- El Cos de Bombers, amb la incorporació de la totalitat de la flota aèria i dels 64 nous vehicles, està ja a punt per fer front a l’estiu amb un planter de 6.528 persones
- Saura ha demanat als ciutadans i ciutadanes la seva col•laboració i ha remarcat que el Cos de Bombers “compta amb la millor tecnologia, amb bones infraestructures, i, sobretot, amb uns excel•lents professionals que ho donen tot per la nostra seguretat”.
- Els bombers disposen de 34 mitjans aeris i de 64 nous vehicles que incorporen millores de disseny per garantir una major seguretat

El conseller d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Saura, ha presentat aquest matí a les instal·lacions de l’aeroport de Sabadell els mitjans aeris que disposa el Departament per fer front a la Campanya Forestal d’aquest any. També ha presentat els nous vehicles que s’incorporen al cos de Bombers de la Generalitat i que renoven i milloren el seu parc mòbil.
El conseller Saura, que ha tingut un record especial per a les dues víctimes de l’accident de l’Avió de Vigilància i Atac (AVA) el proppassat mes de maig mentre col·laboraven en les tasques d’extinció d’un incendi a Castelló, ha explicat que “no se’ns presenta una campanya forestal fàcil”. El conseller d’Interior ha volgut remarcar que “l’esforç que està fent el Govern i el Cos de Bombers ha d’anar més enllà. Necessitem la implicació de tothom: govern, professionals i ciutadania”. Per això ha demanat als ciutadans i ciutadanes la seva col·laboració, tot remarcant “que poden estar segurs de que disposen d’un bon sistema d’extinció d’incendis, que compta amb la millor tecnologia, amb bones infraestructures, i, sobretot, amb uns excel·lents professionals que ho donen tot per la nostra seguretat”. Segons el conseller Saura “tenim una base de partida molt bona i amb l’esforç i col·laboració de tothom aconseguirem tenir una bona campanya forestal.”
D’altra banda, Saura ha agraït especialment l’esforç de totes les persones que treballen en l’extinció dels incendis forestals, destacant que aquesta és “una tasca que acostuma a ser difícil i on sovint es treballa en condicions molt dures.” Segons el conseller d’Interior, “Tot el cos de prevenció i extinció d’incendis forestals té el màxim recolzament del seu govern. Perquè som conscients que des del govern posem tots els mitjans per facilitar aquesta feina, però sense la professionalitat i la dedicació de les persones que treballeu en aquest àmbit, no ens en sortiríem. “
El conseller ha estat acompanyat per l’alcalde de l’Ajuntament de Sabadell, Manuel Bustos; pel director dels aeroports del Grup Est, Eduardo Cerezo; el director de l’aeroport de Sabadell; Miguel Ángel González; el secretari general d’Interior, Relacions Institucionals i Participació, Joan Boada; el tinent d’alcalde de l’Àrea de Serveis Centrals de l’Ajuntament de Sabadell, Joan Manau; la directora general de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments, Olga Lanau; el director dels Serveis Territorials del Departament a Barcelona, Àngel Merino, i el subdirector general operatiu dels Bombers de la Generalitat, Joan Rovira, entre d’altres autoritats.
El Cos de Bombers de la Generalitat disposarà d’un total de 34 mitjans aeris per fer front a la Campanya contra Incendis, que va començar, oficialment, el dimarts dia 15 de juny. La posada a punt per a la temporada de màxim risc d’incendis al bosc es completa amb la incorporació de 64 nous vehicles de Bombers, que incorporen, com a novetat, importants millores tècniques que els fan molt més segurs davant el risc d’accidents i menys vulnerables a les flames en un incendi.
Dispositiu dels Bombers de la Generalitat per la Campanya Forestal
D’aquesta manera, i amb la incorporació de la totalitat de la flota aèria i dels nous vehicles, el Cos de Bombers està ja a punt per fer front a l’estiu amb un planter de 6.528 persones, de les quals 1.207 són contractades específicament per a la Campanya. Entre totes elles faran tasques de prevenció i extinció d’incendis. Així, per exemple, entre aquestes darreres hi ha 127 guaites, que faran la seva feina en els 62 punts que, repartits per tot el territori, tenen la missió de fer vigilància forestal i alertar els cossos operatius en cas d’un incendi.
El personal d’extinció realitzarà la seva feina des dels 167 parcs de Bombers que hi ha en les 7 Regions d’Emergències de Catalunya. Entre aquests parcs hi ha els d’estiu, un total de 16. Són els que s’obren en Campanya per reforçar la presència dels Bombers en zones de més risc d’incendi i que completen la xarxa permanent de 73 parcs de bombers funcionaris i 78 de voluntaris.
En total seran 1.080 auxiliars forestals que, fent tasques d’extinció, s’afegiran al planter actual de bombers, format pels funcionaris (2.451) i els voluntaris (2.478), a més dels EPAF (36) i altre personal fix (356) adscrit als serveis centrals de la Direcció General de Prevenció, Extinció d’Incendis i Salvaments.
Els mitjans aeris
Enguany, la flota de mitjans aeris dels Bombers la composaran:
- 11 helitancs, també coneguts com a helicòpters bombarders
- 6 helicòpters de comandament
- 4 helicòpters polivalents; aptes per treballar en qualsevol tipus de servei però pensats especialment per fer tasques de coordinació. Dos d’ells poden fer extinció directa perquè porten dipòsit d’aigua, i 3 estaran capacitats per transmetre imatges en directe dels sinistres en què treballin
- 2 helicòpters de rescat amb grua incorporada
- 8 avions de vigilància i atac (AVA) i
- 3 avions amfibis.
Per primera vegada els set helicòpters de comandaments equipats a cada regió d’emergència tindran instal·lats tablets (pantalla de seguiment), similar als dels vehicles, que permetrà fer un seguiment des de l’aire de les posicions de les dotacions a través del sistema d’informació geogràfica (GIS).
A més, el Departament d’Interior Relacions Institucionals i Participació ha tramitat la compra d’una càmera de vídeo d’altes prestacions pels Bombers de la Generalitat que permetrà tenir visió aèria dels incendis en directe als centres de comandament i coordinació instal·lats sobre el terreny.
La càmera, en la qual s’han invertit 823.000 euros, està dotada de la tecnologia més avançada que li permet captar imatges a 20 quilòmetres de distància i a mil peus d’alçada, visualitzar els punts que desprenen calor i dibuixar el perímetre d’un incendi amb coordenades geogràfiques.
Renovació i modernització de la flota
Pel que fa als nous vehicles incorporats, aquesta remesa de 64 unitats, i la incorporació de 16 furgonetes específiques per al trasllat de personal i avituallament, incrementa fins als 777 la flota de dotacions terrestres del Cos. Arriben vehicles de 12 tipologies diferents, essent les més nombroses les Unitats de Personal i de Càrrega (UPC), de les quals n’arriben 19, 16 Bombes Rurals Pesants (BRP) i les Unitats de Personal i de Càrrega Lleugeres (UPCL), que són 9.
El Departament d’Interior, Relacions Institucionals i Participació ha destinat 30.736.303 milions d’euros per a la Campanya contra incendis d’enguany. Aquesta xifra suposa un increment de 6,6 milions d’euros respecte la campanya de 2009. Més de 2,8 milions s’han destinat a incorporar diferents millores tècniques, com ara la instal·lació d’una càmera en un helicòpter, l’adquisició d’emissores i altres eines de treball.
L’adquisició d’aquests 64 vehicles ha suposat una despesa de 16.783.671 euros que inclou el manteniment dels vehicles durant 8 i 12 anys.
Interior ha fet aquests darrers anys un important esforç pressupostari per millorar les infraestructures i l’equipament del Cos de Bombers de la Generalitat. En aquest sentit, des de l’any 2006 s’han adquirit quasi 200 vehicles nous, que han suposat una inversió de 37 milions d’euros.
Els 64 nous vehicles adquirits (32 dels quals són lleugers i 32 més pesants) aniran destinats a diferents parcs de Bombers de Catalunya. Tots els vehicles lleugers ja han estat assignats i són operatius des de començament d’aquest mes de maig, mentre que el lliurament total de la resta de vehicles pesants està pràcticament finalitzat.
En general, des de la Subdirecció General Tècnica de Bombers de la Generalitat s’ha fet un estudi d’investigació i desenvolupament per millorar la seguretat dels vehicles incorporant importants millores que han condicionat el seu disseny, de les quals destaquen:
- els punts d’ancoratge entre la cabina i el xassís són més segurs
- s’han instal·lat càmeres amb visió a la part posterior dels camions per tal d’evitar col·lisions i poder maniobrar amb més seguretat
- incorporen barres de protecció interiors o exteriors (anti-bolcades) que reforcen la seguretat de la cabina en cas de bolcada
disposen d’equips de protecció antiincendis format per ruixadors exteriors d’aigua que es poden sectoritzar lateralment a la cabina en funció de les necessitats. A més, aquests arcs ruixadors no només es troben sobre la cabina sinó que també incorporen els ruixadors davanters i sobre rodes.
Adjuntem dossier de premsa en pdf, que inclou descripcions tècniques de cada tipus de vehicle i aparells aeris.
Adjuntem dossier de premsa en pdf, que inclou descripcions tècniques de cada tipus de vehicle i aparells aeris.
1
Fitxers adjunts
2