1. L’obra d’eixamplament de la carretera en sentit Vic ha comportat una inversió de 19 milions d'euros i s’emmarca en un conjunt d’actuacions de millora de la funcionalitat i l’accessibilitat de l’eix viari que sumen 60 milions d'euros
  2. Territori licita les obres de construcció d’una passarel·la per a vianants i ciclistes sobre la carretera al seu pas per Parets del Vallès
  3. Els treballs de millora de l’accessibilitat a zones industrials de Granollers i Lliçà d’Amunt culminaran aquesta primavera

La consellera de Territori, Ester Capella i Farré, ha visitat avui l’obra que el Departament ha finalitzat per a millorar la funcionalitat i la seguretat de la C-17 entre Parets del Vallès i Granollers, que ha consistit en la construcció d’un nou tercer carril a la calçada en sentit nord. Aquesta actuació s’emmarca en el conjunt d’intervencions que el Govern està desenvolupant en els últims anys en aquest important eix de comunicació per valor de 60 milions d'euros. En aquest sentit, la consellera ha anunciat que Territori finalitzarà a finals de primavera les obres de millora de l’accessibilitat de la carretera a zones industrials de Granollers i de Lliçà d’Amunt i que ha licitat la construcció d’una passarel·la per a vianants i ciclistes sobre la C-17 a Parets del Vallès.

En la visita, la consellera de Territori, Ester Capella i Farré, ha assenyalat que la “prioritat del Govern és treballar per una xarxa viària més segura, polivalent i sostenible, que a la vegada serveixi per recosir el territori sencer”. En aquest sentit, ha recordat que aquesta “és una actuació estratègica per transformar aquesta infraestructura per posar-la al servei de la ciutadania i de l’activitat econòmica que es desenvolupa al nostre país”. La C-17, ha recordat, “és un eix bàsic de Catalunya que combina la seva funció per a la mobilitat interna comarcal dins del Vallès, Osona i el Ripollès amb la via de pas intercomarcal i metropolitana”.

Amb una inversió de 19,2 milions d'euros, l’obra ara finalitzada ha comportat el perllongament del tercer carril que ja hi havia a la C-17, des de l’enllaç amb la C-33, fins a l’enllaç amb la C-352 (ronda Sud de Granollers) i la reordenació d’accessos des d’aquest punt fins a l’enllaç amb la C-155 (de Sabadell a Lliçà de Vall). Ha abastat una longitud de prop de 4 quilòmetres als municipis de Parets del Vallès, Lliçà de Vall i Granollers.

Per a limitar els accessos directes i així millorar la seguretat i la canalització del trànsit, s’han remodelat els enllaços de la C-155 i de la C-35, formant-se una sortida directa des del tronc. S’han reorganitzat els accessos al polígon industrial Can Volart i al Circuit de Montmeló mitjançant dues noves rotondes (al polígon i a la C-35). Els accessos directes s’han anul·lat i ara es vehiculen a través d’un nou vial lateral.

D’altra banda, per absorbir el trànsit que es generarà en els pròxims anys a les zones industrials de Parets del Vallès, s’ha remodelat l’actual enllaç entre la C-35 i la C-17, de manera que millora la seva funcionalitat. Aquest tercer carril s’afegeix al que ja va entrar en funcionament en el sentit sud el 2022, que va comptar amb una inversió d’11 milions.

Millora de l’accessibilitat a sectors industrials

Addicionalment, Territori té en execució les obres per a millorar l’accessibilitat a la carretera C-17 entre Granollers i Lliçà d'Amunt, que suposen una inversió de més de 9 milions d'euros. Aquesta obra consisteix en la reordenació d’accessos i la construcció d’un enllaç nou, amb l’objectiu d’afavorir l’accés a dos sectors d’activitat econòmica.

Els treballs, que van començar l’estiu de 2022, comprenen les actuacions següents:

  1. Formació d’una nova connexió a l’altura del sector de Can Montcau, a Lliçà d’Amunt, que inclou la construcció d’una rotonda i un nou pas sota la carretera.
  2. Eixamplament de la C-17 amb un tercer carril addicional per sentit, entre l’enllaç existent amb la C-352 (ronda sud de Granollers) i el nou de Can Montcau.
  3. Supressió de les connexions directes de la C-17 amb els vials del polígon Font del Ràdium (Granollers) existents al costat dret de la carretera per millorar la seguretat i la fluïdesa de la carretera, que comporta la reordenació d’accessos en aquest entorn i la formació d’un nou vial bidireccional.

Passarel·la per a vianants i ciclistes

D’altra banda, el Departament ha licitat, per un import de 2,4 milions d'euros, les obres de construcció d’una passarel·la per a vianants i ciclistes que creua la C-17, al seu pas pel terme de Paret del Vallès. Aquesta actuació permetrà, d’una banda, millorar la permeabilitat de la carretera, i, de l’altra, potenciar la mobilitat activa i descarbonitzada, tot afavorint la connectivitat entre el nucli urbà de Parets del Vallès, el polígon industrial de Can Volart i el Circuit de Catalunya.

La nova passera tindrà una longitud de 40 metres i una amplada de 3,50 metres, i la seva tipologia és la d’un arc metàl·lic tipus network, amb tirants inclinats que es distribueixen en forma de rombe. Els treballs inclouran, a més de la construcció de l’estructura i les corresponents rampes d’accés, la instal·lació de l’enllumenat del nou enllaç entre les carreteres C-17 i C-35. Es preveu que les obres comencin el segon semestre de 2024 i tinguin un termini d’execució de 14 mesos.

Gràfic{"name":"2024/01/23/17/24/e874c89b-5787-4dff-b139-70c4bbb6907f.png","author":"Departament de Territori ","type":"0","location":"0","weight":2623745}

Noves actuacions programades

El Departament de Territori també té programades altres actuacions per a la millora de la C-17:

  1. Reducció impacte acústic a la C-17 entre Granollers i Canovelles. Les obres per a la instal·lació de pantalles acústiques al pas de la carretera pels sectors de Cal Pastor i Can Duran, amb un pressupost d’1,7 milions d'euros, començaran durant aquest primer trimestre.
  2. Millora del pont sobre el riu Ripoll, a Montcada i Reixac. Es licitarà enguany les obres de reparació i altres treballs complementaris del pont, amb un pressupost previst de 750.000 euros.

Millora integral de la C-17

La carretera C-17 entre Parets del Vallès i Lliçà d’Amunt és un àmbit periurbà que compta amb un bon nombre d’accessos i incorporacions i registra una intensitat molt elevada de trànsit. Cal tenir en compte també que connecta en sentit Girona amb l’AP-7 i en sentit Barcelona amb la C-33 i amb l’AP-7 (B-30).

Diàriament, circulen pel tram de la carretera C-17 comprès entre les autopistes AP-7 i C-33 i la carretera BV-1432 (de Canovelles a Lliçà d’Amunt) prop de 92.000 vehicles, i s’estima que, en els pròxims deu anys, amb importants creixements urbanístics previstos, augmentin fins als 100.000 vehicles diaris.

Aquesta combinació de factors condiciona el nivell de servei de la infraestructura, que registra congestions de trànsit, en especial en les hores punta, alhora que presenta alguns problemes d’accessibilitat. En aquest sentit, les actuacions que el Departament està portant a terme estan encaminades a millorar els estàndards de seguretat i, sobretot, a ampliar la capacitat de la via, així com a reordenar i millorar accessos i enllaços. Així mateix, permetrà afavorir la fluïdesa del trànsit i donar millor servei als usuaris del Vallès, d’Osona i del Ripollès.

2  

Imatges

La consellera de Territori, Ester Capella, explica les obres de la C-17.

La consellera de Territori, Ester Capella, explica les obres de la C-17. 124865

Imatge de la presentació dels treballs de la C-17.

Imatge de la presentació dels treballs de la C-17. 265949