L’
ecodiscat ha estat el resultat d’un
procés sistemàtic i participatiu amb tots els actors socials. Comprèn 3 eixos d’actuació, 7 línies estratègiques i 42 actuacions concretes, quantificables i transversals amb la finalitat d’assolir una major ecoefiència, tant de la gestió dels recursos com de consum energètic, una major competitivitat en el món empresarial, i, per tant, evolucionar cap a una economia verda que sigui sostenible per a generacions futures.
L'ecodisseny, en el seu concepte més ampli, és una manera de plantejar el disseny de productes i serveis. També és un procés de millora contínua en la que, cada cop que s'ha de dissenyar o redissenyar un producte, es planteja què se’n pot millorar: Si es pot utilitzar menys matèria primera; utilitzar un sol material en lloc d'utilitzar-ne dos o més, per facilitar-ne el reciclatge; reduir el consum elèctric en la fase d'ús del producte o servei; reduir el consum de matèries primeres i recursos naturals; reduir el pes i/o tamany de l'embalatge; o que el mateix producte o servei s’usi per a dues o més funcions alhora. El resultat és que, a banda d’aconseguir productes més sostenibles, es produeix una reducció de costos en matèries primeres i consum de recursos, una reducció de costos de gestió de residus, perquè se’n generen menys, una millora de la imatge de l'empresa, un valor afegit i una major competitivitat.
L’ecodisseny
El disseny tradicional permet establir les característiques dels productes i serveis valorant-ne, bàsicament, els aspectes tècnics, econòmics, logístics i de mercat. L'ecodisseny, a més, inclou l'aspecte ambiental com a factor necessari per a la presa de decisions. Suposa una nova manera de treballar, modificant l'actual model de producció i consum per la seva manca de sostenibilitat. Aquesta nova perspectiva comporta realitzar una sèrie de canvis en la manera de produir, utilitzar unes noves eines de treball, i obtenir uns guanys tant per al medi ambient com per a les empreses i la societat en general.
Exemples clars d’ecodisseny són els productes fruit del projecte d’investigació
Ecojoguina, iniciat l’any 2006, i impulsat per la Generalitat. D’aquest projecte en van sortir productes com la joguina
Winnie, Cuentos y Canciones, de IMC Toys, que, gràcies a la recerca, va poder millorar, substituint-ne alguns components electrònics per d’altres menys contaminants, reduint la quantitat de plàstic emprat, reduint el consum energètic durant l’ús, i utilitzant materials reciclats.
Del premi
Disseny per al Reciclatge, impulsat per l’Agència de Residus de Catalunya (ARC) també n’han sorgit bons exemples. És el cas de la plataforma modular per accedir a l’autobús fabricada amb recobriments reaprofitats de cables elèctrics, persianes i canonades, de l’empresa Zicla, que va guanyar el guardó l’any passat.
També els productes i serveis identificats amb l’
etiqueta ecològica de la Unió Europea compleixen criteris ambientals en el procés de fabricació, ús, comercialització o finalització de la seva vida útil.