Presentació bus exprés
  • La Generalitat implantarà nous serveis de bus exprés en 40 línies de Catalunya que concentren el 40% de la demanda, amb més de 21 milions de viatgers anuals
  • La posada en marxa serà progressiva i començarà a la tardor amb l’estrena del carril bus-VAO de la C-58 amb 4 línies que connectaran Barcelona, Ripollet, Sabadell, Terrassa i Cerdanyola-UAB
  • Les línies ‘exprés.cat’ enllaçaran de manera ràpida les principals ciutats, millorant les freqüències de pas prop de 10 minuts i reduint, en alguns casos fins a la meitat, el temps dels trajectes 
  • S’instal·laran 26 pals de parada amb informació dinàmica en temps real per millorar la qualitat de la informació als usuaris 
  • La nova xarxa quedarà unificada mitjançant una nova imatge corporativa, amb vehicles totalment accessibles, còmodes, sostenibles i amb més serveis per als usuaris.
 
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, ha presentat avui la nova xarxa d’altes prestacions ‘exprés.cat’, que s’implantarà progressivament a Catalunya a partir d’aquesta tardor, coincidint amb l’estrena del carril bus-VAO de la C-58 entre Barcelona i Ripollet.
 
L’actuació suposa una aposta decidida de la Generalitat pel bus exprés com a mode de transport públic eficient i competitiu per connectar de manera ràpida, sostenible i econòmica els principals pols de mobilitat del territori que concentren major demanda de desplaçaments.
 
Aquest tipus de xarxa de bus exprés, que ja funciona a altres ciutats com París, Istambul,  Hamburg o Nantes, presenten un conjunt d’avantatges respecte les línies convencionals, com ara una reducció notable del temps del trajecte del recorregut, atès que assoleixen velocitats comercials més competitives. Així, aprofiten infraestructures com ara carrils bus o prioritats semafòriques en els encreuaments, i compten amb poques parades al llarg del recorregut, per tal d’oferir un servei atractiu a l’usuari, amb millors freqüències de pas, informació en temps real dins i fora dels vehicles i una imatge corporativa comuna.
 
40 línies de bus exprés arreu de Catalunya
 
La nova xarxa de bus exprés estarà formada per 40 línies interurbanes que són les que actualment concentren una major demanda de viatgers. Concretament transporten anualment 21,32 milions de passatgers, la qual cosa suposa el 40% de la demanda total, amb ocupacions mitjanes de 30 viatgers/expedició.
 
Les 40 línies que es proposen són: (vegeu nota de premsa adjunta)
 
 
Implantació progressiva a partir de la tardor
 
La implementació dels nous serveis de bus ‘exprés.cat’ es durà a terme de manera progressiva a partir d’aquesta tardor, coincidint amb l’obertura del nou carril bus-VAO de la C-58 entre Barcelona i Ripollet. Així, seran 4 les primeres línies de bus ràpid que funcionaran aquesta tardor:
 
  • Barcelona – Ripollet: els nous serveis reduiran el temps del trajecte entre les dues ciutats en prop de 10 minuts, amb freqüències de pas de  10 minuts en hora punta els feiners. També s’introduiran nous serveis els caps de setmana cada hora i a l’agost cada mitja hora, connexions que fins ara no existien. Finalment, s’implantaran 14 parades amb informació en temps real.
 
  • Barcelona- Sabadell (nova línia directe): es reduirà la durada del trajecte i les freqüències de pas a la meitat, fins arribar als 30 minuts de recorregut i serveis cada 15 minuts els feiners. També s’implantaran 8 parades amb informació en temps real.
 
  • Barcelona- Terrassa (nova línia directe): la nova línia oferirà serveis exprés cada 20 minuts amb una durada del trajecte de 40 minuts, sense necessitat de transbordament com ara. També s’implantaran 8 parades amb informació en temps real.
 
  • Barcelona- Cerdanyola del Vallès- UAB: es reduirà el temps del trajecte en 15 minuts, i s’oferiran serveis cada 20 minuts en hora punta. També s’implantaran 8 parades amb informació en temps real.
 
La parada de sortida a Barcelona de les 4 línies serà a Sagrera-Meridiana on hi ha correspondència amb el Metro i Rodalies de Catalunya.
 
Aquestes línies formen part del sistema tarifari integrat de l’ATM de l’Àrea de Barcelona pel que fa a l’ús de la gamma de títols existent i les diferents bonificacions en el preu.
 
 
Nous vehicles accessibles, sostenibles i confortables
 
El desplegament d’aquesta xarxa comportarà millores en la flota de vehicles, garantint la qualitat, comoditat i l’accessibilitat a persones amb mobilitat reduïda, així com la incorporació gradual de l’ús de combustibles alternatius com el biodièsel i més serveis per als usuaris a l’interior del vehicle, com connexió wifi.
 
Informació a l’usuari en temps real
 
Així mateix, s’implantarà un nou sistema d’informació a l’usuari a les parades que donin servei a aquestes línies de bus exprés, així com a l’interior dels vehicles, que serà dinàmica, amb dades actualitzades en temps real, per millorar la qualitat del servei.
 
En concret, abans de finals d’any s’hauran instal·lat 26 pals de parada en les 4 línies, amb informació dinàmica actualitzada en temps real.
 
 
 
 
 
Nova imatge corporativa comuna
 
La nova xarxa de bus ràpid de la Generalitat quedarà integrada sota una nova imatge corporativa, exprés.cat, que aportarà visibilitat al servei i facilitarà els usuaris la seva ràpida identificació.
 
 
 
Finançament públic-privat
 
La posada en marxa d’aquesta xarxa comportarà una participació públic-privat en el seu finançament,  que serà assumit conjuntament pels operadors de transport públic que donen servei en aquests corredors i per la Generalitat. Concretament, els nous vehicles seran finançats pels operadors (el 66%) i per la Generalitat (el 33%), mentre que la producció i implantació de la nova imatge anirà a càrrec dels operadors i el sistema d’informació a l’usuari serà assumit per la Generalitat.

5  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 595

Xarxa exprés.cat Girona

Xarxa exprés.cat Girona
JPG | 181

Xarxa exprés.cat Tarragona

Xarxa exprés.cat Tarragona
JPG | 198

Xarxa exprés.cat Lleida

Xarxa exprés.cat Lleida
JPG | 118

Dossier

Dossier
PDF | 1216