1. Més de mig milió d’alumnes es beneficien dels recursos associats als PEE a Catalunya
  2. Educació comparteix amb els Ajuntaments el reimpuls als PEE que en pot arribar a sumar 44 de nous
  3. Gonzàlez-Cambray: “És una política que ens creiem i com més municipis s'hi sumin, millor”
Jornada de Plans Educatius d'Entorn{"name":"2023/04/27/12/46/4c5d2d5b-d2a5-4a63-80df-bc79572bcc35.jpeg","author":"Educació","type":"0","location":"0","weight":84051}


El Departament d’Educació ha compartit aquest matí dades sobre els Plans Educatius d’Entorn (PEE) amb representants dels ajuntaments catalans on es despleguen, en la Jornada de Plans Educatius d’Entorn de Catalunya. Aquesta figura és una proposta de cooperació educativa amb els Ajuntaments i els agents educatius d’un municipi, amb l’objectiu d’aconseguir l’èxit educatiu de tot l’alumnat, especialment el més vulnerable, i millorar-ne les seves oportunitats. Tot plegat partint de la dimensió comunitària de l’educació, a través d’una xarxa d’agents educatius, capaç de detectar els reptes i donar-hi resposta.


En aquest sentit, el Departament ha anunciat que l’alumnat dels centres que formen part d’un PEE assoleix uns resultats educatius equiparables a la mitjana de Catalunya. A les proves de competències bàsiques, els resultats són únicament de l’ordre de 2 punts inferior al global de Catalunya: el curs 2021/2022, els centres en un PEE van obtenir una mitjana de 71,23 a primària i 73,54 a ESO, enfront un 73,26 i un 75,01 en el conjunt del país, respectivament. Per altra banda, el grau de continuïtat educativa un cop superada l’ESO és del 94,04%, mentre que al total de centres de Catalunya és del 94,03%.


Cal tenir en compte que el perfil de centres que formen part dels PEE sol ser força més complex que la mitjana de Catalunya. Així, el 80,63% dels centres que participen en un Pla de Millora d’Oportunitats Educatives (PMOE-PROA+) i que, per tant, són dels de més complexitat, estan dins d’un PEE. Per altra banda, els centres en PEE escolaritzen un 32,07% d’alumnat vulnerable socioeconòmicament a segon cicle d’infantil i primària, i un 18,48% a ESO, enfront un 24,23% i un 14,67% del global de Catalunya, respectivament.


Reimpuls als PEE


El conseller Josep Gonzàlez-Cambray ha posat en valor el recent Acord del Govern de la Generalitat que garanteix la continuïtat de tots els PEE existents i els reimpulsa, tot obrint la porta a aquells municipis que vulguin subscriure un conveni amb el Departament d’Educació. Es calcula que hi ha 44 municipis susceptibles de crear un nou PEE. El requisit és tenir, com a mínim, un centre amb un determinat índex de complexitat educativa reconeguda. "Garantim la continuïtat dels PEE i obrim la porta a fer-ne de nous, perquè és una política que ens creiem i com més municipis s'hi sumin, millor. Buscarem els recursos perquè tenen un impacte molt important en el dia a dia", ha destacat el conseller.


L’acord també garantirà la concurrència (els ens locals disposaran de més informació per sol·licitar-ne la creació) i millorarà la transparència pel que fa al càlcul del finançament a través de mòduls, el que escurçarà enormement el temps i simplificarà el procediment per fer arribar aquests recursos econòmics als ajuntaments. Per últim, l’Acord aportarà seguretat jurídica als consistoris, perquè el finançament es vehicularà a través de transferències, en funció de la disponibilitat pressupostària.


Activitats extraescolars i llengua


Una part molt rellevant dels recursos dels PEE passa per disposar d’activitats per exposar els infants al màxim possible a oportunitats educatives. Això passa en horari escolar però també a les tardes, en forma d’extraescolars finançades en part pel Departament. Així, hi ha un total de 314 parelles de mentoria socioeducativa, 42.373 participants als tallers de suport i acompanyament educatiu (TSAE), i 68.289 participants en activitats que representen oportunitats educatives més enllà de l’escola, segons dades del curs 2021/2022.


Un altre aspecte a destacar és que els PEE són un espai fonamental per l’aprenentatge i el foment de la llengua i cultura catalana, àmbits on educadors i agents educatius de l’entorn s’han de coresponsabilitzar per donar una resposta integradora de cara a potenciar l’ús de la llengua.


Abast dels PEE


Catalunya va ser pionera a l’Estat en la posada en marxa d’aquest tipus d’experiència educativa d’àmbit comunitari: fa 18 anys de la creació del primer PEE, i actualment se’n beneficien gairebé 536.855 alumnes, escolaritzats en 1.478 centres sota el paraigües de 135 PEE en un total de 118 municipis. Un total de 58 professionals dinamitzen i colideren els PEE, hi ha una dotació de 45 orientadors en el marc del Servei d’orientació d’àmbit comunitari i 20 més fan tasques de prevenció de l’absentisme.


El curs 2021/2022, la dotació econòmica va ser de 11,7 milions d’euros, la xifra més alta dels 18 anys d’història dels PEE.


La jornada s’ha dut a terme al Cèntric Espai Cultural del Prat de Llobregat, pel que ha tingut una càrrega simbòlica ja que va ser el primer municipi en disposar de PEE (al barri de Sant Cosme). Els representants dels ajuntaments hi han pogut consultar, en unes pantalles interactives, les estadístiques més actualitzades de cadascun dels PEE.


27 d’abril de 2023

4  

Imatges

Jornada de Plans Educatius d'Entorn

Jornada de Plans Educatius d'Entorn 84051

El conseller Gonzàlez-Cambray a la Jornada de Plans Educatius d'Entorn

El conseller Gonzàlez-Cambray a la Jornada de Plans Educatius d'Entorn 104525

Jornada de Plans Educatius d'Entorn

Jornada de Plans Educatius d'Entorn 121180

Jornada de Plans Educatius d'Entorn

Jornada de Plans Educatius d'Entorn 117784