• Es preveu l’aplicació de bonificiacions addicionals de fins un 50% a l’autopista entre Manresa i Terrassa el gener de 2016
 
  • Els desplaçaments interns en hora punta per la C-16, entre els accessos de Sant Vicenç de Castellet i Manresa Sud i Centre, incloent-hi els vehicles procedents de Monistrol de Montserrat seran bonificats al 100%
 
  • A la barrera de les Fonts aquesta mateixa setmana es reduirà la tarifa un 18,37% i el gener de 2016 s’aplicarà el sistema de peatge tancat, amb reduccions de fins al 80% segons el recorregut
C-16
El Govern ha aprovat avui el Decret de modificació de la concessió de la C-16 Sant Cugat del Vallès-Terrassa-Manresa que permet implantar un nou sistema de descomptes al tram entre Terrassa i Manresa amb l’objectiu d’optimitzar la utilització de l’autopista i millorar la seguretat i la mobilitat en el corredor format per aquesta via juntament amb la C-55 i la C-58.
 
En els últims anys, la Generalitat de Govern ha adoptat un conjunt de mesures a les autopistes de la seva titularitat per homogeneïtzar les tarifes dels peatges i promoure una gestió de la mobilitat més sostenible. En aquest sentit, s’està aplicant un sistema de descomptes acumulatiu a partir de criteris de recurrència, alta ocupació i vehicles amb baix nivell d’emissions.
 
Amb la voluntat d’aprofundir en aquest model, el Govern ha impulsat un pla d’actuacions per a la millora de la mobilitat i seguretat al corredor que integren la C-16, la C-55 i la C-58 entre el Vallès Occidental i el Bages. Aquest programa inclou, entre altres, l’execució d’obres de millora de la seguretat viària a les vies alternatives a l’autopista i la millora de la senyalització d’accés a aquesta.
 
En paral·lel, el pla comporta l’establiment d’un nou sistema tarifari a la C-16, amb bonificacions addicionals a les existents, que consta de dos eixos, amb coherència amb els criteris establert en el Pla d’homogeneïtzació de peatges:
 
  • Un sistema de bonificacions en el tram Terrassa-Manresa, en benefici de la mobilitat a l’entorn de Manresa per descongestionar la C-55 en aquest recorregut, en especial a les hores, punta per tal de millorar la fluïdesa i la seguretat viària de les carreteres C-55 i C-58.
  • L’homogeneïtzació de les tarifes i la implantació d’un sistema de peatge tancat virtual al tram Sant Cugat del Vallès-Terrassa, que ha de permetre una reducció substancial del peatge tot adequant-lo al recorregut real dut a terme pels usuaris. Aquest nou sistema s’afegeix als descomptes per recurrència, alta ocupació i baix nivell d’emissions.
 
En concret, avui s’ha aprovat:
 
  • A la C-16 al peatge de Sant Vicenç de Castellet: Bonificacions addicionals per als vehicles lleugers que hi circulin de dilluns a divendres no festius entre les 7h i les 10,30 h; i entre les 17h i les 21h.
 

Barrera troncal: Descompte del 50% per als moviments des de l’entorn de Manresa pels vehicles que accedeixin a la C-16 pels enllaços núm. 49 Manresa Sud o núm. 50 Manresa Centre, en tots dos sentits de circulació.

 
Barrera lateral: Descompte del 100% per als moviments interns entre l’enllaç núm. 41 St. Vicenç de Castellet (incloent-hi els vehicles procedents de Monistrol de Montserrat)  i els enllaços núm. 49 Manresa Sud o núm. 50 Manresa Centre, en tots dos sentits de circulació. S’inclouen els municipis de Navarcles, Sant Fruitós de Bages, Santpedor i Sant Joan de Vilatorrada.
 
ü  Els nous descomptes s’aplicaran a partir del gener de 2016 una vegada implementats els sistemes de verificació i control necessaris. En aquest sentit, avui també s’inicia el procés per licitar la instal·lació d’aquests sistemes
ü  Cal que els usuaris facin el pagament del peatge mitjançant sistema dinàmic o telepeatge (Via-T) o qualsevol altre sistema dinàmic prèviament autoritzat
ü  Es manté la reducció del 45% de dilluns a divendres no festius
ü  Es mantenen els descomptes 30% per a vehicles ecològics i 40% per a vehicles d’alta ocupació. A partir del 15 de setembre s’hi afegirà la bonificació del 100% per a vehicles elèctrics.
 
  • Al tram Sant Cugat del Vallès-Terrassa:
 
Reducció del 18,37% addicional en la tarifa, que s’aplicarà a tots els vehicles lleugers de dilluns a divendres no festius, a partir de l’endemà de la publicació del decret al DOGC, aquesta setmana.
 
Sistema de peatge tancat virtual per als recorreguts interns amb origen i destí als enllaços 13-21, de manera que els usuaris abonin el peatge en funció dels quilòmetres recorreguts. Aquest sistema, per a tot tipus de vehicles i tots els dies de la setmana, s’aplicarà a partir de gener de 2016 un cop implementats els sistemes de verificació i control. En aquest sentit, avui també s’inicia el procés per licitar la instal·lació d’aquests sistemes.
 
ü  Cal que els usuaris facin el pagament del peatge mitjançant sistema dinàmic o telepeatge (Via-T) o qualsevol altre sistema dinàmic prèviament autoritzat
 
ü  Es mantenen els actuals moviments o recorreguts gratuïts (els que tenen els seu origen i destinació entre els enllaços números 13, AP-7 – B-30 – Sant Cugat del Vallès; i 16, Rubí – Sant Quirze del Vallès).
 
ü  Es mantenen els descomptes 30% per recurrència, 30% vehicle ecològic i 40% vehicle d’alta ocupació. A partir del 15 de setembre s’hi afegirà la bonificació del 100% per a vehicles elèctrics.
 
ü  Es manté la reducció del 45% de dilluns a divendres no festius.
 
Gratuïtat per al transport regular de viatgers
 
D’altra banda, cal indicar que estaran exempts del peatge els vehicles de transport públic regular de viatgers que pertanyin a empreses concessionàries autoritzades per als itineraris i freqüències establertes en els seus contractes per raó dels quals utilitzin l’autopista C-16. Aquesta gratuïtat s’aplicarà a partir del setembre vinent.
 
Requisits del sistema
 
En tots els casos, per a poder aplicar aquests descomptes, cal que els usuaris utilitzin com a modalitat de pagament el sistema dinàmic o telepeatge (Via-T) o qualsevol altre sistema dinàmic prèviament autoritzat. Durant els dos primers anys d’aplicació del nou sistema, la concessionària de la C-16 facilitarà aquests dispositius als usuaris que actualment no en diposin sense cost d’adquisició.
 
 
Millora de la mobilitat
 
Actualment, la mobilitat per carretera entre Manresa i la conurbació de Barcelona es distribueix d’una forma poc eficient, atès que es basa principalment en dues vies convencionals, la C-55 i la carretera C-58 (més de 30.000 vehicles diaris), que suporten un gran volum de trànsit, mentre una via d’alta capacitat com la C-16, és infrautilitzada (la meitat que les anteriors, uns 15.000 vehicles diaris de mitjana). La C-55 i la C-58 registren un trànsit molt heterogeni; per exemple, reben molt trànsit local però també molts vehicles pesants que fan llarg recorregut. L’autopista C-16, per les seves característiques, no absorbeix aquest trànsit i presenta dificultats d’accessibilitat des de la vialitat de l’entorn.
 
El nou sistema tarifari entre Manresa i Terrassa i l’execució d’obres tant a l’autopista com a la xarxa viària de l’entorn tenen com a objectiu fer la C-16 més atractiva i més accessible a l’usuari, alhora que descongestionar la C-55 i la C-58 i millorar-hi les condicions de seguretat. Aquestes actuacions, amb una inversió prevista de 20 MEUR, tindran un termini d’execució fins al 2016.
 

2  

Imatges

Esquema C16 Manresa

Esquema C16 Manresa 103

Esquema C16 les Fonts

Esquema C16 les Fonts 111

2  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 210

Resum nous descomptes

Resum nous descomptes
PDF | 291