·         Vila considera que l’Estat defineix “unes prioritats que no són les nostres” i posa com a exemple la previsió d’invertir 4.000 MEUR en línies d’alta velocitat davant els escassos 300 MEUR de Rodalies
 
·         “Històricament, el govern espanyol ha convertit les infraestructures en una qüestió política on mai han primat els criteris econòmics ni d’optimització dels recursos”, ha lamentat el conseller
 
 
 
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, ha assegurat avui que els pressupostos generals de l’Estat pel 2016 són la confirmació que “el model de relació entre Espanya i Catalunya està esgotat” i que és “fatigant i improductiu” intentar assolir acords per desencallar projectes estratègics pel país. “Hem de repensar de dalt a baix com podem garantir que els catalans tinguem infraestructures d’estat realment al nostre servei”, ha afegit Vila.
 
Els pressupostos generals de l’Estat pel 2016 preveuen invertir a Catalunya un total de 1.179 MEUR, la qual cosa només representa el 10,7% del total estatal, molt allunyat del pes específic de Catalunya en el conjunt de l’Estat, tant per PIB (19%) com per població (16%). “Estem davant d’uns comptes decebedors que signifiquen un incompliment sistemàtic del que preveu l’Estatut de l’any 2007 i que des d’aleshores no hi ha hagut manera de poder remuntar”, ha assenyalat el conseller de Territori i Sostenibilitat en declaracions als programes El Món a RAC1 i El Matí de Catalunya Ràdio.
 
Segons Santi Vila, l’Estat defineix “unes prioritats que no són les nostres” i ha posat com a exemple que els pressupostos estatals preveuen destinar 4.000 MEUR a l’expansió de la xarxa d’alta velocitat, mentre que només en destina 300 MEUR per a la millora de Rodalies a tot l’Estat. “El govern espanyol segueix entossudit en estendre una xarxa que en alguns casos no té cap sentit, mentre cronifica els problemes de Rodalies i irrita a la ciutadania”, ha indicat.
 
El conseller de Territori i Sostenibilitat considera que “històricament el Ministeri de Foment i l’Estat han fet de les infraestructures un tema polític en el qual mai han primat els arguments econòmics ni cap criteri ordenador que permeti optimitzar els recursos”. Segons Vila, els pressupostos estatals pel 2016 incorporen la majoria de projectes pactats entre el govern de Catalunya i el Ministeri de Foment, “però els doten de forma tant insuficient que en 20 anys encara en podríem estar parlant”.
 
En aquest sentit, ha recordat que infraestructures com el Corredor Mediterrani segueixen incompletes, en el seu tram entre Castellbisbal i el sud, “malgrat que les obres van començar l’any 2000” i ha lamentat que, en canvi, el govern espanyol hagi decidit donar un impuls, l’any vinent, a la connexió en ample internacional entre Múrcia i Almeria. “A Catalunya, pràcticament ni rastre de solucions, però deuen considerar estratègic per interessos polítics connectar Múrcia amb Almeria”, ha afegit. Vila qualifica el Ministeri de Foment com un “transatlàntic que arrossega unes inèrcies de fons que no hi ha manera de poder redreçar cap al rumb que li tocaria”.
 
 
 

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 217