- L’objectiu és conscienciar la ciutadania sobre les estafes relacionades amb les compres per Internet i proporcionar recursos per evitar-les.
- El 70% dels correus electrònics que es reben amb ofertes comercials sobre el Black Friday són fraudulents.
- Per evitar enganys, cal comprovar que la compra es fa a la pàgina web oficial de la botiga i desconfiar sempre de les ofertes increïbles o que inciten a comprar amb urgència
El Govern de la Generalitat, a través de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya, ha posat en marxa una campanya perquè la ciutadania aprengui a detectar estafes en la compra per Internet, coincidint amb el Black Friday i l’inici de la campanya de Nadal. La iniciativa vol conscienciar la població i oferir els recursos i coneixements necessaris per prevenir les estafes i fomentar la compra en línia de forma segura.
Segons l’empresa de ciberseguretat Trend Micro, el 70% dels correus electrònics que es reben amb rebaixes i ofertes comercials durant l’època del Black Friday són fraudulents, una tendència que previsiblement continuarà augmentant per l’impuls de la intel·ligència artificial, que ja és capaç de crear comunicacions personalitzades per a cada víctima.
Sota el lema «Per Black Friday identifica les ofertes sospitoses» i «És temps de regals, identifica la compra segura», la campanya utilitza el recurs visual del CAPTCHA per simbolitzar la detecció d’anuncis i ofertes sospitoses, i alhora, destacar els elements que fan que una compra sigui segura. El CAPTCHA és una eina de seguretat en forma de test d’imatges que s’utilitza popularment a les pàgines web per verificar que l’usuari és una persona real.

La directora de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya, Laura Caballero, alerta que per aquestes dates augmenta el risc de caure en estafes relacionades amb la compra en línia: “Durant la temporada de Black Friday i Nadal, és habitual que la gent compri per Internet per la comoditat que suposa, però cal estar alerta davant els anuncis enganyosos que circulen a les xarxes socials i als cercadors. Especialment, ens hem de fixar en ciberestafes en productes del sector de la moda, la tecnologia o la cosmètica”. De fet, segons un informe de l’OCU (Organització de Consumidors i Usuaris), l’any passat només un 30% de productes van baixar de preu durant el Black Friday, prenent com a referència el preu mínim dels mesos de setembre i octubre.
Els ciberestafadors dissenyen i publiquen anuncis falsos a Google, Instagram, Facebook o TikTok que imiten marques oficials per generar confiança. Sovint, ofereixen els productes a preus molt baixos per cridar l’atenció i conduir les víctimes a pàgines web fraudulentes, on els roben les dades personals i bancàries, a més de quedar-se amb els diners de la compra. Segons l’empresa de ciberseguretat NordVPN, els dies previs al Black Friday augmenta un 250% el nombre de botigues en línia que són falses.
Per aquest motiu, l’Agència insisteix en la importància de revisar bé el procés de compra abans de fer cap acció: és molt important comprovar que l’adreça web de la pàgina on s’està fent la compra sigui l’oficial de la botiga i sobretot desconfiar de les ofertes increïbles o aquelles que inciten a comprar amb urgència.
La campanya, que s’allargarà fins a la primera setmana de gener, compta amb el finançament de la Unió Europea a través de fons RETECH, una iniciativa que s’emmarca en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i que compta amb el suport de l’INCIBE.




