- Les obres, amb una inversió de 401 M€, han consistit en la construcció d’un nou tram de doble túnel de 4 quilòmetres des de l’estació de Terrassa Rambla fins al nord de la ciutat i de tres noves estacions
- Es configura una línia de metro que uneix punts estratègics de la ciutat i zones de desenvolupament, es millora la connexió amb el Vallès i l’àrea metropolitana de Barcelona i es potencia la intermodalitat amb la xarxa de Rodalies
- La xarxa d’FGC a Terrassa sumarà 5,5 milions de viatgers/any i suposarà per al Metro del Vallès 3 milions d’usuaris nous
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, acompanyat del president de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), Enric Ticó, i de l’alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, ha anunciat avui que el perllongament de la línia d’FGC a la ciutat entrarà en funcionament el 29 de juliol vinent. Vila ho ha explicat durant una visita a l’estació de Terrassa Estació del Nord, una de les tres noves estacions del Metro del Vallès amb què comptarà el municipi i que servirà d’intercanviador amb la xarxa de Rodalies.
El conseller Vila ha valorat aquest anunci afirmant que “el país no només ha estat resilient per superar la crisi econòmica, sinó que ha aconseguit tirar endavant objectius ambiciosos que s’havia marcat abans de la recessió”. En aquest sentit, ha agraït que, “al final, ho hem pogut tirar endavant amb l’alineació de tothom”.
El perllongament d’FGC a Terrassa ha suposat la construcció d’un tram de línia de doble túnel de 4 quilòmetres, des de l’estació de Terrassa Rambla, on finalitza ara, fins al nord de la ciutat, a Can Roca. Amb el tram nou, entraran en funcionament tres noves estacions: Vallparadís Universitat, Terrassa Estació del Nord i Terrassa Nacions Unides, així com un dipòsit de trens al final de la línia. A més d’aquestes actuacions, s’ha remodelat la via a l’estació i cua de maniobres existents a Terrassa Rambla.
Pel conseller de Territori i Sostenibilitat, aquesta obra expressa “el compromís amb la mobilitat sostenible, el transport públic i, especialment, amb FGC, que té un servei que excel·leix”.
L’obra civil i la col·locació de rails i catenària van finalitzar el febrer de 2014 i els treballs d’arquitectura de les estacions i d’instal·lacions es troben pràcticament enllestits. En concret, en aquests dies abans de la posada en marxa de la línia es duran a terme acabats i comprovacions, així com les diverses proves de circulació de trens.
Millora de la mobilitat
Aquesta actuació ha comptat amb una inversió de 401 MEUR i significa una millora notable en la mobilitat en transport públic a Terrassa i el seu entorn i la seva connexió amb Barcelona i l’àrea metropolitana:
· Millora del transport urbà, ja que esdevé una línia de metro per a la ciutat que uneix i apropa punts estratègics i també llocs d’interès cultural i turístic: el centre històric, la Universitat Politècnica de Catalunya, l’Hospital Mútua de Terrassa, el parc de Vallparadís, el conjunt monumental de Sant Pere, el Castell-Cartoixa, la Casa Baumann, el Museu Tèxtil o l’Hospital de Sant Llàtzer. També permet millorar l’accés en transport públic a zones en desenvolupament de la ciutat.
· Millora del transport amb el Vallès i amb Barcelona, tant amb FGC com amb Rodalies de Catalunya.
· Millora de la intermodalitat ferroviària amb el transbordament amb Rodalies (línies R4 i R12) a l’estació Terrassa Estació del Nord.
· Millora de la intermodalitat amb l’autobús.
Les noves estacions
Vallparadís Universitat: Compta amb dos accessos des del carrer; des de la plaça dels Drets Humans i des del Parc de Vallparadís (en un nivell inferior) i dos vestíbuls, de 141 i 868 metres quadrats, respectivament, situats en cadascun dels accessos. Disposa de quatre ascensors, escales fixes i 1 de mecànica. Hi ha 4 plantes lliures entre el nivell de la plaça dels Drets Humans i el nivell del Parc, que gestionarà Mútua de Terrassa.
Ø Terrassa Estació del Nord: L’intercanviador se situa en el parc del Nord, s’hi accedeix des de l’avinguda 22 de juliol; compta amb escales fixes i mecàniques i dos ascensors. El vestíbul comú té una superfície de 383 m2 i el vestíbul d’FGC, de 257 m2. S’ha construït un passadís de correspondència amb l’estació de Rodalies a nivell de vestíbul.
Ø Terrassa Nacions Unides: Situada a la confluència entre l’avinguda Parlament i l’avinguda Béjar; compta amb dos ascensors, escales mecàniques i fixes i un vestíbul de 433 m2. La instal·lació compta amb cinc plantes lliures sobre l’andana.
5,5 milions d’usuaris anuals a l’àrea de Terrassa
Amb la posada en servei del perllongament, la previsió de viatges anuals de les cinc estacions amb què ara comptarà l’àrea de Terrassa és de 5,5 milions, amb la distribució per estacions següent:
Les Fonts 381.354
Terrassa Rambla 1.861.071
Vallparadís Universitat 1.546.501
Terrassa Estació del Nord 1.163.051
Terrassa Nacions Unides 585.986
Total 5.537.963
D’altra banda, la previsió de demanda per dia és de 19.000 viatges, que es distribuiran, per estacions:
viatges
|
|
Terrassa Rambla
|
6.893
|
Vallparadís Universitat
|
5.728
|
Terrassa Estació del Nord
|
4.308
|
Terrassa Nacions Unides
|
2.170
|
Total
|
19.099
|
En el global del Metro del Vallès, la millora de la cobertura que ofereix el perllongament de Terrassa es preveu que aporti uns 3,1 milions d’usuaris nous, xifra que suposa un increment de la demanda d’un 10%.
L’oferta de servei
El servei es prestarà mitjançant unitats de tren de les sèries 112 (720 viatgers/tren) i 113 (792 viatgers/tren). En els dies feiners del període lectiu, s’efectuaran 166 circulacions de trens entre Barcelona i Terrassa, amb la freqüència i franja horària següents:
Trens en dies feiners lectius
|
Hora punta
(matí)
|
Hora vall
|
Hora intermèdia
(tarda)
|
|
Franja horària
|
7:00 a 8:00
|
8:00 a 9:00
|
11:00 a 14:00
|
A partir de les 14:00
|
Trens/hora
|
8
|
6
|
4
|
5
|
Franja horària. Exemple: estació Terrassa Nacions Unides
|
De dilluns a dijous (excepte agost)
|
Divendres (excepte agost)
|
De dilluns a dijous agost
|
Divendres agost
|
Dissabtes i festius (vigílies de festius)
|
Diumenges i festius
|
Hora
inici
|
4:17
|
4:17
|
4:46
|
4:46
|
5:06
|
5:06
|
Hora
finalització
|
0:52
|
2:42
|
1:18
|
2:40
|
2:40
|
1:18
|
Temps de recorregut
El trajecte des de Terrassa Rambla, on finalitzava fins ara la línia d’FGC, fins al final del nou tram que entra en servei serà de 8 minuts. Des de les Fonts, seran 12 minuts.
Les Fonts a Terrassa Rambla 4 minuts
Terrassa Rambla a Vallparadís Universitat 3 minuts
Vallparadís Universitat a Terrassa Estació del Nord 2 minuts
Terrassa Estació del Nord a Terrassa Nacions Unides 3 minuts
14