- A l’avaluació a 6è de primària se superen els 70 punts, considerat nivell bo, en 4 de les competències avaluades. A 4t d’ESO, en 2 de les competències, i en altres 2 el nivell és superior a 69
- Per totes les competències avaluades, el percentatge dominant està al nivell mitjà-alt, tant a l’avaluació de primària com d’ESO
- El proper curs s’iniciarà un pilotatge a 250 centres on la inspecció avaluarà els resultats en matemàtiques i comunicació lingüística i proposarà accions de millora

L’alumnat de 6è de primària i de 4t d’ESO obté en les competències lingüístiques resultats superiors a les científiques en les avaluacions de final d’etapa. Les proves avaluen el grau d’assoliment de les competències bàsiques en llengua catalana, llengua castellana, llengua anglesa, matemàtiques i ciències.
Així, a l’avaluació a 6è de primària se superen els 70 punts, considerat nivell bo, en 4 de les competències avaluades: català, castellà, anglès i matemàtiques. A 4t d’ESO, superen els 70 en català i castellà, i en matemàtiques i anglès se superen els 69 punts.
Puntuació 6è de primària:
- Llengua catalana: 73,5
- Llengua castellana: 76,5
- Llengua anglesa: 75,7
- Matemàtiques: 70,4
- Ciències, tecnologia i enginyeria: 66,3
Puntuació de 4t d’ESO:
- Llengua catalana: 75,1
- Llengua castellana: 74,2
- Llengua anglesa: 69,1
- Matemàtiques: 69,8
- Ciències, tecnologia i enginyeria: 67,9
La directora de l’Agència d’Avaluació i Prospectiva de l’Educació, Núria Planas, ha presentat els resultats de les avaluacions finals d’etapa. Cal recordar que a 6è de primària van fer la prova 70.064 alumnes, i a 4t d’ESO un total de 79.142 alumnes, en tots dos casos a principis del passat mes d’abril.
Principals conclusions
En les dues avaluacions, en totes les competències avaluades, el percentatge dominant està al nivell mitjà-alt. A 6è de primària,les competències lingüístiques tenen percentatge d’alumnat amb nivell alt superior a les matemàtiques i científiques.
En llengua anglesa, destaca el bon assoliment de la competència en l’àmbit de la comprensió oral i expressió escrita. Pel que fa a l’àmbit científic se situa als 66 punts, compromès per la dimensió ‘Reconèixer els aspectes principals de la investigació científica’. No s’aprecia biaix de gènere en ciències, a diferència del cas de matemàtiques on el rendiment és més alt en nens. En les competències lingüístiques, el rendiment és més alt en nenes.
Pel que fa a 4t d’ESO, en llengua catalana i castellana s’obtenen bons resultats en totes les dimensions i amb percentatges considerables en el nivell alt. L’àmbit científic se situa als 67,9 punts, amb els resultats més baixos en la dimensió ‘Interpretar informació de caràcter científic-tecnològic’. Hi ha un rendiment més baix de les noies en ciències i, sobretot, en matemàtiques. En nois, el rendiment és més baix en les competències lingüístiques.
Mesures de reforç i compensatòries
El Departament d'Educació i Formació Professional continuarà amb algunes de les actuacions endegades per reforçar les competències més assolides i per millorar les que presenten més mancances, i alhora posarà en marxa noves iniciatives.
Així, es posarà en marxa un pilotatge a 250 centres on la Inspecció Educativa avaluarà els resultats en matemàtiques i comunicació lingüística, i a partir de l’anàlisi proposarà actuacions de millora.
En l’àmbit matemàtic, es mantindran els programes Florence i SIM (Suport intensiu a les matemàtiques). El curs que ve ja hi haurà 500 centres participants: 200 del Florence i 300 del SIM. Entre tots dos, seran 56 persones referents i 6 coordinadors a nivell de programa a tot Catalunya. També es desenvoluparà el programa PCMAT en 900 centres de primària amb resultats mitjans, per tal d’incrementar l’alumnat situat a la franja alta.
Pel que fa a les ciències, durant el primer trimestre es publicaran les concrecions curriculars per al professorat, i els experts d’aquest àmbit estan preparant les orientacions i exemples d’activitats a l’aula. Per reduir el biaix de gènere, s’iniciarà un programa amb el Departament d’Empresa i Treball per apropar les professions STEAM a l’alumnat, amb visites a empreses i xerrades formatives a 250 centres.
En l’àmbit lingüístic, s’ampliarà fins a 500 les xarxes de centres participants a la Xarxa de Comprensió Lectora (actualment són 342), i es mantindrà el programa ULAE en 500 centres per organitzar activitats d’ús i foment de la llengua catalana. També s’inicia el setembre el curs d’expert en competència lingüística i lectora, i en llengua anglesa s’incrementaran 45 auxiliars de conversa fins arribar als 150, amb un pressupost de 300.000 euros.
Barcelona, 27 de juny de 2025