- Buch ha fet ha fet aquestes declaracions a la presentació del balanç de sinistralitat a les carreteres catalanes en zones interurbanes i urbanes durant el 2018
El conseller d’Interior, Miquel Buch, ha anunciat avui que durant el 2019, el departament d’Interior “incrementa mesures per endurir i perseguir els homicides viaris, aquells conductors que, amb les seva actitud al volant i obviant la llei, provoquen accidents de trànsit”.
Buch ha explicat que “l’objectiu d’aquestes mesures és reduir la mortalitat a les carreteres catalanes provocada per imprudències viàries que han de ser perseguides i també per arribar a l’objectiu proposat l’any 2010 i fixat pel 2010 de reduir un 50% la sinistralitat”.
En aquesta línia, Buch ha afirmat que “l’administració s’ha de posar al dia” i per aquest motiu, ha reclamat “a l’estat espanyol que, donada la situació que vivim, aprovi i tiri endavant una nova llei de mobilitat i seguretat viària”. “Que siguin valents, que la portin al Congrés i nosaltres ens posarem a disposició d’ells per col·laborar-hi”.
El conseller també ha recordat que pel que fa a la sinistralitat “hi ha un component personal”. “Nosaltres podem fer la nostra feina però qui decideix prémer l’accelerador o agafar el mòbil i posa en risc la vida dels altres és una decisió individual i personal”, ha matisat.
El titular d’Interior ha fet aquestes declaracions en la roda de premsa de presentació del balanç de sinistralitat a les carreteres catalanes en zones interurbanes i urbanes durant el 2018.
Durant la presentació també s’ha fet una anàlisis del pla de contenció del 2018 i de les propostes d’acció del 2019.
El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Juli Gendrau, ha qualificat el primer semestre del 2018 com a “dolent i complicat”; un any en què van morir 256 persones en 229 accidents de trànsit en vies interurbanes i urbanes. Aquestes xifres representen un increment del 7% pel que fa a les víctimes mortals i del 8% quant als accidents mortals, en comparació amb el 2017. Gendrau també destacat que a partir del mes de maig de l’any passat “es va notar una davallada important de la sinistralitat amb la posada en marxa del Pla de Contenció dels Accidents Mortals en Carretera”.
Pel que fa a la localització de la sinistralitat mortal del 2018, Gendrau ha explicat que Tarragona ha estat la demarcació amb un augment més rellevant respecte l’any 2017, en concret amb un 70% més d’accidents mortals. En aquesta demarcació, l’any 2018 hi va haver 44 víctimes mortals, 22 de les quals van patir accidents en només 3 vies: 13 a l’N-340, 3 a l’AP-7 i 6, a l’A-7. En el cas de les comarques tarragonines, el titular de l’SCT també ha subratllat que es tracta del territori on s’han registrat un major nombre d’accidents amb sol vehicle implicat (un 38%).
D’altra banda, Gendrau ha remarcat que de les dades de sinistralitat del 2018, és preocupant l’increment significatiu dels atropellaments mortals, de les sortides de via i de les víctimes mortals de més de 74 anys. Precisament d’aquest últim col·lectiu ha fet èmfasi en el fet que 3 de les 4 persones mortes aquest any 2019 en sinistres viaris, eren majors de 74 anys.
Quant als factors concurrents dels accidents amb víctimes, el director de l’SCT ha destacat que “la distracció continua sent el principal factor, present en un de cada quatre accidents del 2018”. També ha afegit que aproximadament un 77% del total dels expedients sancionadors de l’any passat van ser per excés de velocitat.
Per la seva banda, el comissari cap de la Comissaria de Mobilitat, Joan Carles Molinero, ha posat de relleu que del total de víctimes durant els 8 mesos que va estar actiu el Pla de Contenció l’any passat, un 2,72% (unes 200 persones) no feien ús del cinturó de seguretat i que un 4% dels conductors ( 322) va donar positiu en controls d’alcoholèmia. Molinero ha subratllat a més que “el Pla de Contenció no el tanquem, sinó que el reconduïm amb la potenciació tant d’accions preventives com sancionadores”. Entre les actuacions previstes per aquest 2019, ha anunciat, entre d’altres, l’activació de vehicles espiells amb la implantació d’elements tecnològics en el patrullatge dinàmic, la potenciació de l’activitat dels radars mòbils i la posada en marxa de nou de les tasques de vigilància i control de l’helicòpter de trànsit.
*Adjuntem el Dossier de premsa Balanç de sinistralitat 2018
1