• Tàrraco Romana, les actuacions a la ruta del romànic, l’espai Patrimoni, marca patrimoni, el portal de la fotografia de Catalunya i la continuïtat del programa Patrimoni en Acció són les activitats més destacades del 2015.
  • S’adjunten els dossier de balanç 2014 de l’Agència Catalan de Patrimoni Cultural i del pla d’acció amb els principals projectes de 2015
Imatge roda de premsa de l'Agència Catalana de Patrimoni Cultural
El Departament de Cultura impulsarà 548 acció al patrimoni cultural de Catalunya amb el que s'estima que s’aconseguirà un 8% més de visitants el 2015 respecte el 2014. En aquest primer trimestre de 2015, els equipaments gestionats per l’Agència Catalana del Patrimoni Cultura han incrementat en un 7% els visitants.
 
L’Agència Catalana del Patrimoni Cultural és l’entitat pública encarregada de dur a terme aquestes 548 accions que s’articulen al voltant de quatre blocs estratègics: impuls del sector del Patrimoni Cultural Nacional a través de la promoció de les xarxes temàtiques dels museus nacionals i de les xarxes territorials de museus, increment de l’ús social del patrimoni, impuls de la conservació del patrimoni i la recerca i increment dels recursos destinats al patrimoni cultura cercant-ne noves vies de finançament.
 
El conseller de Cultura, Ferran Mascarell, ha fet una valoració positiva del primer any de funcionament de l’ACdPC en la presentació del balanç 2014 de l’Agència i del seu pla d’acció 2015. Ha destacat que “s’ha treballat perquè més catalans coneguin el patrimoni i per fer més eficients la gestió dels recursos”. “L’Agència ha de treballar per incrementar les seves responsabilitat i el 2015 augmentar les activitats i accions a tot el conjunt de Catalunya”, ha apuntat Mascarell al final de la presentació.
 
De les accions previstes per al 2015 destaquen el nou relat de la Tàrraco Romana, la ruta del romànic, l’espai Patrimoni i una nova marca per al patrimoni cultural de Catalunya, el portal de la fotografia de Catalunya i la continuïtat del programa Patrimoni en Acció:
 
-       La creació d’un nou relat per a la Tàrraco Romana com a capital de la Catalunya romana es treballa en cooperació amb les administracions, el sector privat i el món acadèmic. L’objectiu és millorar l’experiència de la visita a tot el conjunt del patrimoni mundial de la humanitat que es conserva a Tarragona.
 
-       La creació de rutes nacionals culturals que abasten tot el conjunt de Catalunya és una altra de les accions prioritàries de l’ACdPC. El 2015 serà l’any de la ruta del romànic amb set destinacions a diferents punts del territori i que vol posar en valor el treball de restauració d’aquests darrers anys.
 
-       La posada en funcionament de l’espai Patrimoni es durà a terme el 2015 al cor de les Rambles de Barcelona. Un espai privilegiat als baixos del Palau Moja amb una alta afluència de vianants diària. La visibilitat del patrimoni cultural català, a banda d’aquest espai, s’impulsarà amb la creació d’una marca paraigües del patrimoni català que contribuirà a potenciar-lo com un projecte de país.
 
-       La creació del portal web de la fotografia de Catalunya, inscrit en el Pla Nacional de Fotografia impulsat pel Departament de Cultura, divulgarà el patrimoni fotogràfic històric i contemporani català a nivell nacional i internacional.
 
-       La continuïtat en la millora interpretativa dels monuments i jaciments de la Generalitat s’emmarca en el programa de foment de l’ús social i del coneixement del patrimoni Patrimoni en Acció que es duu a terme amb la col·laboració de l’Obra Social ‘la Caixa’.
 
Totes aquestes accions estan encaminades a assolir les 4 grans fites de l’ACdPC per al 2015:
 
1.    Obrir els serveis de l’ACdPC a museus i monuments gestionats per tercers, més enllà dels gestionats per la pròpia Agència.  
2.    Incrementar un 8% el nombre de visitants als equipaments patrimonials de la Generalitat de Catalunya. L’objectiu és arribar a 1.111.712 visitants.
3.    Incrementar el grau de satisfacció dels visitants. L’objectiu a assolir és el 95,5% de visitants satisfets amb l’experiència de la visita (un 3,5 més respecte el 91,59% de satisfacció que es va registrar el 2014).
4.    Assolir un nivell d’autofinançament del 20%, a través dels ingressos generats per recursos propis i per la cerca de patrocinis.
 
El Pla d’Acció 2015 de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural respon a la seva missió inicial i suposa una continuïtat respecte el 2014. Desplega les línies de treball ja iniciades i centrades en els públics a través d’una continuïtat en la millora dels serveis i dels elements interpretatius dels equipaments que gestiona, així com en la conservació del patrimoni cultural.
 
Balanç 2014
L’Agència Catalana del Patrimoni Cultural va néixer l’1 de gener de 2014 amb tres objectius: incrementar el nombre de persones que coneixen i visiten el patrimoni cultural de Catalunya i millorar la qualitat dels serveis que els equipaments ofereixen, mantenir el nivell d’excel·lència en la conservació, restauració i rehabilitació del patrimoni i incorporar nous ingressos més enllà dels aportats pels pressupostos de la Generalitat, i aplicar-los directament a la difusió i conservació del patrimoni.
 
En base a les línies estratègiques, l’ACdPC ha dut a terme durant el 2014, 431 accions. Les 25 de referència han estat:
 
1.         Patrimoni en Acció. Programa de foment de l’ús social del patrimoni cultural
2.         Adjudicació i conceptualització del nou espai de referència del patrimoni cultural a Barcelona
3.         Acord per millorar els accessos i l’entorn paisatgístic d’Empúries
4.         Acord per l’obertura  del conjunt d’art rupestre de la Roca dels Moros del
5.         Millora dels serveis per als visitants
6.         Una finestreta única de l’oferta educativa del Patrimoni Cultural
7.         Reordenació del sistema de visites guiades i tallers didàctics
8.         Audioguies per als monuments i jaciments
9.         App 1714
10.      Terrassa augmentada
11.      El mapping del setge de Cardona
12.      Ruta 1714
13.      Un nou impuls a la Ruta del Cister, un triangle patrimonial únic
14.      Experiències turístiques als museus del territori
15.      Nous formats de dinamització cultural
16.      Restauració dels mosaics grecs d’Empúries
17.      Actuacions de conservació i restauració de béns mobles
18.      Nou model de gestió de manteniment energètic dels equipaments
19.      Pla d’Eficiència Energètica
20.      Noves direccions, nous projectes per als museus
21.      Noves fonts de finançament
22.      Catàleg de lloguer d’espais
23.      Unificació de la plataforma de venda d’entrades 
24.      Botigues
25.      Dinamització de la cadena de valor del sector del patrimoni cultural a Catalunya: Informe estratègic
 
El detall de totes les accions de 2014 i 2015 el trobareu en els documents adjunts.
 

2  

Fitxers adjunts

Pla d'acció 2015 Agència Catalana de Patrimoni Cultural

Pla d'acció 2015 Agència Catalana de Patrimoni Cultural
PDF | 2890

Dossier balanç 2014 ACdPC

Dossier balanç 2014 ACdPC
PDF | 5487