Sala de premsa

event_note Nota de premsa

CONSUM

La telefonia i Internet, els subministraments domèstics i el transport encapçalen les reclamacions rebudes per l'ACC a Girona

 
·        Les reclamacions de Consum a les comarques gironines baixen un 11,88%, les consultes pugen un 8,46% i les denúncies cauen un 36,15% respecte el 2011.
 
·        Al 2012, l’ACC ha atès a Girona 3.546 reclamacions: el 50,6% estan relacionades amb telefonia i Internet, el 14,7% són del sector dels subministraments i el 7% han estat generades al sector del transport.
 
·        1.231 establiments de Girona adherits a la JACC, un 17,35% més que al 2011.
 
·        L'ACC ha resolt a la demarcació 95 expedients sancionadors per un import total de 367.967 euros.
 
 
El director de l’Agència Catalana del Consum (ACC), Alfons Conesa, acompanyat delegat del Govern a Girona, Eudald Casadesús, i del director dels Serveis Territorials del  Departament d’Empresa i Ocupació a Girona, Ferran Roquer, ha presentat avui els resultats de la Memòria d’Actuacions 2012 de l’ACC a la demarcació de Girona. Entre les dades presentades destaca que els sectors de la telefonia i Internet, els subministraments domèstics -electricitat, aigua i gas i el transport encapçalen les reclamacions rebudes per l'Agència a Girona durant l'any passat. Així mateix, la xifra de reclamacions presentades davant l'ACC a la demarcació de Girona ha baixat un 11,88%, les denuncies ho han fet un 36,15%, mentre que les consultes realitzades han augmentat un 8,46%, en relació al 2011.
 
En el marc de la presentació, el director de l’Agència Catalana del Consum, Alfons Conesa, ha destacat que la política de l’ACC se centra en “prioritzar l’atenció al consumidor pel que fa a queixes, consultes i reclamacions i fomentar la mediació i l’arbitratge de consum”. D’altra banda, ha apuntat que fomentar entre les empreses l’adhesió a l’arbitratge és també una acció prioritària de l’ACC, “una via fàcil i ràpida per resoldre possibles problemes en l’àmbit del consum, i de posada en valor de  la mateixa empresa donant garanties al consumidor de voler fer les coses ben fetes


3.546 reclamacions a Girona el 2012: telefonia i Internet sumen la meitat de les reclamacions
 
Durant el 2012, l'ACC ha rebut a Girona un total de 3546 reclamacions, un 11,88% menys que a l'any anterior. Per sectors, la telefonia i Internet sumen la meitat de les reclamacions, el 50,6%; seguit de l'electricitat, l’aigua i el gas, amb el 14,7%, i del transport, amb el 7% de les reclamacions. El comerç detallista, les reparacions i SAT, alhora que  les activitats immobiliàries, representen el 3,3% de les reclamacions a les comarques de Girona; les activitats financeres i el vehicles el 2,8% i els electrodomèstics el 2,5% del total. En menor grau, el material elèctric, electrònic i òptic (1,7%), l’ensenyament (1,6%), l'hostaleria (1,5%) i les activitats sanitàries, veterinàries i de servei social (1,3%) han rebut reclamacions de consum.
Al conjunt de Catalunya, l'ACC va atendre l'any passat 18.305 reclamacions, un 31,5% més que l’any anterior. Per sectors, el transport relleva la telefonia com a sector amb més reclamacions, amb un 29,9% del total. En segon lloc, telefonia i Internet, amb el 26,5% de les reclamacions, seguit de les activitats financeres, amb el 20%, i dels subministraments —llum, aigua, gas— amb el 6,9% del total de reclamacions.


Les tres principals operadores de telefonia, Vodafone, Telefònica i France Telecom/Orange, les companyies amb més reclamacions el 2012 a la demarcació de Girona
 
Si realitzem l’anàlisi de les reclamacions per companyies, a Girona, Vodafone ha estat l’empresa que ha generat més reclamacions durant el 2012, un total de 145, seguida de Telefónica i  France Telecom/Orange amb 114 i 80 respectivament. El quart lloc l’ocupa Endesa amb 68 reclamacions, per davant de la companyia Gas Natural que en suma 35.
 
Les principals companyies de telefonia i Internet segueixen aglutinant part important de les reclamacions a la demarcació de Girona, però alhora són les que han registrat un percentatge més elevat de resolució el 2012: Vodafone ha resolt el 93,10% de les reclamacions (63 reclamacions resoltes per mediació i 72 per laudes), Telefónica el 64,04% (40 reclamacions resoltes per mediació i 33 per laude) i France Telecom/Orange el 73,75% de les reclamacions presentades (21 per mediació i 38 per laude arbitral).
 
Al conjunt de Catalunya, Spanair ha estat l’empresa que ha generat més reclamacions a Catalunya durant 2012 (un total de 2.574), seguida de Catalunya Caixa, amb 2.812 reclamacions. La companyia de telefonia i Internet Vodafone ocupa el tercer lloc amb 1.694 reclamacions, seguida de Telefonica amb 1.209 i France Telecom/Orange amb 1.090. Tot i que les companyies de telefonia i Internet segueixen aglutinant una part important de les reclamacions, també són les que han registrat un percentatge més elevat de resolució al 2012: Vodafone ha resolt el 70% de les reclamacions (741 resoltes per mediació i 440 per arbitratge), Telefonica el 75% (513 reclamacions resoltes per mediació i 396 per laude) i France Telecom/Orange ha resolt el 76% de les reclamacions presentades (501 per mediació i 332 per laude arbitral).


L’ACC resol a Girona 1.713 casos per mediació i 166 per arbitratge de consum
 
Durant l'any passat, l'ACC va resoldre a la demarcació de Girona un total de 1.713 casos per mediació, un 16,07% menys que el 2011.
 
Per sectors, la majoria de les mediacions a Girona han estat al sector de la telefonia i Internet, el 70,8%; seguit dels subministraments d’electricitat, gas i aigua, amb el 9,6% de les mediacions; l'administració pública, amb el 4,6%; el comerç detallista, amb el 3,2%; els serveis personals, culturals, esportius i associatius, el 2,7%; el material elèctric i el transport amb el 2,3%; tallers i automoció amb l’1,4%; les activitats financeres el 0,9% i les immobiliàries i el tèxtil i confecció amb el 0,5% de les mediacions realitzades.
 
Al conjunt de Catalunya, al 2012 l'ACC va resoldre per mediació un total de 2.349 casos, un 35,48% menys que l’any anterior. El 71,9% de les mediacions realitzades han estat en el sector de la telefonia i Internet, seguit del sector subministraments —llum, aigua, gas—, que representen el 10% de les mediacions realitzades. Pel quen fa als arbitratges de consum, l’ACC va dictar durant 2012 un total de 1.430 laudes, un 14,47% menys que l’any anterior.
 
En relació als laudes dictats a la demarcació de Girona, el 51% va ser casos relacionats amb la telefonia i Internet i un 21% amb el comerç al detall. El tercer lloc l’ocupen, amb un 16%, els laudes dictats sobre electricitat, gas i aigua, seguit del transports amb un 7% i les activitats immobiliàries amb un 3%.
A Catalunya, el 78% dels laudes dictats van ser per casos relacionats amb les telecomunicacions, incloent telefonia i Internet. El segon sector amb major xifra d’arbitratges ha estat el dels subministraments bàsics, amb un 7,1% del total dels laudes dictats.


Més de 3.000 productes alertats, un 8,35% més que al 2011, i prop de 98.000 articles retirats a tot Catalunya
 
L’any passat es van registrar un total de 3.025 productes alertats a Catalunya, xifra que suposa un increment del 8,35% en relació al 2011.
 
El sistema d’alertes de consum s’emmarca en la política de protecció dels consumidors de la UE, en relació amb la directiva europea sobre seguretat general dels productes, que preveu un programa d’actuacions sobre els productes potencialment perillosos  i permet evitar riscos per a la seguretat.
 
Per tipus de productes, el 29% de les alertes van ser per joguines; el 16,25% per vehicles; seguit d'adaptadors, cables elèctrics i endolls, amb el 13% i d'aparells elèctrics, amb el 12%. La roba, confecció i tèxtil representa el 6,75% dels productes alertats, els articles de puericultura el 4,75% i el material esportiu el 2,75%.
 
Així mateix, l’ACC va retirar el 2012 un total de 97.873 productes del mercat: la majoria, el 70,4%, van ser endolls i adaptadors; el 15,2% joguines i disfresses; el 6,2% material elèctric i el 2,2% estris de cuina i elements de decoració. També s'han retirat, en menors quantitats, altres articles d'ús domèstic peribles, equips de protecció individual, productes químics, roba i confecció infantil i articles de puericultura.


Un total de 95 expedients resolts amb sanció a Girona
 
Al 2012, les actuacions inspectores i de control de mercat de l'ACC a la demarcació de Girona han derivat en un total de 95 expedients resolts amb sanció -un 33,09% menys que a 2011-, que han motivat la imposició de multes per un import global de 367.967 euros.
 
A Catalunya, l'any passat l'ACC va resoldre 768 expedients amb sanció, que han motivat la imposició de multes per un import global de 5 milions d'euros.


L'ACC du a terme la seva tasca d'inspecció i de control de mercat a partir de les denúncies rebudes, pels avisos de la xarxa d’alertes o d’ofici (a iniciativa pròpia o en el marc d’una campanya específica)
 
L'any passat, els gironins van presentar davant l'ACC un total de 189 denúncies, un 36,15% menys que al 2011. Els béns i productes de consum han estat el sector que ha acumulat més denúncies, un 26,5% del total, seguit dels serveis de restauració amb un 22,2 %. En tercer lloc, els serveis immobiliaris han estat el sector amb més denúncies a Girona, amb el 19,6%, mentre les telecomunicacions sumen el 6,9% de les denúncies, els subministraments el 3,7% i el transport i els articles d’oci el 3,2%.
 
Al conjunt de Catalunya, l'ACC va rebre al 2012 un total de 4.451 denúncies, un 30,84% menys que al 2011. Per sectors, la restauració ha estat el sector que ha acumulat més denúncies, un 28,4% del total; els serveis immobiliaris, un 15,1; els béns i productes de consum, un 14,5% i les telecomunicacions, un 10,1%. El transport ha generat el 6,3% de les denúncies presentades, els aliments un 5,3%, els subministraments un 5,2% i els serveis financers un 4,1%.
 
Pel que fa a l'actuació inspectora, durant 2012 l'ACC va realitzar a les comarques de Girona un total de 2.100 actuacions, xifra que representa el 14,03% del total de les actuacions dutes a terme per l'Agència al conjunt de Catalunya. El 47% de les actuacions inspectores a la demarcació han estat en resposta a la xarxa d'alertes, el 19% per denúncia i el 18% en el marc d'una campanya específica.


1.231 establiments gironins adherits a la JACC, un 17,35% més que al 2011
 
La xifra d’establiments adherits al sistema arbitral de Consum, a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC), a les comarques de Girona el 2012 se situa en els 1.231, xifra que representa un increment del 17,35% respecte l'any anterior.
 
Al conjunt del territori, la xifra d'establiments adherits es va situar l'any passat en 6.478, un 7,13% més que el 2011.
 

2.233 alumnes de les comarques de Girona visiten l’Escola del Consum (ECC) el 2012, un 65,4% més que al curs anterior
 
Durant el curs 2011-2012, un total de 2.233 alumnes de la demarcació de Girona han passat pels tallers programats per la seu itinerant de l'Escola del Consum de Catalunya (ECC). Aquesta xifra representa un important increment respecte el curs anterior, concretament del 65,4%, en relació al curs 2010-2011. Al conjunt de Catalunya, el curs passat un total de 21.181 alumnes van participar en els tallers de l’Escola del Consum de Catalunya (ECC), un 13,89% més que el curs anterior.

Pel que fa a les activitats dirigides a comerciants, l’ECC ha organitzat 10 sessions informatives, amb 173 assistents. A més, s’han dut a terme 13 sessions adreçades a persones consumidores, a les que han assistit 408 persones.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia