La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha presentat avui la proposta de les mesures de reorganització als centres educatius amb l’objectiu d’assumir el nou alumnat que s’incorporarà al sistema i alhora combatre el fracàs escolar. Les 5 mesures presentades no suposen en cap cas la pèrdua de lloc de treball dels docents actuals, i implica la reorganització dels horaris als centres.
Segons la titular d’Ensenyament, es tracta de “propostes que es formulen en el marc de l’actual contenció pressupostària, que tenen voluntat de reorganització i molt poc de retallada. Hem prioritzat en tot cas la plantilla de professorat d’aquest país”.
Aquestes mesures permetran fer front a l’arribada de nou alumnat el proper curs, que es preveu en més de 15.000 alumnes, i també lluitar contra el fracàs escolar reforçant l’educació primària i secundària i el 4rt. curs d’ESO. El Departament d’Ensenyament ha iniciat avui un procés negociador amb totes les parts implicades en el procés.
Reorganització de l’horari del professorat
Així, tant a l’educació primària com a l’educació secundària es manté l’horari laboral del professorat. La distribució de l’horari a primària passarà de 23 a 24 hores de docència setmanals a l’aula, i 6 d’horari fix al centre.
En aquesta etapa també es contemplen les tasques de vigilància a l’esbarjo dins l’horari lectiu dels mestres en 2,5 hores setmanals. La vigilància als patis recaurà en tants mestres com cicles per línia d’educació primària tingui el centre i tants mestres com grups hi hagi a l’etapa infantil. Les 7 hores i 30 minuts restants es dedicaran a preparació de classes, correccions, formació permanent o reunions pedagògiques, que no s’han de fer necessàriament al centre.
Pel que fa al professorat de secundària, passarà de fer 18 hores lectives setmanals a l’aula a 19 hores el proper curs escolar, i dedicarà 6 hores d’activitats complementàries al centre d’horari fix i 5 hores d’activitats complementàries variables.
És d’aquesta manera que en aquesta etapa es destinaran recursos als programes de diversificació curricular de 4rt d’ESO.
Una altra de les mesures fa referència a la reducció horària que fins ara era per als majors de 55 anys i que es proposa que sigui per al personal d’entre 59 i 64 anys.
El nomenament complementari del mes de juliol també és una de les mesures contemplades. El professorat que no tingui nomenament durant els mesos de juliol i agost i que no formi part de l’acord de garanties de continuïtat i que hagi prestat 9 mesos de serveis com a substitut durant el curs rebran el nomenament corresponent durant el mes de juliol, fet que els comportarà participar en els cursos de formació d’estiu. El curs actual, aquest nomenament és per al professorat que ha prestat 6 o més mesos de servei com a substitut.
Sisena hora per a determinats centres
La darrera de les mesures presentades per la consellera d’Ensenyament fa referència a la sisena hora de primària als centres públics. En aquest cas, es proposa mantenir la sisena hora de caràcter no lectiu en centres d’entorns socioeconòmics desfavorits com a mesura complementària. Aquest manteniment de la sisena hora pot ser tant per tots els grups del centre com per un determinat nombre d’alumnes, en funció de les necessitats en cada cas.
Aquesta mesura permetrà dedicar una part dels recursos de la sisena hora a activitats específiques de lluita contra el fracàs escolar, específicament en el camp de la lectoescriptura, de les matemàtiques, i del pas de l’educació primària a l’educació secundària.
Segons Irene Rigau, “aquests recursos es destinaran als centres més desafavorits per lluitar contra el fracàs i en els centres ordinaris a potenciar l’adquisició de la lectoescriptura i el càlcul, i a garantir un bon pas de la primària a secundària”. La titular d’Ensenyament, assegura que “cal superar el dèficit en comprensió lectora, perquè afecta a tots els continguts i àmbits, la comprensió lectora és transversal i afecta no només a la llengua o literatura, també a la història, les matemàtiques i a totes les matèries”.
Aquesta mesura suposarà reduir el nombre de mestres que intervenen en un grup i reforçar la figura del mestre tutor, alhora que permetrà realitzar en horari post-lectiu actuacions d’atenció individualitzada o reforç per a grups reduïts. Segons la consellera Rigau, “perseguim atacar el fracàs quan aparegui, evitar que es cronifiqui perquè la repetició no és la solució al problema, el que volem és que l’alumne no ensopegui dues vegades amb la mateixa pedra”.
11 d’abril de 2011
1
Vídeos
2