event_note Nota de premsa

El Govern posa en marxa una campanya per identificar ciberestafes durant el Black Friday i el Nadal

  1. L’objectiu és conscienciar la ciutadania sobre les estafes relacionades amb les compres per Internet i proporcionar recursos per evitar-les.
  2. El 70% dels correus electrònics que es reben amb ofertes comercials sobre el Black Friday són fraudulents.
  3. Per evitar enganys, cal comprovar que la compra es fa a la pàgina web oficial de la botiga i desconfiar sempre de les ofertes increïbles o que inciten a comprar amb urgència

El Govern de la Generalitat, a través de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya, ha posat en marxa una campanya perquè la ciutadania aprengui a detectar estafes en la compra per Internet, coincidint amb el Black Friday i l’inici de la campanya de Nadal. La iniciativa vol conscienciar la població i oferir els recursos i coneixements necessaris per prevenir les estafes i fomentar la compra en línia de forma segura.

Segons l’empresa de ciberseguretat Trend Micro, el 70% dels correus electrònics que es reben amb rebaixes i ofertes comercials durant l’època del Black Friday són fraudulents, una tendència que previsiblement continuarà augmentant per l’impuls de la intel·ligència artificial, que ja és capaç de crear comunicacions personalitzades per a cada víctima.

Sota el lema «Per Black Friday identifica les ofertes sospitoses» i «És temps de regals, identifica la compra segura», la campanya utilitza el recurs visual del CAPTCHA per simbolitzar la detecció d’anuncis i ofertes sospitoses, i alhora, destacar els elements que fan que una compra sigui segura. El CAPTCHA és una eina de seguretat en forma de test d’imatges que s’utilitza popularment a les pàgines web per verificar que l’usuari és una persona real.

Campanya Black Friday.{"uuid":"1cbd715c-9d22-4903-9860-41dc51598983","name":"Campañana_Black Friday + Navidad 25_Adaptaciones_LK-X-IG (1).jpg","author":"Agència de Ciberseguretat de Catalunya","type":"0","location":"0"}

La directora de l’Agència de Ciberseguretat de Catalunya, Laura Caballero, alerta que per aquestes dates augmenta el risc de caure en estafes relacionades amb la compra en línia: “Durant la temporada de Black Friday i Nadal, és habitual que la gent compri per Internet per la comoditat que suposa, però cal estar alerta davant els anuncis enganyosos que circulen a les xarxes socials i als cercadors. Especialment, ens hem de fixar en ciberestafes en productes del sector de la moda, la tecnologia o la cosmètica”. De fet, segons un informe de l’OCU (Organització de Consumidors i Usuaris), l’any passat només un 30% de productes van baixar de preu durant el Black Friday, prenent com a referència el preu mínim dels mesos de setembre i octubre.

Els ciberestafadors dissenyen i publiquen anuncis falsos a Google, Instagram, Facebook o TikTok que imiten marques oficials per generar confiança. Sovint, ofereixen els productes a preus molt baixos per cridar l’atenció i conduir les víctimes a pàgines web fraudulentes, on els roben les dades personals i bancàries, a més de quedar-se amb els diners de la compra. Segons l’empresa de ciberseguretat NordVPN, els dies previs al Black Friday augmenta un 250% el nombre de botigues en línia que són falses.

Per aquest motiu, l’Agència insisteix en la importància de revisar bé el procés de compra abans de fer cap acció: és molt important comprovar que l’adreça web de la pàgina on s’està fent la compra sigui l’oficial de la botiga i sobretot desconfiar de les ofertes increïbles o aquelles que inciten a comprar amb urgència.

La campanya, que s’allargarà fins a la primera setmana de gener, compta amb el finançament de la Unió Europea a través de fons RETECH, una iniciativa que s’emmarca en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència i que compta amb el suport de l’INCIBE.

Notes de premsa relacionades
Llançament del satèl·lit 6GStarLab.
event_note Nota de premsa
-
event_note Nota de premsa
El Govern impulsa la transparència dels algorismes amb un nou registre públic d'intel·ligència artificial