• Així ho ha afirmat la consellera d’Ensenyament en relació a l’oferta de batxillerat i d’estudis de grau mitjà, que s’incrementa de cara al curs 14-15 amb 3.370 places
  • També hi ha un increment de places en l’oferta d’estudis de grau superior, en total 59.460, i en la d’ensenyaments a distància, amb una oferta d’11.350 places
  • La consellera Rigau ha destacat que “un 92% de l’alumnat continua estudiant l’any següent després d’acabar l’obligatòria”
  • Irene Rigau també ha assenyalat que actualment “un 30% de centres imparteixen l’FP en modalitat dual”
Foto petita
La consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, ha presentat aquest matí en roda de premsa l’oferta d’estudis postobligatoris, en què ha destacat l’increment de places en l’oferta de batxillerat i d’estudis de grau mitjà, que augmenta de cara al curs 14-15 amb 3.370 places més, i també que “és superior l’oferta a la demografia escolar”. En aquest sentit, la consellera Rigau ha afirmat que “l’objectiu és afavorir la perseverança escolar, que no s’interrompi l’itinerari formatiu i alhora facilitar el retorn al sistema”.
 
L’oferta total de places per al curs vinent és de 209.480 en modalitat presencial i 11.350 a distància a través de l’IOC, que suma un total de 220.830 places. D’aquestes, 86.620 són de batxillerat, 68.050 d’estudis de grau mitjà i 66.160 places d’estudis de grau superior. La consellera Rigau també ha subratllat el creixement de l’oferta de places a distància a través de l’IOC i ha informat sobre la distribució de l’alumnat que cursa actualment batxillerat i FP, un 54,39% i un 45,61%, “que ja ens situa plenament en els paràmetres europeus”.
 
Pel que fa als estudis de grau superior, formació professional a la que s’accedeix des de batxillerat o des de la prova d’accés, de cara al curs vinent s’oferiran 31.590 places a primer curs i en total per a aquests ensenyaments, unes 59.460. La titular d’Ensenyament ha dit que “en aquest moment a la prova d’accés hi tenim inscrites 17.590 persones, que el 13-14 de maig faran l’examen” i que a través de la prova “se’ns vincula un percentatge molt alt de persones de més de 25 anys”. “Tenim una oferta que s’obre a tota aquella població que està en la línia de professionalitzar-se acadèmicament”, ha assenyalat.
 
La consellera Rigau ha declarat que “un 92% de l’alumnat continua estudiant l’any següent després d’acabar l’obligatòria” i que “aquesta lleugera tendència ens aporta la continuïtat que estem buscant i també la idoneïtat: que l’alumnat faci el curs que li pertoca per edat”. Així, ha destacat, “tenim menys alumnes que acaben l’ESO més tard dels 16 anys i més alumnes que acaben els estudis a l’edat que els toca”. Ha afegit que això “posa de manifest el bon treball que estan fent els centres de secundaria, perquè ara més que mai en la situació crítica que estem vivint és important que els alumnes estiguin preparats pel seu futur i que, com més bona sigui la formació a l’ESO, més continuïtat tindran en els estudis posteriors”.
 
Nova oferta de batxillerat i d’FP
 
En batxillerat s’ofereixen un total de 86.620 incloent la modalitat a través de l’IOC, i s’implantarà, en les modalitat Ciències i tecnologia, i Humanitats i ciències socials, en tres instituts nous, dos a les poblacions de Bescanó i Torrefarrera,  que fins ara no oferien batxillerat. També s’incrementa l’oferta de centres que imparteixen el currículum mixt batxillerat – baccalauréat (batxibac), amb dotze centres de nova incorporació, que representen per al proper curs un total de 28 centres. En aquest sentit serà el primer curs en què s’oferirà aquesta titulació a centres de tots els serveis territorials.
 
La consellera Rigau ha anunciat que s’oferiran uns nous programes postobligatoris per a la formació i la inserció laboral, adreçats  “als alumnes que no han  obtingut el graduat i que han finalitzat l’ESO”. Són uns programes d’un any de durada, que estaran vinculats a un perfil professional i tindran mòduls de formació general i mòduls de formació professional, incloent-hi pràctiques en empreses. La consellera ha explicat que “serà una oferta de set mil places,  amb una distribució territorial semblant a la dels PQPI” i que demostra que “apostem per la continuïtat formativa i la professionalització de l’alumnat”.
 
En relació a la formació professional, la titular d’Ensenyament ha afirmat que “no només s’ha incrementat el nombre de places, sinó que s’ofereixen noves titulacions per atendre les necessitats del mercat”. Així, ha explicat que “de les 134 titulacions que ofereix actualment l’estat espanyol, 104 ja són realitat a Catalunya; això suposa un gran esforç en l’elaboració de decrets, per anar renovant i actualitzant l’ordenació acadèmica i donar més bons professionals al món productiu”.
 
Com a exemples de les noves titulacions d’FP, Irene Rigau n’ha remarcat el grau mitjà de Xarxes, instal·lacions i estacions de tractament d'aigua, que és tracta d’un títol propi que es durà a terme a Tarragona i en modalitat dual; el nou grau mitjà d’Emergències i protecció civil; o el grau superior de Promoció de la igualtat de gènere, que oferirà un institut de l’Hospitalet de Llobregat i que no s’havia ofert mai. També ha subratllat que s’han adaptat quatre titulacions a les necessitats dels sectors afectats, amb “una novetat important en grau superior, amb el cicle d’Animacions 3D, jocs i entorns interactius, que estem convençuts que tindrà una demanda important”.
 
Pel que fa a l’FP dual, la consellera Rigau ha recordat que el creixement d’aquesta modalitat és un dels objectius de legislatura i que actualment “un 30% de centres imparteixen aquesta modalitat, fet que vol dir que estem en el bon camí”. Ha destacat que aquesta formació ha esdevingut molt important per als alumnes però també per al professorat, "és molt important viure aquesta implicació directa que afecta a la seva formació docent i a la seva vinculació amb el món empresarial”. També ha dit que “són alumnes que cotitzen a la seguretat social”  i que l’oferta ha “augmentat significativament de 590 places el curs 12-13 a una previsió de 3.527 per al vinent”.
 
Nou mecanisme d’orientació
 
La consellera Rigau ha destacat que, a banda del creixement de l’oferta i de la renovació de titulacions, “cal potenciar els mecanismes d’orientació: s’ha fet un gran esforç per millorar els serveis d’informació i orientació”. Pel que fa a aquesta qüestió, ha parlat de la web Estudiar a Catalunya, que es va presentar a la darrera edició del Saló de l’Ensenyament. “És un gran instrument per als ensenyaments postobligatoris i també per als idiomes, que és un ensenyament complementari però necessari i determinant en moltes professions”.
 
 
9 de maig de 2014

3  

Fitxers adjunts

Fotografia

Fotografia
JPG | 4773

Vídeo declaracio

Vídeo declaracio
FLV | 15459

Dossier

Dossier
PDF | 338