- El curs 2015-16 començarà amb 1.560.468 alumnes als centres educatius
- S'incorporaran als centres 1.180 professionals més respecte al passat curs.
- Augmenta la dotació econòmica d’ajuts de menjador, amb una previsió de 51 milions d’euros
- S’aposta per millorar la formació del professorat amb nous programes formatius
El nou curs escolar s’ha iniciat amb un total de 1.560.468 alumnes dels diferents ensenyaments, tant de règim general com de règim especial, incloent també les persones adultes i la modalitat a distància. Això suposa un creixement de 12.796 alumnes respecte el curs anterior, i si es compara amb el curs 2010-2011, Catalunya ha crescut en 76.306 alumnes.
S’incrementen els recursos de personal dels centres docents i hi haurà 1.180 professionals més: 790 dotacions de places docents, 360 per a la millora de l’escola inclusiva –inclou tècnics d’educació infantil, tècnics d’integració social i educadors per a les unitats de suport a l’educació especial, i 30 subalterns a jornada completa.
En aquest curs escolar 2015-2016 desapareix la reducció del 85% de jornada i sou dels substituts, que treballaran i cobraran al 100%, i que els majors de 55 anys recuperen una rebaixa horària en l’àmbit lectiu. També en l’àmbit de les plantilles, destaca com aquestes s’adapten a les necessitats dels centres, tenint en compte aspectes com la designació a proposta dels directors, la permanència dels interins al mateix centres i les destinacions d’ofici.
Ajuts per a la igualtat social
Un dels objectius del nou curs és la lluita contra la desigualtat, i en aquest àmbit destaquen els ajuts de menjador i de llibres de text. Pel que fa a les beques menjador, la dotació prevista és de 48 milions d’euros, que donarien cobertura a 80.000 alumnes per a alumnat d’ensenyaments obligatoris. A més, aquest curs escolar també es destinaran 3.300 ajuts nous per a l’alumnat de les llars d’infants amb un pressupost de quasi 3 milions d’euros. Es preveu garantir el 100% el servei de menjador a 11.000 alumnes. Es tracta d’una partida oberta, per fer front a les necessitats que esdevinguin durant el curs.
Pel que fa als programes adreçats a l’alumnat de secundària, Ensenyament ha anunciat que s’està estudiant un pla pilot amb el Consorci d’Educació de Barcelona per garantir esmorzars suficients, saludables i equilibrats en centres d’alta complexitat. Mitjançant aquest pla, que s’aplicarà a 10 centres de Barcelona a partir del proper mes de gener, s’oferirà un àpat al migdia -entre l’esmorzar i el dinar-, que sigui nutricionalment suficient pel que fa al seu contingut calòric i que sigui equilibrat.
Els ajuts per llibres de text i material escolar seran de 4 milions i arribaran a 968 centres educatius. Al marge de les mesures econòmiques també n’hi haurà de pedagògiques com increment d’horari i de dotacions de plantilla per als centres amb major complexitat socioeconòmica.
Aquest curs escolar compta amb nous recursos per a l’educació infantil de primer cicle i per a les escoles de música. S’ha posat en marxa un projecte pilot per tal que les escoles rurals puguin atendre alumnes de 0-3 anys a Terres de l’Ebre i a Lleida.
Respecte a les escoles municipals de música, s’estableixen nous criteris per a l’adjudicació d’ajuts, en funció de variables com el nombre d’alumnes, els instruments, o la funció social de l’escola.
Nous currículums competencials i nova formació docent
Amb el nou curs es posen en marxa els nous currículums d’educació primària i secundària. Es tracta d’un treball acumulatiu, tractat des de fa anys amb diferents col•lectius a tot el territori, i que dóna resposta al mandat de la Llei d’Educació on s’encomanava un currículum competencial. En aquest sentit, el Departament d'Ensenyament du a terme formació del professorat de primària i secundària a través de l’AraMat, AraMedi i AraEscric, que se suma al nou model de formació per competències ja consolidat. També s’adreça als professors de matemàtiques una formació en metodologia, per tal de potenciar l’enfocament competencial, que es farà a través de la Universitat Oberta de Catalunya. La darrera de les accions formatives per a docents és un màster d’actualització dels coneixements de primària de matemàtiques i anglès, gratuït pels mestres, que hauran de desenvolupar el programa de la matèria en el seu centre. El primer curs és pilot i té un total de 50 places.
Consolidació de l’FP dual i nou programa ECVET
Entre el 2007 i el 2015, la matrícula en formació professional inicial s’ha incrementat un 80%. Pel que fa a l’FP dual el curs que ve hi haurà un total de 5.075 alumnes, 1.015 empreses i 152 centres implicats. Arran d’una enquesta duta a terme als centres que participen en la modalitat dual, aquests han afirmat que preveuen que el 76,55% dels alumnes graduats es quedaran a treballar l’empresa on han fet les pràctiques.
El proper curs són dos els nous programes que es posaran en marxa en formació professional. Un és el Programa d’aplicació de projectes ECVET –de transferència europea de crèdits de formació, que facilita la mobilitat de l’alumnat. L’altre programa és un projecte pilot d’itineraris d’FP específics per a persones amb discapacitat. Permetrà implementar itineraris professionalitzadors, de quatre cursos acadèmics, adreçats a persones amb discapacitat. Es dóna així resposta a les necessitats de les famílies d’aquests col·lectius.
Enfortiment del model públic d’ensenyament
El curs 2015-16, un 66,6% d’alumnes van a centres públics, xifra superior a la d’anys anteriors. D’altra banda, els centres catalans tindran per al proper curs majoritàriament la ràtio en nivells més baixos que el curs passat. En aquest curs, en un 89,2% de les classes hi haurà 25 alumnes o menys, percentatge superior al de l’any anterior. Tendència que també es trasllada a les classes d’educació secundària obligatòria, on el curs 2015-16, el 85,2% de les classes tenen 30 alumnes o menys, mentre que el curs anterior aquest era del 82,5%.
Els equipaments per al curs 2015-16 també s’han renovat o ampliat; hi ha 11 centres de nova construcció -7 escoles i 4 instituts-, 10 rehabilitacions i grans ampliacions -7 escoles i 3 instituts-, i 504 actuacions de millora de centres. Respecte l’any passat, hi ha menys mòduls prefabricats, un total de 996.
Nou sistema d’informació dels alumnes
Una de les novetats del curs 2015-2016 és la creació d’un nou registre únic de dades acadèmiques de l’alumne, el RALC. El RALC és un sistema que registra tot l’alumnat matriculat als centres educatius públics i privats d’ensenyaments reglats no universitaris que realitzen la seva activitat a Catalunya amb l’objectiu de tenir una visió integrada per disposar del coneixement i la identificació de cada alumne. D’aquesta manera, mitjançant el RALC es podrà consultar l’expedient acadèmic no universitari al llarg de la vida.
S’incrementen els recursos de personal dels centres docents i hi haurà 1.180 professionals més: 790 dotacions de places docents, 360 per a la millora de l’escola inclusiva –inclou tècnics d’educació infantil, tècnics d’integració social i educadors per a les unitats de suport a l’educació especial, i 30 subalterns a jornada completa.
En aquest curs escolar 2015-2016 desapareix la reducció del 85% de jornada i sou dels substituts, que treballaran i cobraran al 100%, i que els majors de 55 anys recuperen una rebaixa horària en l’àmbit lectiu. També en l’àmbit de les plantilles, destaca com aquestes s’adapten a les necessitats dels centres, tenint en compte aspectes com la designació a proposta dels directors, la permanència dels interins al mateix centres i les destinacions d’ofici.
Ajuts per a la igualtat social
Un dels objectius del nou curs és la lluita contra la desigualtat, i en aquest àmbit destaquen els ajuts de menjador i de llibres de text. Pel que fa a les beques menjador, la dotació prevista és de 48 milions d’euros, que donarien cobertura a 80.000 alumnes per a alumnat d’ensenyaments obligatoris. A més, aquest curs escolar també es destinaran 3.300 ajuts nous per a l’alumnat de les llars d’infants amb un pressupost de quasi 3 milions d’euros. Es preveu garantir el 100% el servei de menjador a 11.000 alumnes. Es tracta d’una partida oberta, per fer front a les necessitats que esdevinguin durant el curs.
Pel que fa als programes adreçats a l’alumnat de secundària, Ensenyament ha anunciat que s’està estudiant un pla pilot amb el Consorci d’Educació de Barcelona per garantir esmorzars suficients, saludables i equilibrats en centres d’alta complexitat. Mitjançant aquest pla, que s’aplicarà a 10 centres de Barcelona a partir del proper mes de gener, s’oferirà un àpat al migdia -entre l’esmorzar i el dinar-, que sigui nutricionalment suficient pel que fa al seu contingut calòric i que sigui equilibrat.
Els ajuts per llibres de text i material escolar seran de 4 milions i arribaran a 968 centres educatius. Al marge de les mesures econòmiques també n’hi haurà de pedagògiques com increment d’horari i de dotacions de plantilla per als centres amb major complexitat socioeconòmica.
Aquest curs escolar compta amb nous recursos per a l’educació infantil de primer cicle i per a les escoles de música. S’ha posat en marxa un projecte pilot per tal que les escoles rurals puguin atendre alumnes de 0-3 anys a Terres de l’Ebre i a Lleida.
Respecte a les escoles municipals de música, s’estableixen nous criteris per a l’adjudicació d’ajuts, en funció de variables com el nombre d’alumnes, els instruments, o la funció social de l’escola.
Nous currículums competencials i nova formació docent
Amb el nou curs es posen en marxa els nous currículums d’educació primària i secundària. Es tracta d’un treball acumulatiu, tractat des de fa anys amb diferents col•lectius a tot el territori, i que dóna resposta al mandat de la Llei d’Educació on s’encomanava un currículum competencial. En aquest sentit, el Departament d'Ensenyament du a terme formació del professorat de primària i secundària a través de l’AraMat, AraMedi i AraEscric, que se suma al nou model de formació per competències ja consolidat. També s’adreça als professors de matemàtiques una formació en metodologia, per tal de potenciar l’enfocament competencial, que es farà a través de la Universitat Oberta de Catalunya. La darrera de les accions formatives per a docents és un màster d’actualització dels coneixements de primària de matemàtiques i anglès, gratuït pels mestres, que hauran de desenvolupar el programa de la matèria en el seu centre. El primer curs és pilot i té un total de 50 places.
Consolidació de l’FP dual i nou programa ECVET
Entre el 2007 i el 2015, la matrícula en formació professional inicial s’ha incrementat un 80%. Pel que fa a l’FP dual el curs que ve hi haurà un total de 5.075 alumnes, 1.015 empreses i 152 centres implicats. Arran d’una enquesta duta a terme als centres que participen en la modalitat dual, aquests han afirmat que preveuen que el 76,55% dels alumnes graduats es quedaran a treballar l’empresa on han fet les pràctiques.
El proper curs són dos els nous programes que es posaran en marxa en formació professional. Un és el Programa d’aplicació de projectes ECVET –de transferència europea de crèdits de formació, que facilita la mobilitat de l’alumnat. L’altre programa és un projecte pilot d’itineraris d’FP específics per a persones amb discapacitat. Permetrà implementar itineraris professionalitzadors, de quatre cursos acadèmics, adreçats a persones amb discapacitat. Es dóna així resposta a les necessitats de les famílies d’aquests col·lectius.
Enfortiment del model públic d’ensenyament
El curs 2015-16, un 66,6% d’alumnes van a centres públics, xifra superior a la d’anys anteriors. D’altra banda, els centres catalans tindran per al proper curs majoritàriament la ràtio en nivells més baixos que el curs passat. En aquest curs, en un 89,2% de les classes hi haurà 25 alumnes o menys, percentatge superior al de l’any anterior. Tendència que també es trasllada a les classes d’educació secundària obligatòria, on el curs 2015-16, el 85,2% de les classes tenen 30 alumnes o menys, mentre que el curs anterior aquest era del 82,5%.
Els equipaments per al curs 2015-16 també s’han renovat o ampliat; hi ha 11 centres de nova construcció -7 escoles i 4 instituts-, 10 rehabilitacions i grans ampliacions -7 escoles i 3 instituts-, i 504 actuacions de millora de centres. Respecte l’any passat, hi ha menys mòduls prefabricats, un total de 996.
Nou sistema d’informació dels alumnes
Una de les novetats del curs 2015-2016 és la creació d’un nou registre únic de dades acadèmiques de l’alumne, el RALC. El RALC és un sistema que registra tot l’alumnat matriculat als centres educatius públics i privats d’ensenyaments reglats no universitaris que realitzen la seva activitat a Catalunya amb l’objectiu de tenir una visió integrada per disposar del coneixement i la identificació de cada alumne. D’aquesta manera, mitjançant el RALC es podrà consultar l’expedient acadèmic no universitari al llarg de la vida.
1