Els treballs van començar la tardor de 2010 i es troben en un 70%, amb totes les estructures i viaductes finalitzats. Hi ha pavimentats, amb una capa intermèdia, 35 quilòmetres del traçat (al costat desdoblat). Recentment, ha començat l'estesa de l’última capa de paviment.
- Manresa – Vic (Gurb): El desdoblament en aquest tram, que té 43 quilòmetres de longitud, segueix la carretera actual, que s’eixampla alternativament a un costat o un altre. Cal destacar la construcció d’un nou túnel a la zona de la Fontfreda, sensiblement paral·lel a l’actual, de 668 metres de longitud, i els viaductes de la riera Gabarresa, de Pere Riera, Pla del Roure i Sant Bartomeu. Els trams de circumval·lació a Manresa i a Vic ja tenen característiques d’autovia. Els enllaços s’adapten a l’ampliació de la calçada.
En total, aquest tram comprèn 13 enllaços, 12 viaductes i 3 túnels, un excavat i dos artificials. Els treballs, que es van iniciar la tardor de 2010, estan de manera global en un 76%: les instal·lacions dels túnels estan molt avançades; les estructures, a punt de ser completades i tots els viaductes executats. Així mateix, ja hi ha pavimentats 27 km amb la capa intermèdia i 4,2 amb l’última capa.
- Vic – Caldes de Malavella. En aquest tram, de 55,4 km,la complicada orografia comporta la construcció de diferents túnels i túnels artificials. Fins a l’AP-7, s’aprofita la carretera actual per al desdoblament. S’adapten els enllaços existents, tret de l’enllaç de Sant Hilari Sacalm, on es remodela el ramal de sortida de l’autovia provinent de Vic. Cal remarcar el túnel de Joanet, amb una longitud de 1.440 metres, el més llarg de tot l’Eix, i els viaductes d’Osormort i de les Fosses, duplicacions de les estructures existents. A partir de l’AP-7, la C-25 existent es configura com a ramal cap a l’aeroport de Girona i des de l’autopista es construeix una nova via desdoblada, de 2 km de longitud, que permet connectar amb l’A-2, a Caldes de Malavella.
En total, aquest tram inclou 14 enllaços, 18 viaductes i 11 túnels. Actualment, tots els túnels estan perforats i les estructures acabades, excepte un pas superior i les estructures de la connexió amb l’A-2. S’ha estès la primera capa d’aglomerat en 34 quilòmetres. El grau d’execució d’aquest tram, que es va iniciar la tardor de 2009, se situa en el 74% i actualment es treballa sobretot en les instal·lacions dels túnels.
Infraestructura integrada en l’entorn
Atès l’abast territorial de l’Eix Transversal i l’orografia per la qual transcorre, el disseny i execució del desdoblament han tingut una especial cura en la seva integració en l’entorn.
En aquest sentit, cal remarcar les actuacions dutes a terme per tal d’evitar un efecte barrera de la infraestructura pel que fa al pas dels animals amb la formació de passos de fauna.
Aquestes mesures s’han complementat complementant-se amb l'adequació de les estructures de drenatge i obres de fàbrica amb el tancament cinegètic i les plantacions.
D'altra banda, es preveu la plantació i hidrosembres de talussos per evitar l'erosió i garantir la integració paisatgística amb l'entorn. Així, s'ha tingut una especial cura durant l'execució dels embocaments dels túnels i la reposició de rius i rieres, així com els abassegaments de terres i les zones d'excavació.
També s'han previst diferents tractaments de bioenginyeria per assegurar la integració de talussos de major pendent i major complexitat i altres plantacions i alineacions d'arbres. Cal remarcar també les mesures per disminuir l'impacte acústic, amb la instal·lació d'apantallaments antisoroll i de paviment fonoreductor
Cedinsa Concessionària
El desdoblament de l’Eix Transversal s’està desenvolupant un sistema de concessió d’obra pública adjudicada a Cedinsa Concessionària, que inclou l’execució de les obres i la gestió i manteniment de la infraestructura per un període de 33 anys. Així, un cop finalitzades les obres, la concessionària assumeix les tasques de conservació i millora que corresponguin; per exemple, la neteja de la via, la il·luminació, la senyalització, retirada de neu, vigilància d’incidències. En aquest sentit, preveu destinar durant el període de concessió 227 MEUR a la conservació i explotació de l’Eix Transversal i 237 MEUR addicionals a reinversions.
Cedinsa és una societat anònima constituïda el 2005 i participada per quatre constructores que tenen la seu a Catalunya: FCC, Comsa, Copcisa i Copisa. Actualment, té en servei a Catalunya 116 km d’autovia corresponents a la C-16 entre Sallent i Berga, la C-35 entre Maçanet i Platja d’Aro i la C-17 entre Vic i Ripoll. Quan entri en funcionament la C-25 desdoblada, el sistema d’autovies de Cedinsa tindrà una extensió de prop de 270 km.