
La Generalitat de Catalunya ha destinat una inversió de 306,6 milions d’euros a la realització d’un conjunt d’actuacions considerades prioritàries per a la millora de la xarxa de rodalies de Catalunya. Aquest programa recull un total de 59 obres amb una inversió estimada en 306,6 milions d’euros.
Els objectius són millorar la seguretat, fiabilitat i funcionalitat de la xarxa i inclouen actuacions en infraestructures, instal·lacions i estacions.
- Millorar la seguretat i fiabilitat del servei: Es defineixen 27 obres amb actuacions com la modernització de catenàries, la construcció de noves subestacions elèctriques, la millora de sistemes de senyalització o l’adequació d’estacions i dependències per donar més flexibilitat al servei, especialment en cas d’incidències.
- Millorar la funcionalitat del servei: Inclou una desena d’actuacions adreçades a la millora de la capacitat i del funcionament de la xarxa. En aquest sentit, cal remarcar les actuacions previstes com el perllongament d’andanes en diverses estacions per tal que acullin trens de més capacitat i l’adequació d’estacions com a terminals que donin més flexibilitat al servei.
- Millorar l’accessibilitat i modernització de les estacions: El pla estableix com a prioritàries 22 obres (16 de les quals, ja incloses al Pla de Rodalies). Aquestes actuacions permetran adaptar diverses estacions a persones amb la mobilitat reduïda i modernitzar, principalment de l’R4 (Montcada – Bifurcació, Manresa, Gelida, Viladecavalls, Vacarisses i Monistrol, entre d’altres).
NOVES RODALIES TERRITORIALS
La principal característica de les noves línies de Rodalia al Camp de Tarragona i Girona és la millora de la freqüència de pas i, en alguns casos, el temps dels trajectes.
Camp de Tarragona
El març de 2014 s’ha posat en marxa la línia RT1, que connecta Reus i Tarragona amb 55 freqüències al dia. Compta amb un tren cada 30 minuts en les hores punta de matí, migdia i tarda i intervals inferiors a l’hora durant tot el dia. Segons s’explicita al contracte de servei públic 2013-2015, també està previst un nou servei ferroviari entre l’Arboç i Cambrils, la nova RT2, que permet fer el trajecte entre aquestes poblacions sense haver de fer transbordament a Sant Vicenç de Calders. Per tant, aquesta línia millora també la connexió de les rodalies de Tarragona amb les de Barcelona. Aquest servei comptarà amb cinc expedicions noves per sentit al dia.
Terres de l’Ebre
Entre Tortosa i Barcelona s’han posat en funcionament quatre noves expedicions al dia entre Tortosa, Tarragona i Barcelona, directes entre Tarragona i Barcelona, fet que redueix en 23 minuts el temps del viatge. En total es faran nou expedicions diàries de Tortosa a Barcelona i 10 en sentit contrari.
Girona
La línia RG1 introdueix millores importants en les comunicacions internes dins de les comarques gironines i també amb la connexió amb el Maresme: connecta directament les comarques del Maresme, la Selva, el Gironès i l’Alt Empordà amb 16 trens de dilluns a divendres. Aquest servei suposa un perllongament d’alguns combois de la línia R1, que actualment acaba a Maçanet de la Selva. Així, es podrà fer la comunicació directa entre Mataró, Blanes, Girona, Figueres i la resta d’estacions intermèdies, sense necessitat de transbord. Així mateix, la connexió directa de Mataró i Blanes amb Girona i Figueres es cobreix amb una freqüència d’un tren cada dues hores.
Manresa
El gener de 2014 s’han posat en funcionament tres trens semidirectes entre Manresa i Barcelona. Aquests trens només efectuen tres parades intermèdies –enlloc de les 11 dels trens convencionals d’aquest corredor -- entre Manresa i Barcelona i el temps de trajecte es redueix entre 10 i 15 minuts respecte els viatges convencionals. Aquests viatges utilitzen els trens modulars anomenats Civia que tenen una capacitat de 977 places, 277 assegudes.
Lleida
El primer semestre de 2015 es posarà en funcionament el nou rodalies de Lleida.
Aquestes millores en la xarxa ferroviària de Catalunya es realitzen d’acord amb el contracte de servei públic 2013-2015 entre el Departament de Territori i Sostenibilitat i RENFE.
1