El Corredor Mediterrani: eix d'activitat econòmica i eina de cohesió territorial
 
  • El Corredor Mediterrani és molt més que una via de tren; és un conjunt d’infraestructures que ha de vertebrar l’Arc Mediterrani i que s’integra en un eix de comunicacions encara més gran; des del sud de l’Estat espanyol fins als països escandinaus.

 

  • L’Arc Mediterrani és una regió on viu el 40% de la població de l’estat espanyol (16.200.000 persones) i que genera el 40% del seu PIB. Així mateix, aglutina més del 50% de la producció industrial i agrària espanyola en valor i representa prop del 50% del trànsit total de mercaderies de l’estat.

 

  • El Corredor del Mediterrani, connectat als aeroports i ports del país, és una infraestructura ferroviària d’altes prestacions que obrirà Catalunya al món i la farà més competitiva. A més, permetrà reestructurar els serveis ferroviaris de viatgers interns, amb reduccions dels temps de desplaçament, acostar territoris i obrir noves oportunitats.
     
A Catalunya, la configuració del Corredor ha de ser:
 
    • Una línia d’alta velocitat d’ús preferent per a viatgers que connecti les principals ciutats i aeroports
    • Una línia d’ús preferent per a mercaderies que enllaci els ports, centres logístiques i principals àrees d’activitat econòmica del país. El seu traçat ha d’evitar al màxim el pas pels nuclis urbans i estar segregat de les línies rodalies si en pot comprometre la capacitat o funcionalitat.
 
  • L’aposta pel transport ferroviari de mercaderies que suposa el Corredor Mediterrani permetrà reduir el nombre de camions que circulen per les carreteres catalanes i les emissions de contaminants i gasos d’efecte hivernacle. Significarà deixar d’emetre unes 900.000 tones de CO2 l’any, el 6% de totes les emissions generades pel sector dels transports a Catalunya.
     
  • El Govern ha definit un full de ruta per a desenvolupar per etapes aquest ambiciós projecte: l’Agenda Catalana per al Corredor Mediterrani. Aquest document és la guia estratègica que ha de servir a les administracions competents, començant per l’Estat, a completar el Corredor el 2030.
     
Tenint en compte el context actual, cal impulsar primer aquelles actuacions amb un major retorn socioeconòmic i que siguin viables en temps i cost. Les més urgents són:
 
    • Completar els accessos al port i aeroport de Barcelona.
    • Adaptar la línia convencional entre el port de Tarragona i Castellbisbal, per tal de garantir el transport tant de viatgers com de mercaderies en ample internacional fins a la frontera francesa; així com augmentar la capacitat del tram Martorell-Castellbisbal.
    • Adaptar la línia convencional entre Figueres i Portbou
    • Posar en funcionament noves terminals intermodals a Vilamalla, la Llagosta, Penedès, port de Barcelona i port de Tarragona
    • Construir noves estacions de viatgers de la Sagrera i l’aeroport de Girona
       
  • La inversió global estimada per al tram català del Corredor Mediterrani és de 5.800 milions d’euros.

1  

Fitxers adjunts

El Corredor Mediterrani: eix d'activitat econòmica i eina de cohesió territorial

El Corredor Mediterrani: eix d'activitat econòmica i eina de cohesió territorial
PDF | 142