El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i el president de la Diputació de Barcelona, Antoni Fogué, han signat avui, dos convenis per al traspàs de diverses carreteres de funcionalitat local i inversions en actuacions de millora a la xarxa viària. En concret, els acords inclouen la transferència de la Generalitat a la Diputació de 157 quilòmetres de 22 carreteres locals de la demarcació i inversions per valor de 381 milions d'euros per als pròxims 15 anys.
El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, i el president de la Diputació de Barcelona, Antoni Fogué, han signat avui dos convenis per al traspàs de la Generalitat a la Diputació de 157 quilòmetres d’una vintena de carreteres de funcionalitat local i la inversió de 381 milions d'euros en els pròxims 15 anys en actuacions de millora a la xarxa de la demarcació.

Aquests convenis s’emmarquen en el desenvolupament de la Llei de carreteres isuposa l’adaptació a la nova llei de l’anterior conveni que la Generalitat va subscriure amb la Diputació de Barcelona, el 2006 i que establia llavors una delegació de la gestió de les vies locals, mentre la nova legislació ja preveu el traspàs de la titularitat. En aquell primer conveni, d’altra banda, la Generalitat ja va assumir la xarxa comarcal que gestionava l’ens supramunicipal.
Traspàs de 157 quilòmetres de 22 carreteres
Segons els convenis signats avui, la Generalitat traspassarà a la Diputació de Barcelona la titularitat de 157 quilòmetres de 22 carreteres de funcionalitat local d’aquest àmbit. Corresponen a les carreteres del quadre següent:

Inversió de 381 MEUR en 15 anys
Així mateix, els acords preveuen el desenvolupament d’actuacions de millora a la xarxa viària barcelonina, amb una inversió global de 381 MEUR per a un període de 15 anys. Aquesta inversió es destinarà a dues línies d’actuacions:
- Millores en la xarxa de carreteres locals: Les obres a executar es concretaran mitjançant un Pla anual d’actuacions de millora en carreteres locals, amb una inversió de 20 MEUR cada any, que finançaran la Generalitat i la Diputació al 50%. En total, una inversió de 300 MEUR en 15 anys.
- Millores en vies locals: La Generalitat aportarà 2,7 MEUR anuals, durant els pròxims 15 anys, per tal que la Diputació porti a terme actuacions de millora en aquelles vies actualment de titularitat municipal que per la seva funcionalitat són susceptibles d’integrar-se a la xarxa local de la Diputació. La Diputació de Barcelona destinarà la mateixa quantitat anual que la Generalitat, a través dels seus programes de cooperació municipal. Així, aquestes aportacions sumen una inversió total de 81 MEUR.
Classificació de la xarxa viària
El Pla d’infraestructures del transport de Catalunya classifica la xarxa viària, segons les característiques del trànsit a què serveix de suport, en diverses categories –xarxa bàsica, comarcal i local– per tal d'orientar la planificació de les actuacions viàries. A partir d’aquesta classificació, la Llei de carreteres aprovada el 2009 clarifica les competències de cada administració sobre la xarxa viària local i comarcal i, així, permet afavorir els usuaris i optimitzar recursos.
En aquest sentit, de la mateixa manera que ja es va efectuar el traspàs a la Generalitat de les carreteres de la xarxa bàsica gestionades per les diputacions, s’ha continuat el procés amb la transferència de les carreteres que pertanyen a la xarxa comarcal i fins ara gestionaven les diputacions. Per la seva banda, les diputacions podran assumir aquelles carreteres que, per la seva funcionalitat local, poden ser gestionades d'una manera més pròxima i eficient.3