• Generalitat i Ministeri de Foment signen el conveni que permetrà executar l’accés ferroviari sud al Port de Barcelona aprofitant part de la via d’FGC
 
  • Fomento, Adif, Port de Barcelona, Ferrocarrils de la Generalitat i Puertos del Estado acorden les cinc actuacions que formaran part del projecte, així com les aportacions financeres de cadascuna de les parts
Moment de la signatura del conveni, aquest dimarts
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, i la ministra de Foment, Ana Pastor, han signat aquest dimarts el conveni que permet executar el nou accés ferroviari sud al Port de Barcelona. L’acord, que també han signat el president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Enric Ticó, i el president de l’Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif), Gonzalo Ferré, concreta el traspàs a l’Adif d’un tram de via d’FGC i la seva inclusió a la Xarxa Ferroviària d’Interès General (XFIG).
 
Després d’aquest conveni s’ha signat un altre entre Foment, l’Adif, l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB), FGC i Puertos del Estado que concreta les cinc actuacions amb què es dividirà el projecte i les aportacions financeres de cadascuna de les parts. La construcció de l’accés ferroviari sud al Port de Barcelona té un cost de 149,8 milions d’euros, dels quals l’Adif n’aportarà 77,2 i l’APB, 72,6.
 
Rull ha valorat la signatura com una “bona notícia”, una signatura que ha recordat que “ens ha fet patir molt i arriba amb retard”. Per això, ha destacat “la voluntat de la Generalitat de Catalunya és posar solucions allà on hi ha dificultats”, per desencallar una actuació que suposa “una de les inversions amb més retorn econòmic, social i ambiental de les que es puguin fer en el nostre país”.
 
També ha assegurat que, signant aquest conveni, “estem reforçant l’Estat del Benestar”, perquè “si el Port de Barcelona està ben connectat en termes ferroviaris es tradueix en més activitat econòmica i més ocupació”.
 
Accés amb via única
 
La primera fase de l’accés ferroviari sud al Port de Barcelona consisteix en habilitar una via única que discorrerà pel marge esquerre del riu Llobregat, aprofitant parcialment el tram de la via d’FGC que la Generalitat cedeix gratuïtament a l’Adif i que és el tram comprès entre el nou accés viari a Cornellà del Llobregat des de la Ronda Litoral fins després del pont d’entrada a Mercabarna.
 
La via única actual d’FGC s’adaptarà a les noves condicions d’explotació d’ús compartit de la infraestructura per permetre la circulació de trens dels tres amples en els quals es podrà operar. D’una banda les noves circulacions sobre la XFIG en ample ibèric i estàndard internacional per al nou accés al port i, de l’altra, les circulacions ja existents i futures en ample mètric d’FGC. En el conveni, el Ministeri de Foment es compromet a executar, en una segona fase, una segona via.
 
Estalvi de 100 milions d’euros
 
La cessió d’aquest tram de plataforma ha permès estalvi d’uns 100 milions d’euros respecte al projecte inicial. La primera fase també inclou una terminal d’expedició i recepció de trens i un nou ramal de connexió amb la terminal de Can Tunis.
El conveni incorpora els mecanismes que han de garantir l’operativa actual i els trànsits d’FGC. En aquest sentit, Foment es compromet a impulsar les accions normatives necessàries perquè els trens de l’empresa pública de la Generalitat pugin circular, sense cap cost, en el tram de la XFIG que se cedeix. Actualment, per aquesta infraestructura circulen trens procedents de la fàbrica de SEAT o de les mines de potassa del Bages, per exemple.
 
La solució trobada per al nou accés consisteix en una nova connexió ferroviària que sortirà de l’anomenat ramal del Llobregat de la XFIG i s'incorporarà a la infraestructura ferroviària existent d’FGC. El tram transcorre, aproximadament, des del nou accés viari de la Ronda Litoral al municipi de Cornellà de Llobregat, recentment posat en servei, fins després del pont d'accés a Mercabarna.
 
Després d'aquest últim encreuament, la nova connexió se separarà per dirigir-se per la ribera del nou curs fins a connectar amb les instal·lacions ferroviàries de la nova terminal del Moll Prat. La solució inclou també la connexió amb la terminal ferroviària de Can Tunis.

Inici d’obres, aquest any
 
Després de la signatura d’aquest conveni, la ministra de Foment, Ana Pastor, el president de l’Adif, Gonzalo Ferre; el president de l’APB, Sixte Cambra; el president d’FGC, Enric Ticó, i el president de Puertos del Estado, José Llorca, han firmat l’acord que regula les aportacions financeres de les parts que permetran desenvolupar l’accés ferroviari. La previsió és que la construcció comenci aquest any i les cinc actuacions acabin el 2019.
 
El projecte s’ha dividit en cinc actuacions per fer més fàcil la seva execució:
 
  1. Accés ferroviari en via única a través de la plataforma d’FGC, des de la connexió de la XFIG fins a l’inici de l’anell ferroviari (30,7 milions).
 
  1. Perllongament de l’accés ferroviari al port en via doble des de l’inici de l’anell fins al límit de la zona de serveis actual del port i les vies de recepció i expedició (59,5 milions).
 
  1. Ramal de connexió del nou accés amb Can Tunis Oest i adaptació de les vies de la terminal a l’ample de via UIC (35 milions).
 
  1. Instal·lacions de seguretat i comunicacions de les noves vies per al conjunt de les actuacions. Inclou el disseny de les instal·lacions de seguretat i comunicacions necessàries per garantir la integració funcional de totes les infraestructures previstes (17,3 milions).
 
  1. Subestació de potència per a l’electrificació del conjunt de les actuacions i capacitat d’ampliació per a futures ampliacions (7,3 milions).
 
L’Adif licitarà, executarà i finançarà els projectes 1 i 3 i, l’APB, els projectes 2 i 5. Pel que fa al projecte 4, la licitació i execució correspondrà a l’Adif, però el finançament serà compartit amb el Port.
 
Un canvi de model a Rodalies i Regionals
 
El conseller Rull ha aprofitat la visita de la ministra per demanar un canvi de model pel que fa al servei de Rodalies i Regionals, després de les incidències de les darreres setmanes. Així, ha insistit que “no volem defensar els interessos dels usuaris de Catalunya des de la discussió, els tribunals i la denúncia”, sinó que “volem ser responsables de tot el que passa a Catalunya i no donar la responsabilitat als altres”, en referència al traspàs de la infraestructura.
 
Pel que fa a la vaga de Renfe, ha insistit que “no s’estan complint com s’haurien d’estar complint els serveis mínims”, i ha recordat que “la Generalitat serà dura defensant els interessos dels usuaris, amb tota la contundència que faci falta”.
 

2  

Imatges

Moment de la signatura del conveni, aquest dimarts

Moment de la signatura del conveni, aquest dimarts 207

Visita al port

Visita al port 552

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 258