Fotografia jornada

Educació i Igualtat i Feminismes obren un procés participatiu per definir un model consensuat per incorporar l'educació sexual als centres

query_builder   5 octubre 2023 17:14

event_note Nota de premsa

Educació i Igualtat i Feminismes obren un procés participatiu per definir un model consensuat per incorporar l'educació sexual als centres

  1. Hi participaran la comunitat educativa, experts i expertes acadèmics i entitats feministes


  1. Durant tot el curs es treballaran diferents recursos pedagògics per aplicar la perspectiva de gènere a totes les etapes i àrees del currículum, i es posaran a l’abast dels centres


  1. Tot això s’ha exposat en la I Jornada de Formació en Coeducació, adreçada a docents, que ha analitzat els reptes educatius en aquest àmbit i ha permès intercanviar experiències i conèixer bones pràctiques


Foto{"name":"2023/10/05/15/43/40c27902-79ef-4833-b24e-2a9c8dc4dcb7.jpeg","author":"Departament d'Educació","type":"0","location":"0","weight":166468}


Els departaments d’Educació i d’Igualtat i Feminismes han obert aquesta setmana un procés participatiu per construir un model consensuat de país sobre la incorporació de l’educació sexual als centres. En aquest procés, hi prendrà part la comunitat educativa -direccions, professorat, alumnat, AFAS i entitats del món educatiu-, experts i expertes acadèmics, i entitats feministes i LGBTI.


A finals del segon trimestre d’aquest curs es disposarà de la proposta final i es generaran recursos pedagògics i propostes de formació per als docents i per a la resta de la comunitat educativa.


Així ho han explicat les conselleres d’Educació, Anna Simó Castelló, i d’Igualtat i Feminismes, Tània Verge Mestre, en la cloenda de la I Jornada de Coeducació, sota el títol Coeduquem per una Educació Feminista, que han ressaltat la importància de la coeducació i l’educació sexual en la formació d’infants i joves.


La consellera Simó ha afirmat que “volem que a partir d’aquest procés participatiu s’estableixi què s’espera de l’escola en aquest àmbit i com es concreta. Sempre amb la premissa que us comentava al principi: que l’escola sola no podrà i que necessitem la implicació de tota la societat”.


Verge ha assegurat que “no hi ha cap mena de dubte que la coeducació és palanca de canvi de la transformació feminista, d’una societat més lliure i més justa” i ha destacat “el seu potencial per acabar amb els estereotips i rols de gènere, per prevenir les violències masclistes i LGBTI-fòbiques, per generar referents diversos i la importància de proporcionar una educació sexual integral per establir relacions socials i sexuals basades en el respecte, el consentiment i el plaer mutu.”


Educació sexual integral


La UNESCO defineix l’educació sexual integral com un procés d’ensenyament i aprenentatge que versa sobre els aspectes cognitius, psicològics, físics i socials de la sexualitat, amb l’objectiu d’empoderar infants i joves per establir relacions basades en el respecte; analitzar com les seves decisions afecten el propi benestar i els dels altres, i comprendre com protegir els seus drets al llarg de la vida.


A partir d’aquesta base, es fa necessari establir noves formes de treballar amb la infància i adolescència, que incloguin un enfocament integral en gènere i sexualitat centrat en les relacions afectives, l’autoconeixement i el dret al propi cos. Un treball que permet, no només conèixer i prendre decisions sobre la pròpia sexualitat, sinó que és un element necessari per generar relacions en positiu basades en el respecte i la igualtat.


Són diversos els organismes i consensos internacionals que defensen la introducció de l’educació sexual al currículum com a garantia del dret a l’educació, a la salut i com a forma de prevenció de les violències i de foment de les relacions saludables.


Nous currículums amb mirada coeducadora


El Departament d'Educació també està treballant per generar recursos educatius que permetin aplicar la coeducació i la perspectiva de gènere -en de la qual s’incorpora l’educació sexual- a totes les etapes i àrees dels nous currículums, i que es posaran a l’abast dels centres.


El nou currículum de l’educació bàsica estableix que la incorporació de la coeducació, com a principi rector del sistema educatiu i criteri orientador de l'organització pedagògica dels centres, és cabdal per afavorir el desenvolupament de les persones al marge dels estereotips i rols en funció del gènere, l'orientació sexual, la identitat o l'expressió de gènere. Arran d’aquesta premissa genèrica, Educació ha identificat en el currículum de les diferents àrees de coneixement aquells sabers i competències on s’incorpora la mirada coeducadora i ja està treballant per reconvertir-les en recursos d’aula.


Per exemple, una de les competències a avaluar en llengua castellana, catalana i aranès a 3r i 4t de primària és: “Detectar i rebutjar, amb autonomia creixent i en contextos senzills i propers, prejudicis i estereotips lingüístics, de gènere i culturals freqüents”. A partir d’aquí, Educació i Feminismes –conjuntament amb entitats expertes i acadèmiques- crearan recursos pràctics per aplicar els diferents sabers en el dia a dia de les aules.


Eixos de la I Jornada de Coeducació

Fotografia. Les dues conselleres amb l'experta Joanna Herat{"name":"2023/10/05/16/00/05e05212-47e8-4843-8ba1-ab3f0c4e7d7c.jpeg","author":"Departament d'Educació","type":"0","location":"0","weight":150140}


La jornada de formació s’ha adreçat a docents i direccions de centres educatius, per tal d’analitzar els principals reptes en matèria de coeducació i posar a l’abast del professorat recursos i bones pràctiques dels centres en aquest àmbit. També hi ha participat el secretari de Transformació Educativa, Ignasi Garcia Plata, la secretària de feminismes, Montserrat Pineda Lorenzo, la directora general de l’alumnat, Anna Chillida Fibla, així com l’especialista del programa Health and Education de la UNESCO, Joanna Herat, que ha pronunciat una conferència.


La formació s’ha desenvolupat al voltant de cinc eixos destacats. Docents, direccions, experts acadèmics i representants d’entitats feministes han exposat experiències i la seva visió al voltant d’aquests eixos:


  1. Diversitat d’identitat i de gènere
  2. Incorporació de l’educació sexual al currículum
  3. Compartició la mirada coeducadora amb les famílies
  4. Implicació de l’alumnat
  5. Empoderament de les masculinitats antimasclistes i igualitàries

L’objectiu és formar els participants en coeducació i establir les bases per estendre una xarxa docent en aquest àmbit que permeti compartir eines de treball a l’aula. S’han dut a terme grups de treball simultanis al voltant dels cinc eixos i s’han posat en comú les conclusions dels diferents grups.



5 d’octubre de 2023

1  

Vídeos

Declaracions vídeo conselleres

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined