- Revisar, completar i actualitzar el Sistema d’Arxius de Catalunya i adaptar-se a l’avenç tecnològic, dos dels principals objectius d’Arxius 2030. Pla d’Arxius i gestió documental de Catalunya
- El pla ha estat consensuat amb el sector professional i sotmès a consulta pública
El Govern ha aprovat el Pla estratègic Arxius 2030. Pla d’Arxius i gestió documental de Catalunya, l’eina que farà possible que els arxius i els seus professionals s’adaptin als canvis de paradigma de la societat actual. El Pla s’ha forjat amb tres objectius bàsics: revisar, completar i actualitzar el Sistema d’Arxius de Catalunya; conèixer l’entorn, les tendències i les forces de canvi que afectaran els arxius els anys vinents i revisar les polítiques del Govern per elaborar un conjunt de mesures estratègiques que marquin les actuacions i les inversions necessàries tenint en compte l’horitzó Arxius 2030.
El Departament de Cultura, juntament amb altres departaments de la Generalitat i el sector professional, ha treballat per aconseguir elaborar, per primera vegada, un pla d’un marcat caràcter estratègic consensuat amb el sector i que, a més, ha estat sotmès a consulta pública.
Així, en el procés d’elaboració s’han organitzat set taules territorials obertes a totes les persones professionals del sector. En les taules hi han participat 237 persones que treballen als arxius locals, de la Generalitat, de les universitats, de l’Església catòlica, així com professionals d’empreses privades proveïdores de serveis i docents universitaris. Així mateix, s’han organitzat nou taules d’experts, amb 99 persones especialistes convidades en cadascun dels àmbits específics de cada taula. Aquests temes han estat: Els arxius del segle XXI; Els arxivers del segle XXI; La Indústria dels arxius, la gestió documental i la gestió de dades; Administració electrònica i gestió documental; Accés a la informació i la transparència; La funció social i cultural dels arxius;La projecció dels arxius catalans a l’exterior; El Sistema d’Arxius de Catalunya.
El resultat dels debats d’aquestes taules ha estat sistematitzat i sotmès a consulta pública mitjançant el portal Participa.cat, on s’han rebut 45 propostes, de les quals 17 s’han incorporat al Pla d’Arxius i Gestió Documental.
El Pla d’arxius i gestió documental de Catalunya, tal com es recull en el mateix document, és l’eina mitjançant la qual el Govern ha de fer possible que els arxius i els seus professionals puguin adaptar-se al canvi de paradigma resultant de l’avenç tecnològic, com ara la transformació digital i la intel·ligència artificial. El Pla aspira a augmentar la rellevància dels arxius catalans i els seus professionals a l’interior de les organitzacions públiques i privades, alhora que en el conjunt de la societat.
L’execució del pla que ha aprovat avui el Govern es portarà a terme a través de dos plans d’actuacions quadriennals, un primer període 2023-2026, en el qual ja s’està treballant, i un segon en el 2027-2030. El primer pla d’actuacions consta de 8 objectius estratègics que es desenvoluparan en 80 actuacions que s’han de dur a terme fins al 2025. El compromís del Departament és impulsar les actuacions aprovades al pla i retre comptes de manera periòdica al Consell Nacional d’Arxius i Gestió Documental, així com al conjunt de la societat.
Del conjunt de les actuacions previstes, destaca la previsió de l’elaboració d’una nova llei d’arxius que haurà d’evolucionar i posar al dia l’actualment existent i l’aposta per vertebrar el sistema d’arxius des d’una perspectiva global, dotant el país d’infraestructures digitals que responguin a les necessitats actuals o l’aposta per apropar-se als diversos sectors empresarials que tenen relació en aquest àmbit mitjançant l’impuls d’un clúster. Tot això sense deixar a banda l’impuls de la recerca universitària i la formació acadèmica dels nous professionals