- La titular de Territori, Habitatge i Transició Ecològica visita les obres del corredor de bus ràpid (BRCAT) entre Salt i Girona, que compten amb una inversió de 5,5 MEUR
- El nou eix que facilitarà els serveis de transport públic i la mobilitat activa s’anirà posant en servei per trams a mesura que vagin finalitzant els treballs

“El nou corredor millorarà el servei a nivell de freqüències i millorem també l’entorn urbanístic; augmenten en el global un 40% del bus i per tant potenciem també la mobilitat interurbana” ha dit la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque i Sureda, que aquest matí ha visitat les obres del BRACT entre Salt i Girona, al seu pas per Salt. La consellera ha explicat que amb aquest gran corredor de mobilitat activa, “amb les diferents línies que hi ha L3, L4 i L9 passarà un bus cada tres minuts i mig”. En la visita ha explicar “que les obres segueixen terminis previstos”.
La consellera ha posat com a exemple l’obra del corredor de bus ràpid (BRCAT) que el Departament està executant entre Salt i Girona de les polítiques del Govern de la Generalitat “per a descarbonitzar la mobilitat, incentivar l’ús del transport públic i afavorir la integració de les infraestructures en l’entorn urbà” . Paneque ha visitat avui les obres en marxa, al seu pas pel municipi de Salt, acompanyada de l’alcalde, Jordi Viñas i Xifra. Aquesta actuació, que inclou nous carrils bus laterals per a facilitar la circulació d’autobusos i un itinerari per a vianants i ciclistes, compta amb un pressupost de 5,5 MEUR, amb finançament de fons europeus MRR.
El Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica té en execució des d’aquest estiu els treballs per a configurar un eix BRCAT entre Girona i Salt. Les obres es focalitzen en tres àmbits situats al llarg de 3,5 quilòmetres i consisteixen principalment en la construcció d’un carril bus per sentit i d’un carril bici bidireccional per afavorir la mobilitat quotidiana entre els dos municipis. L’obra també comprèn millores per afavorir la fluïdesa i la seguretat del trànsit, així com la mobilitat i l’accessibilitat de vianants.
Estat dels treballs
Les obres s’executen per trams per a minimitzar les afectacions i el nou corredor s’anirà posant en servei a mesura que els treballs vagin finalitzant, de manera que es preveu que tota l’actuació quedi enllestida a finals d’aquest any. A Salt, al passeig dels Països Catalans, actualment ja estan bastant avançades les actuacions al tram inicial entre els carrers Mercè Rodoreda i Miguel de Cervantes (entorn Espai Jove), i pròximament començaran els treballs entre aquest àmbit i la plaça Alfons Moré, al límit amb el terme municipal de Girona.
Així, a l’entrada de Salt ja s’ha actuat al parterre inicial per a l’itinerari pedalable i s’està configurant el carril bici central fins al carrer Ramon i Cajal. També està en fase avançada la nova rotonda amb l’avinguda Marquès de Camps, que permetrà eliminar diversos girs a l’esquerra en el recorregut.
A l’entorn de l’Espai Jove, s’executa una de les actuacions més rellevants a l’àmbit de Salt; es crea una gran plaça per a vianants, tot eliminant les antigues calçades laterals del passeig dels Països Catalans, reubicant les parades d’autobús i millorant la permeabilitat dels vianants. També es genera una nova rotonda a l’altura del carrer del President Josep Irla. El carril bici continua en aquest tram pel centre de la calçada sota una pèrgola per a facilitar trams amb ombra. S’espera tenir enllestides les actuacions entorn aquest espai cap a finals de març.
En l'àmbit de Girona, s’està duent a terme la remodelació de la plaça Joan Brossa, que la consolidarà com a terminal de les línies L3 i L4, per optimitzar-ne el recorregut. A més, la nova plaça facilitarà l’accessibilitat i la distribució de les persones usuàries cap al centre de Girona i l’àmbit de les estacions del tren i d’autobusos. També s'està actuant a l'avinguda de Sant Narcís, amb una remodelació i ampliació de la calçada i la vorera oest per a facilitar el pas d'autobusos i vianants.
Transformació de la mobilitat
Les obres que es duen a terme i l’aplicació d’altres mesures permetran transformar la mobilitat i la prestació i l’oferta de serveis de transport públic en aquest àmbit. Així, es preveu:
- Increment de l’oferta al corredor en un 40%, amb la potenciació de l’L9 com a línia troncal que comunica amb la Universitat de Girona i l’optimització dels serveis i recorreguts de les línies L3 i L4.
- Augment de la demanda: Es preveu que la millora dels serveis captarà un 10% addicional, entre 300.000 i 500.000 noves persones usuàries.
- Ampliació i millora de la cobertura en transport públic: Es donarà servei, mitjançant l’L4, al polígon industrial de Torre-Mirona, que no en tenia, i es milloren les connexions Salt-Eixample Girona-Universitat i Girona-Hospital de Santa Caterina.
- Augment de les freqüències de pas: L’L9 passarà a oferir freqüències de 15 minuts –enfront dels 30 actuals; l’L3 als 8 minuts (10 actualment) i l’L4 als 12 minuts. Tenint en compte aquestes expedicions i les interurbanes, per aquest corredor hi circularà un bus cada 3,5 minuts.
- Reducció dels temps de viatge: les persones usuàries s’estalviaran de mitjana 6 minuts.
- Millora de la intermodalitat amb tren: Amb la remodelació de la Plaça Joan Brossa, es millora la intermodalitat, ja que queda a 100 metres del tren convencional R11, Mitja Distància, RG1, el tren d’alta velocitat i l’estació interurbana d’autobusos.
- Electrificació de la L9: la línia troncal L9 s’operarà amb “vehicles zero emissions” totalment electrificats.
- Millora de punts de parada i marquesines
Els serveis d’autobús entre Salt i Girona transporten més de 3,1 milions de passatgers anuals a través de les línies urbanes L3, L4 i L9, a més de la demanda que canalitzen les interurbanes provinents de Caldes de Malavella, Olot, Amer i Arbúcies. Aquests serveis acumulen creixements molt elevats en els últims anys.Així, aquest és un dels 6 corredors que formen part de la primera fase de la xarxa de corredors de bus ràpid que el Govern està desplegant en àrees que formen un mateix sistema urbà i que estan especialment congestionades, per a potenciar l’ús de l’autobús.
Gran corredor de mobilitat activa. En aquest corrector amb les diferents línies que hi ha L3, L4 i L) passara un bus cada tres minuts i mig. Millora el servei a nivell de freqüències i millorem també a nivel lurbanístuc; augmenten en el global un 40% del bus i per tant potenciem també la mouloitat interurbana. Le sobres segueixen terminis previstos
8 de febrer de 2025