacat  una iniciativa conjunta entre el Departament, la Fundació Barcelona World Capital i Global System for Mobile Communication Association, l’mSchools. L’objectiu és, a través de diverses actuacions, utilitzar les noves eines de comunicació i telefonia en l’aprenentatge de l’alumnat. Un dels aspectes destacats és l’elaboració de materials curriculars, amb un enfocament de programació d’Apps, per a la matèria optativa d’informàtica de 4t d’ESO.
 
Respecte la jornada compactada als centres públics de secundària, el curs que ve la faran 449 centres, un 81,8% del total d’instituts, el que suposa 65 més que l’any passat. 
 
 
El curs començarà amb 1.550.871 alumnes
 
El curs 2013-2014 tindrà un total de 1.550.871 alumnes, el que suposa 20.674 alumnes més que el curs anterior. L’alumnat creix en tos els cursos exceptuant els dos cicles de l’educació infantil. Enguany, l’escola pública ha crescut de forma global en 275 grups, tot i que a P3 hi ha 73 grups menys per causes demogràfiques. L’escola concertada creix en 12 grups respecte el passat curs.
 
La plantilla docent del Departament d'Ensenyament és la mateixa que el curs 2011-2012, un total de 63.962 llocs docents. Irene Rigau ha declarat que “l’any passat teníem més alumnes i menys plantilla, i va caldre més esforç pels docents. Enguany seguim dient que tenim més alumnes, però podem dir que mantenim la plantilla”. Hi haurà un total de 10.180 alumnes més que el curs passat als ensenyaments de règim general presencial, fet que suposa dos alumnes més de mitjana per cada centre. Aquest fet, segons la consellera, és assumible per la plantilla docent actual amb una programació adequada.
 
La consellera ha anunciat que enguany hi haurà substituts que passaran a interins, de tal manera que podran treballar tot l’any, i ha destacat que optimitzant les plantilles i alentint en noves construccions escolars es podrà assumir el nou alumnat   amb la mateixa plantilla: “Aquest curs destacarà per més estabilitat a les aules i als centres, per rebaixar la ràtio a les aules, i per mantenir la plantilla docent. En les mesures hi ha intencionalitat pedagògica, voluntat política i sobretot molta gestió”, i ha afegit que “el que ningú ens podrà dir que posem en perill l’educació pública ni el futur per un tema de pressupost, perquè mantenim la ràtio i incrementem l’oferta, però busquem solucions diferents”.
 
Pel que fa al capítol de construccions escolars, al llarg del proper curs es construiran 12 centres nous i es faran 12 grans ampliacions i construccions. Les noves construccions seran: Escola Olivar (Castellnou de Bages), Escola de l’Estany (L’Estany), Escola Pericot (Girona), Escola Marta Mata (Mataró), Escola les Arrels (Mollerussa), Institut Marta Mata (Montornès del Vallès), Escola La Bòbila (Les Preses), Escola Cavaller Arnau (Riudoms), Escola Antoni Gaudí (Sant Boi de Llobregat), Escola Riera Alta (Santa Coloma de Gramenet), Escola El Montcau ZER Subirats (Subirats), Escola Marta Mata (El Vendrell).
 
També durant el curs s’ampliaran o adequaran els següents centres educatius: Escola la Muntanya (Aiguafreda), Escola Lola Anglada (Badalona), Institut Santiago Sobrequés i Vidal (Girona), Escola Aqua Alba (Gualba), Escola Pompeu Fabra (El Pont de Vilomara i Rocafort), Escola Mare de Déu de Montserrat (Premià de Mar), Escola Joan Casas (Sant Antoni de Vilamajor), Escola Abat Oliba (Sant Hipòlit de Voltregà), Escola Jaume Balmes (Santa Bàrbara), Escola Serafí i Casanovas (Sort), Institut escola Daniel Magrané (Tortosa) i Escola Salvador Espriu (Vidreres).
 
El curs que ve, a causa de la baixa demografia i segons la programació, no obriran les següents escoles: Escola L'Aixernador (Argentona) –que s’integra a l’Escola Nova d’Argentona-, i l’Escola Can Montllor (Terrassa) –que s’integra a l’Escola Roser Capdevila-. A més, hi ha tres escoles rurals que tancaran per manca d’alumnes: l’Escola El Roser (Aubert), l’Escola Josep Güell (Els Omellons) i l’Escola Joan Bene i Petit (Els Torms).
 
 
6 de setembre de 2013

2  

Imatges

Inici curs 06.09.13 alta (1)

Inici curs 06.09.13 alta (1) 4104

Inici curs 06.09.13 alta (2)

Inici curs 06.09.13 alta (2) 4009

2  

Vídeos

Inici curs 06.09.13 tall 1

Inici curs 06.09.13 tall 2

1  

Fitxers adjunts

Inici_curs_2013_14

Inici_curs_2013_14
PDF | 459