
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica inicia demà les obres del corredor de bus ràpid (BRCAT) a l’entorn de l’N-150 entre Terrassa i Sabadell, que s’emmarca en un conjunt d’actuacions en marxa per afavorir la mobilitat sostenible i activa i la seguretat viària, amb una inversió de prop de 15 MEUR. L’obra consisteix en la construcció d’un nou eix d’1,2 quilòmetres entre l’Hospital de Terrassa i la rotonda d’accés al Complex Egara dels Mossos d'Esquadra, seguint l’antiga N-150 (N-150a), que interconnectarà els equipaments existents en aquest àmbit. Aquest corredor estarà destinat a la circulació d’autobusos, bicicletes, vianants, vehicles de mobilitat personal i vehicles d’emergència. Complementàriament, el Departament iniciarà aquest mes les obres d’una nova rotonda per a millorar l’accés a l’Hospital de Terrassa.
En aquest sentit, la consellera, Sílvia Paneque i Sureda, ha posat en valor que les actuacions en marxa en aquest corredor permetran “millorar el servei de transport públic i promoure la descarbonització de la mobilitat”, en el marc de les polítiques del Govern per “eliminar les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle”. D’aquesta manera, “apropem i potenciem el transport públic i facilitem la mobilitat activa als equipaments estratègics com l’Hospital, el Mercavallès, el complex Egara i els centres educatius i de recerca ubicats en aquest àmbit”.
Així mateix, la consellera ha remarcat que l’N-150 és “un important eix de comunicació entre les dues capitals de comarca, que registra un trànsit de 23.000 vehicles diaris i pel qual circulen diverses línies de bus urbanes i interurbanes”. Paneque ha assenyalat que “el Govern té com a objectiu una Catalunya ben connectada, que significa un país de progrés i competitiu a favor de la majoria. Per això, és constant en la voluntat de tenir una acció de reformes persistent i ambiciosa”, ha afegit.
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica està desenvolupant en aquest corredor diverses actuacions per a configurar un eix cívic, seguint el traçat de l’antiga N-150 (N-150a) que permeti potenciar tant el transport públic com també la mobilitat activa –en bicicleta i a peu– separadament del trànsit de vehicles de pas, que es mantindrà per l’N-150.
En concret, demà comencen les obres del nou corredor de Bus Ràpid i mobilitat sostenible, que tenen un termini d’execució de 14 mesos i un pressupost de 9,5 MEUR. Inclouen els elements següents:
- Nova rotonda, en forma d’hipòdrom, a l’entrada de l’Hospital, amb nous punts de parada pels autobusos urbans i interubans, i reconfiguració de la vialitat en aquest entorn. Així, també s’adequarà el vial entre la nova rotonda i la futura rotonda a l’N-150 –que s’executarà paral·lelament– i s’inclourà la connexió al nou itinerari.
- Nou viaducte, de 140 metres de longitud sobre la carretera de Torrebonica i el torrent de la Betzuca per mobilitat activa, transport públic i vehicles d’emergències.
- Reconfiguració de la calçada de l’antiga N-150 (N-150a), amb la formació de voreres, carril per a bicicletes i vianants i trams específics per a la circulació d’autobusos amb la inclusió de noves parades més properes als equipaments.
Aquesta actuació compta amb finançament del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) dels fons europeus Next Generation EU (NGEU).
Millora accés a l’Hospital
En aquest context, complementàriament, el Departament iniciarà durant aquest mes els treballs per a millorar la canalització del trànsit en l’accés a l’Hospital de Terrassa. Els treballs, amb un pressupost de 2,9 MEUR i un termini de 10 mesos, consisteixen principalment en la construcció d’una nova rotonda a la N-150 i l’adequació de la vialitat de l’entorn.
El nou giratori tindrà un diàmetre exterior 60 metres i s’ubicarà pràcticament centrada en el traçat de la carretera N-150 i el camí actual d’accés a l’Hospital de Terrassa. A més de la rotonda, l’actuació preveu el condicionament del vial d’accés al centre hospitalari, així com un carril bici per accedir als equipaments sanitaris. Amb la nova configuració de la intersecció, se suprimirà l’actual gir a l’esquerra i es millorarà la seguretat viària. Els mètodes constructius que s’empraran minimitzaran les afectacions al trànsit de la carretera N-150, de manera que la rotonda s’executarà per fases.
L’obra, a més dels treballs de moviment de terres, ferm i drenatge, es completarà amb tasques com:
- Senyalització, abalisament i barreres de seguretat
- La reposició dels serveis afectats
- L’enllumenat de la rotonda
- Estesa de terra vegetal i hidrosembra de talussos
Una nova via ciclista i per a vianants
D’altra banda, el Departament posarà en servei aquesta primavera dos trams de lavia per a ciclistes i vianants que unirà els dos municipis, paral·lela a l’N-150, entre les rotondes de la carretera de Montcada amb l’avinguda de Madrid a Terrassa i de l’avinguda d’Egara de Sabadell. Els dos trams sumen una longitud d’1,7 quilòmetres i les obres tenen un pressupost de 2,4 MEUR. El tram intermedi correspon a l’obra que ara comença del corredor de bus ràpid.
La nova via ciclista dona continuïtat i interconnecta la xarxa de vies ciclistes tant de Sabadell com de Terrassa, de manera que esdevé una alternativa a la mobilitat entre els dos municipis, tot contribuint a la reducció del trànsit de l’N-150. Així mateix, la via ciclista dona connectivitat segura i de qualitat als equipaments rellevants ubicats en aquesta zona. Com a elements constructius rellevants, s’inclou una passarel·la de formigó sobre el torrent de la Grípia de 50 metres de longitud.
Aquesta actuació està finançada pel Fons Europeu de Desenvolupament Regional de la Unió Europea, com a part de la resposta de la Unió a la pandèmia de COVID-19.
1