1. El tram La Pau–Selva de Mar de l’L4 ha recuperat la normalitat aquest divendres a les 5 del matí, abans del termini previst del projecte
  2. La interrupció del servei a l’L4 ha permès dur a terme treballs relatius a la renovació del sistema de senyalització, i la instal·lació d’un ascensor del vestíbul a l’andana a l’estació de La Pau

El servei de la línia 4 del metro s’ha restablert aquest divendres, 23 d’agost, després del tall parcial efectuat en el decurs de juliol i agost per les actuacions de millora de la infraestructura i de l’accessibilitat de l’estació de La Pau, que duu a terme el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, a través de la Direcció General d’Infraestructures de Mobilitat.

Concretament, l’L4 ha recuperat el servei habitual entre La Pau i Selva de Mar aquest divendres, a les 5 del matí. S’han pogut realitzar els treballs amb absoluta normalitat i abans del termini previst del projecte, afectant el mínim possible la inauguració de la Copa Amèrica de Vela i l’inici del curs escolar.

Foto 1
L'estació de La Pau durant les actuacions a l'L4.
{"name":"2024/08/23/09/45/16e865a3-1845-422f-806c-45521a684291.jpg","author":"Territori","type":"0","location":"0","weight":1180139}

La interrupció del servei al tram de l’L4 ha permès executar treballs de millora de la infraestructura relatius a les obres de renovació del sistema de senyalització de la línia amb una inversió d’1,5 MEUR. En particular, s’ha instal·lat un conjunt de desviaments (bretelle) que permeten enllaçar dues vies paral·leles en ambdós sentit dels trens, propers a l’estació de La Pau. L’actuació de la que formen part aquestes tasques, que es preveu que finalitzi l’any 2029, té un cost total de 62 MEUR, permetrà incrementar la velocitat comercial i possibilitar un augment de l’oferta, així com afavorir la fiabilitat del servei.

Emmarcats en els treballs d’adaptació de l’estació de La Pau per a persones amb mobilitat reduïda, s’han portat a terme les tasques corresponent a la instal·lació d’un ascensor del vestíbul a l’andana. Durant el tall, s’ha pogut executar la construcció del forjat de l’estructura, que queda per sobre de les vies. L’obra té un cost d’un milió d’euros i està previst que finalitzi l’estiu de 2025. Així mateix, s’ha instal·lat també una agulla del tipus bretelle a l’estació que permetrà incrementar la capacitat del transport a l’L4. En conjunt, el pressupost final de les actuacions en aquest àmbit és de 63 MEUR.

Igualment, aquest dissabte, 24 d’agost, L’10 recupera el servei habitual entre La Salut i Gorg després del tall efectuat per les tasques de renovació d’aparells de la via i de substitució de la bretelle. Així mateix, l’L2 ho farà també el pròxim dilluns entre les estacions de Paral·lel i Sagrada Família després de les actuacions també de renovació d’elements de la via, i de solucionar problemes de vibracions en aquest tram.

La consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, ha valorat positivament la inversió i les millores que s’estan desenvolupant a la línia 4 del metro. “Aquestes tasques de millora, que el govern anterior havia treballat, són una bona notícia per a la ciutat de Barcelona i per al país”, ha explicat Sílvia Paneque, que ha volgut deixar clar que “aquesta legislatura posarem tot l’esforç a millorar Catalunya com un país amb una bona xarxa de transport públic i tenir així el millor servei per a la gent”. La consellera ha explicat que “els treballs acabats en èxit permetran major fiabilitat del sistema i augmentar el servei”.

El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica ha tingut aquest estiu en execució obres per valor de més de 1.400 MEUR, amb el compromís d’ampliar, millorar i modernitzar la xarxa de metro i d’FGC a l’àrea de Barcelona. Són actuacions que responen a l’aposta del Govern de la Generalitat de promoure l’ús i accessibilitat del transport públic per a garantir el dret a la mobilitat i afavorir un sistema de transport sostenible.

Cap al 100% de la xarxa de metro adaptada

Un altre dels eixos de les actuacions per afavorir el transport públic és facilitar-ne l’accessibilitat. Actualment, estan adaptades 154 de les 163 estacions en servei a la xarxa de metro de l’àrea de Barcelona, una xifra que suposa un 94,5% del total, i el Departament està treballant per assolir-ne el 100%. Així, té en marxa obres d’adaptació de diverses estacions de metro, alhora que executa treballs de millora en l’accessibilitat en estacions que ja estan adaptades.

El Departament continua les obres d’adaptació de l’intercanviador de plaça Espanya (L1 i L3) –que conclouran aquest hivern–, i les estacions de Ciutadella I Vila Olímpica(L4) i de Clot (L1). Paral·lelament, estan en execució els treballs de millora a Sants Estació (itineraris entre l’L5 i tren) i Passeig de Gràcia (connexions entre L3 i L4). A finals de setembre, començaran les obres per a millorar l’accessibilitat de l’estació de plaça Catalunya (itineraris entre L1 i L3). Aquestes actuacions sumen una inversió de 32,3 MEUR.

Foto 2
Adaptació recentment finalitzada a l’intercanviador de Maragall.
{"name":"2024/08/23/09/49/3e30240b-ca58-4154-ab48-c2128b60886b.jpg","author":"Territori","type":"0","location":"0","weight":84278}

A més, el Departament té en licitació les obres per adaptar l’estació de l’L4 de l’intercanviador de Verdaguer i està treballant en els projectes de les estacions que resten: Verdaguer L5, plaça de Sants (L1 i L5) i Urquinaona (L1 i L4).

Menys visibles, però també claus per a la xarxa

A banda de les tasques a l’L4, el Departament ha posat en marxa paral·lelament un conjunt d’obres clau per a la millora del sistema de transport. Són aquelles que abasten també instal·lacions o sistemes de senyalització, control i seguretat amb l’objectiu de millorar la fiabilitat, les freqüències i el nivell de servei a les persones usuàries i garantir un bon estat de la xarxa:

  1. Ampliació dels tallers i cotxeres de Sant Genís (L3) per a millorar el manteniment dels trens i adaptar la instal·lació a l’increment d’oferta: 17 MEUR
  2. Implantació d’una nova tecnologia, més moderna i oberta, per als sistemes d’operació en remot de la xarxa de metro: 21,8 MEUR
  3. Ampliació de la subcentral elèctrica a Ernest Lluch per a millorar la interconnectivitat de la xarxa: 600.000 euros
  4. Renovació de l’enllumenat als tallers de Zona Franca de l’L9/L10 per un de més eficient: 1,5 MEUR
  5. Modernització del sistema de senyalització de l'L9/L10: 1,2 MEUR
  6. Millora dels sistemes de ventilació a l’L1 de l’intercanviador de plaça Espanya: 1,5 MEUR

Finalment, cal assenyalar que el Departament té en licitació les obres de renovació d’equipaments de videovigilància a l’L9 i del sistema de protecció antiincendis a l’L9/L10.


3  

Imatges

Foto 1

Foto 1 1180139

Foto 2

Foto 2 5190032

Foto 3

Foto 3 75083

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 444001