L¿alcalde de Monistrol de Montserrat, Joan Miguel i Rodríguez, i el conseller Juli Fernàndez i Olivares, davant de tren vinilat.

Ferrocarrils commemora el centenari de l'arribada del tren a Monistrol amb una exposició i un llibret històrics i un tren vinilat

query_builder   29 octubre 2022 14:20

event_note Nota de premsa

Ferrocarrils commemora el centenari de l'arribada del tren a Monistrol amb una exposició i un llibret històrics i un tren vinilat

  1. El conseller de Territori, acompanyat de la presidenta de Ferrocarrils i l’alcalde del municipi, han inaugurat la mostra que repassa com es va formar la xarxa de la Compañía General de Ferrocarriles Catalanes i com l’arribada del tren va permetre millorar el transport de mercaderies i viatgers de la Catalunya central

Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha commemorat avui que el 29 d’octubre de 1922 el tren va arribar per primera vegada a Monistrol de Montserrat amb una exposició històrica que repassa com es va formar la xarxa de la Compañía General de Ferrocarriles Catalanes, S.A. i com l’arribada del tren va permetre millorar el transport de mercaderies i viatgers de la Catalunya central i, posteriorment, formar una gran xarxa per comunicar la zona amb el Port de Barcelona. Junt amb l’exposició, Ferrocarrils ha editat també un llibret històric i, en col·laboració amb l’Ajuntament, ha vinilat un tren amb motiu d’aquesta efemèride, que circularà fins a finals d’any per la línia Llobregat-Anoia. També s’ha editat un bitllet de cartró commemoratiu de l’efemèride.

L’alcalde de Monistrol de Montserrat, Joan Miguel i Rodríguez, i el conseller Juli Fernàndez i Olivares, davant de tren vinilat.
L’alcalde de Monistrol de Montserrat, Joan Miguel i Rodríguez, i el conseller Juli Fernàndez i Olivares, davant de tren vinilat.
{"name":"2022/10/29/14/15/67392864-2553-444e-8185-925ed22009cf.jpg","author":"Lali Puig.","type":"0","location":"0","weight":181438}

El conseller de Territori, Juli Fernández i Olivares, acompanyat de la presidenta i el director general de Ferrocarrils, Marta Subirà i Roca i Pere Calvet i Tordera, i de l’alcalde del municipi, Joan Miguel Rodriguez, ha inaugurat la mostra “100 anys de l’arribada dels Ferrocarrils Catalans”, ubicada a la mateixa estació de Monistrol de Montserrat i elaborada, igual que el llibret, per l’escriptor Joan Carles Salmerón.

La comitiva ha fet un viatge fins a l’estació de Monistrol Vila i també ha visitat el Museu dels Amics dels Ferrocarrils de Monistrol (al costat del Cremallera), on hi ha exposades unes maquetes dels automotors Naval, de la sèrie 5000, i MAN,de la sèrie 3000, que van cobrir el servei de viatgers de la línia durant la segona meitat del segle XX i que ha cedit el Club d’Amics del Ferrocarril-Cornellà durant aquest cap de setmana per commemorar el centenari.

El conseller, en el seu parlament, ha posat en relleu “l’ambició que hi havia fa 100 anys per portar el ferrocarril fins aquí com a eina de transformació de la realitat, una eina clau ara per ara per fer front a un dels principals reptes que tenim com a societat, l’emergència climàtica”. Fernàndez també ha volgut destacar “la solvència” de FGC en l’objectiu “de fer la vida de la gent més fàcil” i que, fent això, “també fa que el nostre país sigui més competitiu, cosa que és molt important per a les nostres empreses, pel nostre comerç, etcètera”. “I aquesta experiència i solvència”, ha reblat, “ens permet voler gestionar-ho tot, tenir tots els trens i totes les vies agrupades en el sistema integral ferroviari de Catalunya; tots els trens, a tot arreu i per a tothom”.

En l’àmbit més lúdic, Ferrocarrils, en col·laboració amb el Centre de modelisme ferroviari de Sabadell ha instal·lat al pàrquing del cremallera “El trenet del centenari de Monistrol”, que funcionarà durant tot el cap de setmana de 10 h a 14 h i de 17 h a 20 h.

29 d’octubre de 1922: el tren arriba a Monistrol

L’arribada del tren a Monistrol de Montserrat va ser una gran fita. A finals del segle XIX i principis del XX, la necessitat de millorar les vies de comunicació de les indústries que s’ubicaven al llarg de les conques dels rius Llobregat i Anoia va desembocar en la construcció de diversos ferrocarrils de via estreta, popularment coneguts com a carrilets. El 1885 es va inaugurar el que comunicava Manresa amb Puig-reig i durant els anys següents es va perllongar fins a Olvan-Berga i Guardiola de Berguedà. La segona línia es va construir entre Martorell i Igualada (1893) i finalment, es va inaugurar la tercera línia, entre Barcelona i Martorell (1912).

L’any 1922 el tren va arribar primer fins a Abrera i Olesa de Montserrat i el 29 d’octubre es va inaugurar la línia fins a Monistrol. El tren inaugural va sortir de l’estació barcelonina de la Magòria poc després de les 9 del matí i va arribar a Monistrol a tres quarts d’11. Després de gaudir de l’espectacularitat del nou traçat i de travessar l’estació de Monistrol Central, que donaria servei a la localitat, els nombrosos assistents van arribar fins a l’estació de Cremallera de Montserrat-Monistrol, que serviria de connexió amb l’emblemàtic ferrocarril del cremallera que ascendia fins al Monestir. Allà, van rebre el tren veïns i autoritats locals.

Foto de l’arribada del tren a Monistrol fa 100 anys.
Foto de l’arribada del tren a Monistrol fa 100 anys. Autor: J. Brangulí
{"name":"2022/10/29/14/14/ddc28cfc-0a74-42d7-ada6-a3a0306190e9.jpg","author":"J. Brangulí.","type":"0","location":"0","weight":"4053637"}

A continuació, la comitiva va agafar el cremallera fins al Monestir, on es va celebrar una missa especial i, amb el funicular de Sant Joan, també van visitar l’ermita del mateix nom. La celebració va finalitzar amb un gran banquet al restaurant del Monestir. La xarxa dels Ferrocarrils Catalans va culminar el 1924 amb l’arribada a Manresa.

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 940955

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined