Avui s’ha presentat el balanç de la Secretaria d’Igualtat, Migracions i Ciutadania del 2019, que recull que Catalunya ha registrat un nou rècord de places de refugiats i ja en son 2.849, un 27% més

El Servei de Primera Acollida ha duplicat les persones ateses en dos anys i arriba a les 12.285 durant el 2019

Presentació de l'informe de balanç de la Secretaria d'Immigració

El conseller de Treball, Afers Socials i Famílies, Chakir el Homrani,  i el secretari d’Igualtat, Migracions i Ciutadania, Oriol Amorós, han presentat avui en una roda de premsa el balanç d’activitat de la Secretaria d’Igualtat, Migracions i Ciutadania en matèria d’estrangeria durant el 2019, que ha registrat un augment del 27% de les sol·licituds d’asil a Catalunya en un any. “En tres anys hem passat de 28 a 2.849 persones acollides gràcies a l’esforç de les entitats, en primer lloc, les administracions catalanes i la col·laboració de la ciutadania. Aquest exercici el volem fer amb totes les competències, tal com hem guanyat en tots els àmbits judicials”, ha destacat el conseller, i per això ha reclamat al Govern de Pedro Sánchez que faci efectiu el traspàs de competències d’acollida de refugiats.

El Homrani ha denunciat que l’Estat lidera el rànquing  de denegacions de peticions d’asil a Europa i deixa sense papers d’un dia per l’altre a persones refugiades que estaven en procés d’inclusió. A més, està trigant 10 mesos a fer les entrevistes per sol·licitar refugi quan per llei hauria de trigar 30 dies: “El col·lapse del sistema de refugi gestionat per l’Estat està generant més irregularitat i més vulnerabilitat en les persones. Per això el traspàs de les competències és una urgència”, tot i que –ha remarcat- “han d’anar acompanyades dels recursos necessaris”.

 “La Llei d’estrangeria continua deixant a moltes persones en situació d’irregularitat administrativa, que és un problema sobretot per qui la pateix, però també pel conjunt de la societat”. Per això el conseller ha demanat més honestedat a l’Estat i donar permisos de treball excepcionals per donar una oportunitat a persones en situació irregular, com fan altres països europeus.

El secretari Oriol Amorós ha lamentat: “El sistema espanyol d’acollida fa fallida, i fa fallida en el respecte dels drets humans”. “Els catalans i catalanes demostren la seva voluntat d acollir i per això 409 persones han sigut mentores de refugiats i mes de mil estan en llista d'espera. El potencial d’acollida és molt gran i quan es pugui gestionar des de la Conselleria, avançarem molt”, ha destacat.

Pel que fa als informes d’arrelament, al llarg de l’any s’han rebut 14.027 sol·licituds d’informes acreditatius del grau d’integració, ja sigui per obtenir l’arrelament social o per renovar la residència temporal, el que suposa un increment del 16%.

Servei de Primera Acollida

El Homrani ha posat en valor la gestió de la Secretaria de Migracions, tan pel que fa a les tasques de suport i acompanyament per la regularització de les persones d’origen estranger que viuen a Catalunya, com pel desplegament  i implementació de programes de cohesió social i interacció. En total, aquesta Secretaria ha prestat serveis directes a prop de 80.000 persones el 2019, i també ha donat servei a altres administracions.

El Servei de Primera Acollida és un servei de la Generalitat en col·laboració amb els ens locals i els agents socials. Promou la igualtat d’oportunitats entre la ciutadania i l’autonomia personal de les persones migrades i refugiades que acaben d’empadronar-se a Catalunya, gràcies a l’obtenció del certificat d’acollida. Aquest certificat s’obté després de cursar mòduls formatius o d’acreditar coneixements de llengua catalana, de l’entorn laboral i de la societat catalana i l’emeten i signen la Generalitat i els ens locals. Té efectes en tràmits d’estrangeria, com per exemple l’arrelament, que és la principal via de regularització per a les persones sense permís de residència. Com a novetat, s’ha començat a incloure formació en matèria d’igualtat.

Durant el 2019 s’han tramitat 12.285 noves sol·licituds per obtenir el certificat, el que suposa un augment del 106% de demanda respecte l’any anterior. Els principals demandants d’aquest servei son persones que provenen del Marroc, de Colòmbia i d’Hondures. El secretari Oriol Amorós ha destacat: “Estem creixent any rere any perquè estem millorant la implicació dels ajuntaments”.

La Secretaria d’Igualtat, Migracions i Ciutadania, referent en l’atenció especialitzada en estrangeria

L’any passat es van atendre, a través del 012-Immigració, 36.241 consultes, un servei que cada cop és més usat pels professionals de l’àmbit municipal: el 63,4% de les consultes son formulades per personal d’administracions públiques, i el 34,1% han estat consultes de ciutadans.

L’any 2019 es va decidir ampliar el servei i incorporar informació informar sobre els drets laborals i els mecanismes de contractació de les persones que es dediquen al treball de cura. Per aquest 2020, l’aposta serà ampliar les consultes a l’àmbit de la igualtat de tracte i no discriminació.

Reconeixement de títols universitaris

El Servei d’Acompanyament al Reconeixement Universitari té l’objectiu d’assessorar i acompanyar les persones titulades, en el llarg procés del reconeixement dels títols emesos per universitats estrangeres. D’ençà que es va posar en marxa a principis de l’any 2010, s’han atès 38.424 consultes (3.547 el 2019) i s’han obert 7.144 expedients (1.382 el 2019).

El 2019 s’han obert 1.382 expedients, un 24,2% més que el 2018. El perfil del sol·licitant correspon a una dona d’entre 30 i 44 anys, nascuda a un país sud-americà i titulada en Ciències Socials o Jurídiques. La majoria dels sol·licitants estan desocupats i busquen feina.

1  

Fitxers adjunts

Informe Secretaria d'Immigració

Informe Secretaria d'Immigració
PDF |