• El nombre d’usuaris s’ha incrementat els últims anys i ha augmentat del 73,46 % entre 2010 i 2014
El servei de consultes lingüístiques en línia Optimot ha esdevingut l’eina de referència habitual per resoldre dubtes sobre l’ús del català, amb més de 40 milions de consultes registrades des del 2011. És un servei de la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura, amb la col·laboració de l’Institut d’Estudis Catalans i el Centre de Terminologia TERMCAT.
 
L’Optimot consta d’un cercador, que permet a l’usuari resoldre els dubtes lingüístics de manera autònoma, ràpida i àgil, i també d’un servei d’atenció personalitzada (SAP) per resoldre aquells temes més complexos.
 
Des de l’any 2011 l’eina ha rebut 44.589.311 consultes, de les quals 12.242.424 corresponen a l’any 2014. És rellevant observar que el creixement del 24,72 % de les consultes automatitzades ha comportat una disminució del servei d’atenció personalitzada, la qual cosa constata que es va acomplint un dels objectius prioritaris de l’eina: aconseguir uns usuaris cada cop més autònoms.
 
El nombre d’usuaris del SAP s’ha incrementat els últims anys. El 2010 era de 5.318 i el 2014, de 9.225, la qual cosa significa un augment del 73,46 % en aquest període. Pel que fa al perfil dels usuaris del SAP, la majoria, el 44 %, són particulars; el 30 %, empreses i autònoms; el 21 % correspon a personal d’administracions i organismes públics, i el 5 % són usuaris que no es registren perquè es redirigeixen al cercador. Quant al grau de satisfacció, els usuaris del SAP valoren amb un 4,80 sobre 5 la resposta obtinguda i amb un 4,74 sobre 5 el temps de resposta del servei.
 
L’Optimot complementa el servei amb un blog que publica continguts basats en la resposta als dubtes més consultats, les novetats i el funcionament del cercador. El blog, que està obert als comentaris dels usuaris,  ha tingut el 2014 un augment de visites de l’11,42 % (33.983 visites) i un increment del 28 % dels comentaris registrats respecte del 2013.
 
Un dels dubtes més consultats al llarg del 2014 són les combinacions col·loquials de verbs amb pronoms febles, per exemple: “hem d’escriure diga’m, digue’m o digues-me?”. Pel que fa al SAP, les qüestions més consultades són sobre sintaxi (preposicions, verbs i pronoms), lèxic (general i especialitzat) i convencions (majúscules i minúscules, signes gràfics i de puntuació i abreviacions).
 
Aquest 2015 l’Optimot ha estrenat el perfil de Twitter @optimotcat, que en dos dies va assolir 4.000 seguidors. La presència a les xarxes socials té per objectiu aportar continguts lingüístics de valor, crear una comunitat d’usuaris interessats en la llengua catalana i augmentar la interacció amb els ciutadans, amb la voluntat que tot reverteixi en una millora de l’ús qualitatiu de la llengua catalana entre els professionals i la ciutadania.
 
La propera passa serà facilitar la visualització de l’Optimot des de dispositius mòbils i també s’ha previst la creació d’una app.
 
 
Nombre de cerques
Perfil dels usuaris
Nombre de consultes
Nombre total d'usuaris

1  

Fitxers adjunts

Balanç Optimot amb els gràfics

Balanç Optimot amb els gràfics
PDF | 232