- El director de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC), Jaume Magre, explica les línies d’actuació al Parlament
- Es crearà una base de dades per facilitar l’avaluació de l’impacte de les activitats de formació
- Magre defensa un apropament de la institució al món local
El Govern ha iniciat un procés de canvi de model a l’Escola d’Administració Pública de Catalunya (EAPC), un nou model que ha de superar “els governs de torn” i que ha de situar l’Escola en el “centre del sistema politicoinstitucional” català, convertint-la en “l'eix vertebrador de tot l'ecosistema de formació dels empleats i empleades públiques de Catalunya”, segons ha defensat el seu director, Jaume Magre, avui en la seva compareixença a la Comissió d’Afers Institucionals del Parlament per presentar les línies de treball de la institució. Magre, el vuitè director de l’EAPC en només deu anys, ha defensat que “és indispensable una concepció en xarxa institucional i territorial en la qual l’Escola estigui al centre, donant pautes organitzatives a la resta d’actors, amb competències en matèria de formació, de recerca, de selecció i de gestió de la direcció pública professional”. “L’EAPC ha de ser vista com una unitat transversal del sistema institucional públic de Catalunya que, amb vocació de modernitat, retorna als orígens del fundador de la institució d’Enric Prat de la Riba”, ha reblat Magre.
El director ha defensat en la seva presentació davant dels representants dels grups parlamentaris que la proposta conceptual de la nova EAPC ha de convertir-se “en un centre de referència en la generació, la difusió i la gestió del coneixement sobre l’administració pública”, “apostar per una política activa de relacions internacionals” i garantir una “formació del personal directiu i d’alts càrrecs que garanteixi l’aprenentatge continuat de les habilitats i dels valors necessaris per a una direcció eficaç dels afers públics i la construcció d’una administració eficient”.
Magre ha especificat encara més com s’hauria de recuperar el “lideratge” en la formació i ha posat l’accent en l’avaluació de la tasca que es du a terme. Concretament, el director ha defensat que per recuperar el lideratge en la formació el primer pas és metodològic: “proposarem un glossari comú a tots els actors formatius perquè tothom utilitzi un mateix llenguatge, establirem una definició del perfil funcional i competencial de les figures associades a la formació i a l’aprenentatge, proposarem una mateixa manera de comptabilitzar els indicadors i una mateixa forma d’avaluar també per a totes les institucions”. “El final d’aquest intent hauria de ser un pacte per a la governança dels actors responsables de la formació”, ha conclòs.
El màxim responsable de l’EAPC, però ha defensat que “per dur tota aquesta tasca endavant, és necessari fer-ho des d’una organització totalment orientada als resultats, amb indicadors d’avaluació de qualitat i impacte de les activitats que es duen a terme i dels serveis que es presten”. Per aquest motiu, Magre ha anunciat que es crearà una base de dades comuna en matèria de formació, un projecte de Plataforma Transversal de Dades. Aquesta plataforma contindrà, ha afegit, la informació del sistema de gestió de la formació de forma homogeneïtzada i estandarditzada i facilitarà dur a terme “una analítica avançada de les dades per poder respondre preguntes i prendre millors decisions, així com intercanviar fàcilment dades entre els departaments, els organismes i els ens que gestionen la formació dels seus treballadors”.
El Govern local guanya espai
A banda d’explicar el paper que tindrà l’Escola en el futur directiu públic profesional o el sistema d’avaluació 360 ja en marxa amb la formació de més de 4.000 directius de la Generalitat, Magre ha posat l’accent en l’apropament de l’EAPC a l’administració local. El director ha recordat que, en compliment dels acords de les darreres bilaterals entre la Generalitat i l’Estat, la competència sobre la formació i selecció dels funcionaris d’habilitació nacional retornarà a la Generalitat de Catalunya. Magre ha afegit que “conscients de la importància de la figura dels secretaris i interventors en la governança local i conscients, també, de la debilitat institucional, com a país, per l’elevat nombre d’interins i la manca de formació, crearem un pla de detecció de necessitats formatives entre els funcionaris d’habilitació nacional interins i potenciarem jornades d’intercanvi entre diferents cossos, com ara entre els funcionaris d’habilitació nacional i els de la Generalitat, o els de la Comissió Jurídica Assessora; o l’Oficina Antifrau de Catalunya.
Cites
Jaume Magre, director de l'EAPC
L'Escola ha de ser vista com a una unitat transversal del sistema institucional públic de Catalunya que, amb vocació de modernitat, retorna als orígens del fundador de la institució d'Enric Prat de la Riba




