Mini

El Govern té en marxa obres per valor de 370 MEUR per potenciar el transport públic i millorar la xarxa viària

query_builder   4 agost 2022 12:00

event_note Nota de premsa

El Govern té en marxa obres per valor de 370 MEUR per potenciar el transport públic i millorar la xarxa viària

  1. El Departament amplia la xarxa de metro i d’FGC amb els treballs d’excavació per a finalitzar l’L9/L10 i per a connectar les línies del Vallès i del Baix Llobregat-Anoia
  2. En execució una quarantena d’obres per afavorir la connectivitat i la seguretat a la xarxa de carreteres, amb l’Eix Diagonal i la transformació de la C-245 com a principals actuacions


Obres a la C-245.
Obres a la C-245.
{"name":"2022/08/04/08/43/9990ccdf-1b3e-4282-b7de-e2eceeac5e1b.jpg","author":"VPD","type":"0","location":"0","weight":1097498}


El Departament de la Vicepresidència i Polítiques Digitals i Territori té en marxa aquest estiu obresper ampliar i reforçar el sistema de transport públic i millorar la xarxa viària per valor de 370 MEUR. La descarbonització de la mobilitat és un dels eixos principals de les actuacions que té en marxa el Departament i les obres per afavorir la connectivitat en transport públic tenen una especial rellevància. En aquest sentit, la represa de les obres d’excavació del túnel al tram central de l’L9/L10 és, a més, l’obra civil més important a Catalunya dels últims 20 anys. En aquest compromís amb el transport públic, també s’insereix el recent inici dels treballs previs per a la connexió de les línies d’FGC del Vallès i Llobregat-Anoia.

La finalització de l’L9/L10

La Generalitat destina enguany 67,3 MEUR a les obres en marxa per a finalitzar l’L9/L10; com a fita recent, el juny passat es va reprendre l’excavació del tram central, que permetrà connectar els extrems de les dues línies i donar, així, el màxim potencial al sistema L9/L10. Fins al moment, la tuneladora ha perforat més de 280 metres; se situa a uns 50 metres de la futura estació de Manuel Girona i es dirigeix cap a la de Lesseps, amb una mitjana d’excavació d’uns 7 metres al dia i amb l’objectiu de perforar 4 quilòmetres.

Paral·lelament, continuen els treballs relacionats amb la finalització de l’L9/L10 a l’entorn del túnel per executar i de diverses estacions a Mandri, Sarrià, Camp Nou i Guinardó/Hospital de Sant Pau.

La connexió de dues línies d’FGC

A principis d’aquest juliol, el Departament ha iniciat les primeres tasques de serveis afectats en el marc de la connexió de les línies Llobregat - Anoia i del Vallès de Ferrocarrils de la Generalitat (FGC), a Barcelona. Es preveu que aquests treballs, amb una inversió de 6,4 MEUR, tindran una durada de 14 mesos. L’obra principal consistirà en la prolongació de la línia entre les estacions de Plaça Espanya i Gràcia, amb un nou túnel de 4 quilòmetres, i la construcció de tres noves estacions i la remodelació de dues existents.

Fins al setembre, s’efectuarà la campanya de cales al terreny per a la detecció dels serveis existents i afectats per les obres del perllongament en tres àmbits: la Gran Via de les Corts Catalanes entre el carrer de Llançà i el carrer de Vilamarí; la futura estació d’Hospital Clínic; i la nova estació de Gràcia. A continuació, començaran de forma progressiva les actuacions pròpiament de desviament dels serveis.

Altres actuacions que el Departament està desenvolupant per a la millora i reforç del sistema de transport públic són l’adaptació a persones amb mobilitat reduïda a diverses estacions de la xarxa de metro, com els intercanviadors de Plaça Espanya i de Maragall.

Millora de la connectivitat viària

A la xarxa viària, el Departament de la Vicepresidència i Polítiques Digitals ha iniciat, té en execució o finalitzarà aquest estiu una quarantena d’actuacions. Es tracta de treballs per eixamplar i millorar el traçat de diverses carreteres, construir variants que permeten treure trànsit dels nuclis urbans o actuacions per afavorir la funcionalitat, la seguretat i la connectivitat en determinats trams.

La principal actuació a la xarxa viària actualment en execució correspon a la millora de la seguretat i la funcionalitat de l’Eix Diagonal entre Vilafranca del Penedès i Igualada. Aquesta obra inclou actuacions valorades en 79 MEUR, amb la construcció d’un tercer carril, la instal·lació d’un separador central i el desdoblament d’un tram com a principals millores, per a facilitar els avançaments i la fluïdesa de la circulació i reduir el risc d’accidents frontals.

Treballs a l'Eix Diagonal.
Treballs a l'Eix Diagonal.
{"name":"2022/08/04/08/45/1920186b-5cad-4dc9-a952-a4a5baa575f9.jpg","author":"VPD","type":"0","location":"0","weight":367127}

Les obres van començar la tardor passada i compten amb un termini d’execució total de 24 mesos. Actualment, estan en marxa els treballs en 4 dels 5 trams en què es divideix l’actuació. Entre Vilafranca i Sant Pere de Riudebitlles, l’obra està executada entre el 25% i el 60%, segons l’àmbit, i entre la Torre de Claramunt i Igualada, els treballs s’han iniciat recentment.

D’altra banda, cal remarcar les obres de transformació de la C-245 entre Castelldefels i Cornellà de Llobregat, que inclou la construcció d’un carril bus i una via ciclista, que comportarà una inversió de 41 MEUR. En general, l’obra està molt avançada i el gruix de l’actuació quedarà completada durant aquesta tardor. Aquesta actuació, a més de millorar la integració de la via en l’entorn urbà, permetrà afavorir la mobilitat en bicicleta i en transport públic, tot estalviant temps de recorregut als autobusos que circulen per aquest eix de comunicació.

A la C-17 entre el Vallès Oriental i Osona, continuen diverses obres per a millorar-ne la funcionalitat i l’accessibilitat. Les principals actuacions corresponen a l’ampliació amb un tercer carril del tram entre Parets del Vallès i Granollers, en sentit nord i l’ordenació d'accessos i la construcció d’un nou enllaç entre Lliçà de Vall i Granollers.

Altres actuacions que es poden remarcar són: a la Catalunya Central, el nou enllaç d’Igualada a la ronda sud; a les comarques gironines, la variant d’Anglès; al Camp de Tarragona, la remodelació de la travessera de la C-31 a Cunit, a les terres de Lleida, la variant d’Artesa de Segre –en fase molt avançada d’execució; i a les Terres de l’Ebre, el condicionament de la TV-3408 i TV-3406 a Sant Carles de la Ràpita.

Carreteres més sostenibles

D’altra banda, el Departament està culminant les actuacions incloses al programa de ferms sostenibles d’enguany, programa que permet reduir la petjada de carboni en actuacions en carreteres arreu de Catalunya mitjançant l’aplicació de tècniques innovadores. Són 12 obres que hauran abastat 125 quilòmetres de carreteres que, a més de millorar les condicions per a la circulació, permetran estalviar 1.300 tones en emissions de CO2 respecte dels mètodes convencionals.

Així mateix, també s’estan executant un bon nombre de treballs de manteniment i posada a punt per a garantir unes condicions òptimes per a la conducció i un estat de conservació adequat de la xarxa viària.

(S’adjunten llistats de les actuacions per àmbits territorials)


2  

Imatges

Fotografia Eix Diagonal

Fotografia Eix Diagonal 367127

Fotografia C-245

Fotografia C-245 1097498

2  

Fitxers adjunts

Detall de les obres d'estiu

Detall de les obres d'estiu
PDF | 113006

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 779618

undefined
undefined
undefined
undefined
undefined