
El passat 1 d’octubre el Govern va donar el vistiplau al nou pla d’homogeneïtzació a les vies de peatge de la xarxa de la Generalitat, que s’iniciarà amb un descens de les tarifes a la C-32 al Garraf i al Maresme i inclourà la implantació del sistema de peatge tancat. Així mateix, hi haurà un programa d’actuacions vinculat al nou pla de millora en aquesta autopista i en la C-33 al Vallès Oriental (concessionades per Invicat i Aucat), per valor de 100 milions d’euros fins al 2017. Tal i com va explicar el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, durant la presentació d'aquest pla, el Govern treballa amb voluntat “d'intentar impulsar reformes que permetin millorar els serveis, més enllà del ajustos”.
Els principals objectius del pla que ara s’impulsa són:
- Equiparar territorialment el preu per quilòmetre de via de peatge
- Establir el pagament segons el recorregut real de l’usuari (sistema de peatge tancat)
- Executar obres de millora de la seguretat i de la capacitat en aquestes vies, amb el benefici addicional de contribuir a la recuperació del sector de l’obra pública i l’enginyeria
- Revertir part dels beneficis generats per la mobilitat en vehicle privat en les polítiques de transport públic
Major equitat territorial
El pla pretén equiparar territorialment el preu per quilòmetre de peatge i s’afegeix als descomptes que es van començar a aplicar l’any passat a partir del comportament dels usuaris (recurrència, ús de vehicle ecològic o de vehicle amb alta ocupació). Així, el Govern dóna un pas més i impulsa l’homogeneïtzació territorial dels peatges, que s’inicia amb nous descomptes a la C-32 al Garraf i al Maresme que entraran en vigor l’1 de gener vinent.
Paral·lelament, el nou pla inclou la implantació del sistema de peatge tancat en determinats trams, amb la finalitat que l’usuari “pagui pel recorregut real que fa”; una mesura que, com l’anterior, pretén una major equitat territorial. Les noves bonificacions s’aplicaran a partir de l’1 de gener vinent i el sistema de peatge tancat es desplegarà al llarg de 2014.
C-32 Garraf
- Reducció del 30% del peatge al tram Castelldefels – Sitges (barrera de Vallcarca), per tal d’equiparar els preus per quilòmetre en trams de túnel similars
- Reducció del 26,5% del peatge al tram Sitges – el Vendrell, amb l’objectiu d’equiparar els preus per quilòmetre en trams en superfície similars
- Implantació del sistema de peatge tancat entre Sitges i el Vendrell
C-32 Maresme
- Reducció del 10% del peatge del Maresme Sud, entre Montgat i Mataró (homogeneïtzació amb peatge del Maresme nord, entre Mataró i Palafolls)
- Al tram Mataró – Palafolls (Maresme Nord), l’autopista funcionarà amb un sistema de peatge tancat
Les reduccions del 10%, 26,5% i 30% del peatge s’aplicaran als vehicles lleugers, de dilluns a divendres laborables. En el cas del sistema de peatge tancat, la tarifa no està subjecta al tipus de vehicle o dia d’utilització. En tots els casos, cal que l’usuari disposi d’un sistema de pagament dinàmic (teletac). Com a novetat, el Govern ha arribat a un acord amb les concessionàries per tal que l’adquisició d’aquest teletac sigui gratuïta per als usuaris habituals i independentment del lloc de residència.
Addicionalment a aquests descomptes, continuaran vigents les bonificacions per recurrència, vehicle ecològic o vehicle amb alta ocupació. D’altra banda, cal indicar que es mantindran els recorreguts interns gratuïts actuals.
100 milions d’euros d’inversió
El nou pla comprèn també un programa d’inversions fins al 2017 per valor de 100 milions d’euros, que, a més de la C-32, abasta la C-33 al Vallès Oriental. Els treballs previstos inclouen millores en la connectivitat, la seguretat i la capacitat d’aquestes vies. Les actuacions són:
C-32 Maresme
- Nova carretera Blanes – Lloret de Mar i connexió amb la C-32 (65 milions d’euros)
- Millora de la connectivitat a Mataró i millores en la seguretat viària i la capacitat de l’autopista (10 milions d’euros)
- Variant de Valldegata, Arenys de Mar (5,3 milions d’euros)
- Reducció impacte acústic a Montgat, Masnou i Calella (300.000 euros)
C-32 Garraf
- Millora de l’enllaç de Sitges Centre (5,5 milions d’euros)
- Millores a la calçada a Gavà (2,9 milions d’euros)
- Instal·lació de pantalles per reduir l’impacte acústic a Castelldefels i millores seguretat viària C-31 (1,5 milions d’euros)
C-33 Vallès Oriental
- Nou ramal de connexió entre la C-33 i la C-17 en sentit Granollers (Mollet del Vallès), amb una inversió prevista de 3,5 milions d’euros
Cànon anual per al transport públic
Un altre aspecte innovador d’aquest pla, és l’establiment d’un cànon anual a les concessionàries que es destinarà al manteniment i millora del sistema de transport públic. En aquest sentit, es preveu que aquest cànon serà d’entre 1 i 3 milions d’euros anuals. D’aquesta manera, el Govern vol revertir part dels beneficis generats per la mobilitat en vehicle privat a les polítiques de transport públic.
Catalunya té 1.628 km de vies d’alta capacitat, un 13,45% dels de 12.125 km del total xarxa viària. D’aquests 1.628 km: El 42% (675 km) són de pagament per a l’usuari: autopistes i túnels de peatge explícit.
Si ens fixem en l’Administració titular dels 1.628 km(*): Un 47% són titularitat de la Generalitat de Catalunya, el 52% són vies de titularitat de l’Administració General de l’Estat, i el 2% restant són titularitat de les administracions locals.
Dels 675 km d’autopistes i túnels de peatge explícit: Un 30% són titularitat de la Generalitat (198 km) i el restant 70% (477 km) són titularitat de l’Administració General de l’Estat.
Camions a l'AP7, menys sinistralitat a la N-II
Els darrers anys, el trànsit ha experimentat un descens considerable a les carreteres catalanes.Així doncs, amb el pla d'homogeneïtzació dels peatges la circulació per les autopistes catalanes creixerà gràcies a la rebaixa de les tarifes. D'aquesta manera, es reduirà el trànsit a les carreteres de Catalunya i també la sinistralitat. Una iniciativa que va començar amb la prohibició de la circulació de camions de 4 o més eixos per la carretera NII entre Maçanet i La Jonquera. Els transportistes reben descomptes d'entre el 35 i el 50% de l'import. De moment, 4,000 vehicles pesants s'han desviat diàriament de l'NII a l'autopista, disminuint la congestió i accidentalitat de la N-II i aprofitant la capacitat de l'AP-7. L'augment del trànsit a les autopistes permetrà sufragar els descomptes aplicats per les concessionàries.




