event_note Nota de premsa

Els centres d'educació especial es podran convertir en referents oficials dels centres ordinaris per assessorar-los respecte l'educació inclusiva

Roda de premsa Escola Inclusiva
Isabel Darder, directora general d'Atenció a la Comunitat Educativa
     
  • Aquests centres orientaran els professors de les escoles i instituts ordinaris, juntament amb els Serveis Educatius, en qüestions com la metodologia i organització més adient per als alumnes amb discapacitat, l’adaptació dels recursos que s’utilitzen a classe o la inserció laboral d’aquest alumnat.
  • La mesura desenvolupa l’establert al Pla d’Acció de l’Escola Inclusiva i a la Llei d’educació de Catalunya.
  • L’objectiu és millorar i facilitar la inserció dels alumnes amb discapacitat en els centres ordinaris.
  • Els centres d’educació especial amplien així el ventall de tasques que tenen encomanades, més enllà de l’escolarització dels alumnes amb greus discapacitats que ja porten a terme.
  • Des del curs 2004-2005, el percentatge d’alumnes amb discapacitat escolaritzats en centres ordinaris ha passat del 52,8% al 59,3%. És a dir, de 7.320 nens i adolescents a 9.685.
  • Les Unitats de Suport a l’Educació Especial s’han incrementat un 13% en els darrers dos cursos, passant de les 284 a les 322.
  • Durant el curs 2009-2010, s’han format 1.860 docents de centres ordinaris, 52 membres d’equips directius i 55 responsables d’Unitats de Suport a l’Educació Especial.
 
 
El Departament d’Educació obrirà en els propers dies una convocatòria pública perquè els centres d’educació especial es puguin convertir en referents oficials per als centres ordinaris, de manera que actuïn com a assessors, juntament amb els Serveis Educatius, i els donin suport a l’hora d’escolaritzar i atendre l’alumnat amb discapacitat. Aquesta mesura dóna compliment a la Llei d’educació de Catalunya, en el seus articles 81.4, 85 i 205.1.
 
La incorporació dels alumnes amb discapacitat als centres ordinaris ha d’anar acompanyada, tal i com estableix el mateix Pla d’Acció de l’Escola Inclusiva, de mesures que facilitin aquesta integració. És per això que el Departament d’Educació obre ara aquesta convocatòria.
 
D’aquesta manera, els centres d’educació especial no només escolaritzaran l’alumnat més greument afectat per discapacitat, sinó que actuaran com a unitat d’assessorament i col·laboració per al professorat dels centres ordinaris, en diferents àmbits. Aquests assessorament es concretarà en els projectes de treball que cada centre candidat presenti a la convocatòria:
 
-          metodologia i organització més adient per a l’escolarització d’alumnat amb discapacitat en els centres ordinaris
-          documentació tècnica i recursos didàctics
-          adaptació dels recursos i materials per a aquest alumnat
-          informació sobre l’oferta d’ensenyaments postobligatoris, activitats de lleure, ajuts i beques...
-          inserció laboral
-          treball amb les famílies
 
El Departament d’Educació seleccionarà fins a un màxim de dos centres de referència per cada Servei Territorial de Catalunya, excepte el Consorci d’Educació de Barcelona, que podrà comptar amb fins a tres, i els ST de Terres de l’Ebre que tindran un centre de referència. Tots ells hauran d’estar ubicats al Servei Territorial al qual donen servei i hauran de comptar amb professorat amb experiència i formació acreditada que tinguin disponibilitat horària per dedicar-se al suport als centres ordinaris.
 
Els centres seleccionats a la convocatòria de 2010, ho seran per als cursos 2010-2011, i 2011-2012.
 
 
Serveis educatius específics per a l’alumnat amb discapacitat dels centres ordinaris
 
Els centres d’educació especial tenen diferents modalitats per donar suport als centres ordinaris de la seva zona. Podran ser centres de referència, però també podran no ser-ho i oferir igualment programes específics per als alumnes amb discapacitat de la seva zona. Aquests programes inclouran mesures per donar suport directe a l’alumnat escolaritzat en centres, a més de mesures per orientar els docents i per atendre les famílies.
 
Igualment, Educació escollirà centres d’educació especial perquè actuïn com a Serveis Educatius Específics per a l’alumnat amb trastorns generalitzats del desenvolupament motriu i la conducta: un centre per cada Servei Territorial.
 
Cal recordar que ja existeixen Serveis Educatius especialitzats per als alumnes amb discapacitats sensorials, tant visuals com auditives.
 
 
Avenç en l’escolaritat inclusiva
 
El Pla d’Acció de l’Educació Inclusiva 2008-2015 té com a principal objectiu l’avenç en l’escolarització de l’alumnat amb discapacitat en els centres ordinaris. El Pla es marca com a fita que l’any 2015, el percentatge d’aquests alumnes que hi estudiï sigui del 70%.
 
En els darrers anys, aquesta línia d’actuació ha tingut una progressió constant, tal i com s’especifica en el següent quadre:
 
 
 
Centres d’Educació Especial
Centres Ordinaris
Curs
Alumnes
%
Alumnes
%
 
2004-2005
6.716
47,2%
7.320
52,8%
2008-2009
6.868
43,8%
8.850
56,4%
2009-2010
6.615
40,7%
9.685
59,3%
2015
 
30%
 
70%
 
En aquesta progressió ha tingut un paper fonamental la incorporació de les unitats de suport a l’educació especial (USEE) en els centres ordinaris. L’increment de professionals especialitzats que comporta la USEE permet donar suport perquè l’alumnat participi en activitats ordinàries: el 65% de mitjana de les hores s’atenen amb la resta del grup-classe ordinari i la resta reben atenció més individualitzada.
 
L’any 2008-2009, quan es va iniciar el Pla d’Acció de l’Educació Inclusiva, existien 284 USEEs. Aquest curs 2010-2011, el nombre d’unitats ha augmentat fins a les 322.
 
En aquesta mateixa línia, Educació ha elaborat en els darrers mesos guies i materials per als docents i per a les famílies que es poden trobar al web del Departament www.gencat.cat/educacio.
 
 
1.967 professionals formats
 
El Pla va acompanyat d’un important esforç de formació dels docents dels centres ordinaris. Durant el curs 2009-2010, es van formar 1.050 docents de centres ordinaris, 55 docents responsables d’USEE i 52 membres d’equips directius.
 
4 d’octubre de 2010
1
Vídeos