Agència Catalana del Consum

CONSUM

L'Agència Catalana del Consum atén prop de 3.200 reclamacions a Tarragona, principalment per serveis financers i telecomunicacions i internet

query_builder   30 abril 2014 12:33

event_note Nota de premsa

CONSUM

L'Agència Catalana del Consum atén prop de 3.200 reclamacions a Tarragona, principalment per serveis financers i telecomunicacions i internet

El dir de l'ACC, Alfons Conesa en la presentació del balanç a Tarragona
·        Els ciutadans de Tarragona presenten, durant 2013, prop de 3.200 reclamacions de consum, un 33,8% més que l’any anterior

·        555 casos resolts per mediació, un 38,88% menys, i 394 per arbitratge de consum, el triple que al 2012 a la demarcació de Tarragona

·        Els establiments tarragonins adherits a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya s’incrementen un 9,51% i sumen ja un total de 1.013
 
El director de l’Agència Catalana del Consum (ACC), Alfons Conesa, acompanyat del subdirector de l’ACC, Albert Melià, ha presentat avui els resultats de la Memòria d’Actuacions 2013 de l’ACC a la demarcació de Tarragona. Entre les dades presentades destaca que s’han atès en total a Tarragona prop de 3.200 reclamacions, un 33,8% més que l’any anterior, ha resolt 555 casos resolts per mediació, (un 38,88% menys que al 2012), i 394 casos per arbitratge de consum, el triple que al 2012 a la demarcació de Tarragona.
 
El director de l’ACC, Alfons Conesa, ha explicat que l’activitat de l’Agència durant l’any passat s’ha vist marcada per la tramitació de la reclamacions pels afectats per les preferents de Catalunya Caixa. Conesa ha assenyalat que s’ha atès 717 reclamacions de preferentistes de la demarcació de Tarragona, de les quals, 372 s’han resolt mitjançant laude arbitral. Al conjunt de Catalunya, l’any passat es van dictar 11.415 laudes per les preferents de Catalunya Caixa, tots favorables als reclamants, per un import total de 195 milions d’euros. A aquest respecte, Conesa ha volgut recordar que “el procés continua obert”, i ha avançat que “actualment s’estan tramitant 11.663 expedients més, i és previst, de cara al maig, iniciar una tercera fase amb més de 20.000 reclamacions més”.
 
Dins el balanç d’actuacions 2013 de l’ACC destaquen també les consultes. A la demarcació de Tarragona es van atendre 2.668 consultes: un 44,9% directament a través de l’Agència, un 11,1% pel Consell Comarcal de l’Alt Camp, un 12,5% pel del Baix Camp, un 16,7% pel del Baix Penedès, un 12% pel de la Conca de Barberà, i un 2,7% pel Consell Comarcal del Priorat. Al conjunt de Catalunya es van atendre durant l’any passat 51.866 consultes sobre temes de consum.
 
Els ciutadans de Tarragona presenten, durant 2013, prop de 3.200 reclamacions de consum, un 33,8% més que l’any anterior

Durant el 2013, l’ACC ha gestionat a les comarques de Tarragona, un total de 2.455 reclamacions de consum, xifra que representa un increment del 3,59% respecte l’any anterior. La resta, 717 reclamacions (que corresponen a Catalunya Caixa), s’han gestionat als Serveis centrals de l’ACC.
Per sectors, el 51,4% de les reclamacions han estat pel sector de  telecomunicacions i internet;  el 17,7% de les reclamacions béns de consum i productes; el 13% per als serveis de subministraments d’aigua, gas i electricitat i el 7,6% per a serveis de transport.
Al conjunt de Catalunya, l’ACC va gestionar l’any passat 44.298 reclamacions, una xifra rècord que suposa un augment del 142,01% respecte el 2012.
 
Catalunya Caixa i les tres principals operadores de telefonia, companyies amb més reclamacions al 2013 a Tarragona

Realitzant l’anàlisi de les reclamacions per companyies i no per sectors a la demarcació, com ja reflecteix el balanç pel conjunt de Catalunya, l’entitat financera Catalunya Caixa és qui ha aglutinat la immensa majoria de les reclamacions gestionades per l’ACC durant 2013. L’any passat es van rebre un total de 717 reclamacions de consum a aquesta entitat d’afectats per les participacions preferents i deute subordinat a les comarques de Tarragona, de les quals 372, un 51,88%, es van resoldre mitjançant laude arbitral.
 
L’operadora Telefónica ocupa el segon lloc, amb 307 reclamacions de les quals el 21,82% s’han resolt per mediació (64) o per via arbitral (3). De la seva banda, el tercer lloc l’ocupa l’operadora de telefonia France Telecom/Orange, amb 288 reclamacions i un índex de resolució del 18,75% (52 per mediació i 2 per laude), seguida de la també companyia de telefonia Vodafone, amb 258 reclamacions de les quals es van resoldre el 33,33% (83 per mediació i 3 per laude arbitral), de l’energètica Endesa, amb 156 reclamacions i un percentatge de resolució del 19,87% (31 mediacions), i de la companyia Jazztel, amb 56 reclamacions i un índex de resolució del 32,14% (18 mediacions).
 
El llistat es completa amb la companyia Gas Natural, amb 54 reclamacions de les quals la meitat, 27, es van resoldre per mediació de consum; Xfera/Yoigo, amb 32 reclamacions i un índex de resolució del 25% (8 casos resolts, tots per mediació); Vibo Viatges, amb 26 reclamacions, cap d’elles resolta, i la companyia aèria Vueling, amb 25 reclamacions de les quals 4 (el 16%) es van resoldre per mediació.
 
555 casos resolts per mediació, un 38,88% menys, i 394 per arbitratge de consum, el triple que al 2012, a la demarcació de Tarragona

El 2013, l’ACC va resoldre per mediació a la demarcació de Tarragona un total de 555 casos, un 38,88% menys que al 2012. Dos de cada tres mediacions de consum (el 68,9%) han estat per reclamacions relacionades amb serveis de telecomunicacions i internet, seguit dels serveis d’electricitat, gas i aigua, on s’han donat el 19% de les mediacions de consum. El 7% de les mediacions han estat per reclamacions relatives a productes i béns de consum, i el 2,9% de les mediacions s’han assolit en reclamacions per serveis generals de consum.
 
Pel que fa als arbitratges, l’ACC va dictar durant 2013 a la demarcació un total de 394 laudes, un 200,76% més que l’any anterior. Aquest notable increment, que triplica la xifra de laudes respecte 2012, és degut al procés de tramitació de les reclamacions de Catalunya Caixa presentades pels afectats per les participacions preferents i deute subordinat a les comarques tarragonines. D’aquesta manera, el 94,4% dels laudes van ser per serveis financers, seguit a molta distància, dels serveis generals de consum, amb el 5,1% dels laudes dictats, i dels serveis de telecomunicacions i internet, amb el 0,5% dels total de laudes arbitrals.
 
Prop de 3.100 alertes de consum a tot Catalunya, un 2,41% més que al 2012 i més de 76.000 articles retirats

L’any passat es van registrar un total de 3.098 productes alertats al conjunt de Catalunya, xifra que suposa un increment del 2,41% en relació al 2012. Analitzat per tipus de productes, el 20,18% de les alertes han estat per joguines, seguit del 17,2% de les alertes per material elèctric i lluminàries, del 12,84% de les alertes per vehicles, cotxes i motocicletes, del 9,86% de les alertes per articles de puericultura, del 9,17% de les alertes per roba i calçat, i del 5,5% de les alertes, per electrodomèstics.
 
Així mateix, l’ACC va retirar el 2013 un total de 76.428 productes del mercat a Catalunya: la major part, el 64,8%, van ser joguines, el 22,9% dels productes retirats van ser adaptadors i material elèctric, el 6,9% articles de cura personal, i el 5% equips de protecció individual. La majoria dels productes retirats (68,30%) procedia de l’Àsia, el 13,34% procedia d’Europa, l’11,65% era d’origen desconegut i, el 6,70% d’altres països extracomunitaris.
 
Un total de 12 expedients resolts amb sanció a la demarcació de Tarragona al 2013

Durant 2013, les actuacions inspectores i de control de mercat de l'ACC a la demarcació de Tarragona han derivat en un total de 12 expedients resolts amb sanció.---- L’import total de les multes va ser de 96.062 euros, un 5,4% més que l’any 2012.
 
Aquesta dada s’explica per la política de segona volta que es va començar a aplicar l’any passat en l’actuació inspectora, on es prioritza la tasca informativa, i només s’incoa expedient en cas de reiterat incompliment. Al conjunt de Catalunya, la xifra d’expedients amb sanció va ser l’any passat de 437, i l’import total de les sancions va ascendir a 4,2 milions d’euros.
 
L'ACC du a terme la seva tasca d'inspecció i de control de mercat a través de les denúncies presentades pels consumidors, i de les actuacions inspectores realitzades per l'Agència per la xarxa d'alertes o d'ofici, a iniciativa pròpia o en el marc d'una campanya específica.

El 2013, els tarragonins van presentar un total de 401 denúncies davant l’ACC per vulneració de drets dels consumidors, un 3,89% més que a l’any anterior. Els béns de consum i compra de productes (des d’aliments, a begudes, articles de vestir i calçat, articles d’oci, passant per aparells elèctrics per a la cura personal, joies, plata, rellotges i accessoris, o articles per a la cura de nadons entre d’altres) van acaparar la majoria de les denúncies, el 34,7%; seguit de la restauració i el turisme, amb el 18,2%; del sector de les telecomunicacions i internet, amb el 16,2%; dels serveis generals de consum, amb el 13,5%-----. Pel que fa al conjunt de Catalunya, els ciutadans van presentar davant l’Agència un total de 3.655 denúncies, un 17,86% menys que al 2012.
 
En relació amb l’actuació inspectora, durant 2013 l’ACC va realitzar 2.514 actuacions d’inspecció a les comarques de Tarragona, xifra que representa un 95,64% més que a l’any anterior, i el 15,9% del total d’actuacions inspectores que es van fer arreu del territori català (15.811 actuacions a tot Catalunya).
 
Els establiments tarragonins adherits a la Junta Arbitral de Consum de Catalunya pugen un 9,51% i sumen ja 1.013

La xifra d’establiments adherits al sistema arbitral de Consum a través de la Junta Arbitral de Consum de Catalunya (JACC) a  les comarques de Tarragona va situar-se el 2013 en els 1.013, xifra que representa un 9,51% més que a l'any anterior. Al conjunt de Catalunya, el nombre d’establiments adherits a la JACC es va situar l’any passat en els 7.398.
 
Prop de 1.400 alumnes visiten l’Escola del Consum (ECC) a Tarragona

Durant el curs 2012-2013 un total de 1.377 alumnes, estudiants de primària i secundària de les comarques de Tarragona, han passat pels tallers programats per l’Escola del Consum de Catalunya (ECC). Al conjunt de Catalunya, 21.774 alumnes van assistir el curs passat al tallers de l’Escola del Consum de Catalunya (ECC).
 
Gairebé 550.000 visites al web consum.cat, un 9,5% més que al 2012

Durant l’any passat, el web de l’ACC www.consum.cat va rebre un total de 547.833, xifra que representa un 9,5% més que al 2012. Les pàgines més visitades han estat els avisos de consum (85.310 visites), la informació general sobre reclamacions (85.129 visites), i la pàgina “queixa’t/reclama/denuncia” (amb 71.178 visites). Pel que fa a les descàrregues, els fitxers més descarregats han estat els models de reclamació (21.048) i el full oficial de reclamació (17.684 descàrregues).

2  

Fitxers adjunts

El dir de l'ACC, Alfons Conesa, amb el subdir de l'ACC, ALbert Melià, en la presentació del balanç a Tarragona

El dir de l'ACC, Alfons Conesa, amb el subdir de l'ACC, ALbert Melià, en la presentació del balanç a Tarragona
JPG | 1698

ppt de presentació balanç actuacions ACC 2013 Tarragona

ppt de presentació balanç actuacions ACC 2013 Tarragona
PDF | 1931

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia