- La consellera de Territori defensa la importància de la línia Lleida-Cervera-Manresa en el nou model ferroviari català
- L’R12 incrementarà les freqüències a partir del gener vinent
- L’Estat assumeix la totalitat del dèficit tarifari i el cost de 4 MEUR anuals de la duplicació de serveis a les Rodalies de Lleida
La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, ha remarcat que “Lleida serà una peça fonamental en el nou sistema de Rodalies de Catalunya”. Capella ha defensat la importància de la línia Lleida-Cervera-Manresa en el model ferroviari en què el Govern està treballant en el marc de l’acord per al traspàs integral de Rodalies a la Generalitat de Catalunya. La millora del servei en aquest corredor, el que concentra més població i creixements a l’àmbit de Lleida, “és una prioritat” per al Departament, ha refermat la conselleraen la reunió de la comissió de seguiment del Pla de Rodalies de Lleida que s’ha desenvolupat aquest matí i a la qual ha participat per primer cop un conseller del Govern.
A la reunió també han assistit el secretari de Mobilitat i Infraestructures, Marc Sanglas i Alcantarilla i el director de Transports i Mobilitat, Oriol Martori i Gallissà; el president de la Diputació de Lleida, Joan Talarn i Gilabert; el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya, Antoni Segarra i Barreto; la delegada del Govern de la Generalitat a Lleida, Montse Bergés i Saura, i el subdelegat del Govern espanyol a Lleida, José Crespín Gómez, juntament amb representants del món municipal, sindicats i la Cambra de Comerç.
“Estem plenament compromesos amb el transport públic a Lleida”, ha manifestat Capella. La consellera ha posat en valor que, a partir del gener vinent, l’operadora Renfe incrementarà els serveis en les Rodalies Lleida, com a resultat de l’acord que va aconseguir recentment el Departament de Territori amb el Ministeri de Transports, Habitatge i Agenda Urbana. Les millores es desenvoluparan en dues fases durant el 2024 i permetran gairebé doblar les freqüències a l’actual R12 entre Lleida i Cervera i entre Cervera i Manresa i s’avancen en el temps a les que ja té previstes amb l’operació d’aquest tram per part de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a partir de finals del 2025.
A més, en l’acord per al traspàs de Rodalies, l’Estat ha assumit que els nous serveis a Lleida són “un servei bàsic”, ha assenyalat la consellera i, per tant, transferirà anualment a la Generalitat el seu cost, valorat en 4 MEUR, així com el total del dèficit tarifari –la diferència entre les despeses dels serveis i els ingressos per la venda dels títols de transport– entre d’altres conceptes. Així, es preveu que l’any vinent, l’Estat transfereixi més de 500 MEUR en aplicació d’aquest acord. Addicionalment, la consellera ha assenyalat la importància que també s’ha inclòs “un mecanisme de garantia” que permetrà que “allò que no s’executi en un any formarà part de la inversió a executar l’any següent”, tenint en compte “que venim d’una època de desinversió” en Rodalies.
Traspàs de serveis i infraestructures
El pacte per al traspàs de Rodalies comporta la creació d’una empresa pública que passarà a gestionar totes les línies de Rodalies Catalunya i en la qual el Govern català tindrà la participació majoritària. Aquest acord, a més, suposa l’acceptació de l’Estat per primer cop a traspassar-ne les infraestructures.
Així, un grup de treball analitzarà cadascun dels trams de les línies i decidirà quines vies, catenàries i estacions es traspassaran a la Generalitat. L’empresa pública Ifercat, dependent del Departament de Territori, es farà càrrec de les infraestructures traspassades.
Un altre aspecte rellevant de l’acord per al traspàs que ha remarcat la consellera Capella és que “garanteix per a la Generalitat la prioritat en els solcs ferroviaris”; és a dir, es prioritza el torn per al pas dels trens de Rodalies, davant d’altres usos, com la circulació de mercaderies.
Millores a les Rodalies Lleida
A partir de l’1 de gener que ve, el serveis entre Lleida i Cervera s’incrementaran amb tres expedicions d’anada i quatre de tornada en dia laborable. Posteriorment, a mitjans del 2024, el servei entre Cervera i Manresa augmentarà amb dues expedicions més per sentit. D’aquesta manera, un cop implantades les millores, les freqüències entre Lleida i Cervera passaran de les 6 per sentit actuals a 11 d’anada i 12 de tornada i entre Cervera i Manresa passaran de les 3 actuals a les 5 per sentit previstes.
1