
- Amb una autonomia de 250 quilòmetres, aquests vehicles permeten descarbonitzar un servei de transport públic flexible i digitalitzat en zones de baixa densitat de població
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica utilitzarà durant els pròxims dies un autobús 100% elèctric per a prestar els serveis de transport a la demanda Clic.cat del Gironès i del Pla de l’Estany. Es tracta d’una prova pilot que es realitza amb l’operador gironí TEISA (Transports Elèctrics Interurbans, SA) i de manera col·laborativa amb l’empresa carrossera catalana INDCAR, situada a Arbúcies.
És un minibús del fabricant Bluebus, de sis metres d’allargada, que no genera emissions ni fan soroll en la propulsió. Té deu seients, un espai per a cadira de rodes i capacitat per a 23 passatgers dempeus. Disposa d’una bateria de 126kWh i d’una autonomia de 250 quilòmetres. Necessita un temps de recàrrega de sis hores i mitja.
El Clic.cat del Gironès consta de tres línies circulars amb inici i final a Girona, que enllacen poblacions com Sant Julià de Ramis, Sarrià de Ter, Campdorà, Canet d’Adri o Llorà. Va ser el primer Clic.cat i es va iniciar a l’octubre del 2019, i acumula 23.000 viatgers fins a data d’avui. El Clic.cat del Pla de l’Estany són també tres línies circulars que comencen i acaben a Banyoles. En aquest cas, uneixen poblacions com Sant Miquel de Campmajor, Mieres, Vilademuls o Vilavenut, i el barri de Can Puig de Banyoles. En aquest cas, es va inaugurar al desembre del 2019, i ha donat servei a 10.600 viatgers.
L’objectiu de la prova pilot és veure l’efectivitat d’aquest vehicle en aquests 2 serveis del Clic.cat, així com el seu possible ús en un servei clic.cat a la Vall de Llémena. Amb aquest vehicle en proves de major autonomia, es pretén seguir descarbonitzant la mobilitat en el transport públic a la demanda Clic.cat, i donar resposta als reptes del canvi climàtic.
El Clic.cat de la Garrotxa ja és elèctric
El Departament té actualment en funcionament un autobús 100% elèctric per al servei Clic.cat de la Garrotxa, que connecta Olot, Riudaura, les Preses i la Vall d’en Bas, i també operat per TEISA. Es tracta d’un autobús del fabricant Karsan, amb capacitat per a transportar 21 persones i totalment accessible, amb espai per una cadira de rodes. Té un motor elèctric de 135 kW que permet superar pendents del 25% i una energia embarcada de 88kWh. L’autonomia és de 200 quilòmetres. Es va posar en marxa al gener de 2023. El Clic.cat de la Garrotxa, iniciat al juliol del 2021, ha transportat 23.700 viatgers fins a la data d’avui.
El Clic.cat
El Clic.cat és el servei de transport a la demanda digitalitzat, que funciona a través d’una aplicació mòbil que permet fer la reserva, veure en temps real la ubicació del vehicle, l’itinerari, el temps de recorregut o l’hora prevista d’arribada.
En zones rurals, o de baixa densitat demogràfica, el Clic.cat ajuda a lluitar contra el despoblament, facilita la connexió entre les persones i els seus entorns socials i millora la cohesió territorial reduint la sensació d'aïllament, unint pobles i persones que comparteixen serveis i territori. És una eina de vertebració per garantir l’accessibilitat en transport públic a tot arreu. Catalunya disposa actualment de 55 línies Clic.cat.
L’objectiu del Departament és anar digitalitzant i transformant en Clic.cat tota la xarxa de transport a la demanda de la Generalitat, que està formada per prop de 250 línies que arriben a més de 700 nuclis de població. Els serveis que encara no són Clic.cat funcionen via telefònica.