Sala de premsa

event_note Nota de premsa

Els cursos PROFIT formen prop de 2.500 treballadors en tècniques de servei i d'atenció al client i coneixements de català en dos anys de funcionament


PROFIT
  • La Generalitat fa un balanç positiu dels resultats del Programa Orientat a la Formació Integral dels Treballadors (PROFIT) que ha servit per donar formació especialitzada, de qualitat de servei i de recursos lingüístics en llengua catalana a treballadors de diferents sectors especialitzats que han participat en algun dels 262 cursos que s’han realitzat fins ara.
  • El Programa contribueix a dotar el comerç i els sector serveis de Catalunya de personal ben preparat que satisfà les necessitats de la clientela i alhora fomenta l’ús del català i la seva utilitat com a eina d’integració social i de millora professional.
  • Al llarg d’aquests dos anys s’han realitzat cursos PROFIT en el sector de la Restauració, l’hoteleria, la fleca i pastisseria, i la moda i els complements. Properament, està previst ampliar els cursos al col·lectiu de caixers del sector de la distribució comercial.
  • El Programa Orientat a la Formació Integral dels Treballadors (PROFIT), coordinat per la Secretaria de Comerç i Turisme del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa, compta també amb la participació dels Departaments de Vicepresidència i d’Acció Social i Ciutadania.
Prop de 2.500 treballadors (2.377) de diferents àmbits del sector serveis s’han format a través d’algun dels 262 cursos del Programa Orientat a la Formació Integral de Treballadors (PROFIT) que s’han realitzat els últims dos anys. El vicepresident del Govern, Josep-Lluís Carod-Rovira, el conseller d’Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, i al consellera d’Acció Social i Ciutadania, han presentat avui d’aquests dos primers anys del programa.
 
L’àmplia i variada tipologia de cursos, dissenyats específicament en funció de cada àmbit, contribueix a dotar els establiments de Catalunya de professionals ben preparats i amb coneixements de català per poder atendre en tot moment i amb professionalitat les necessitats de la clientela. Aquest és un dels principals resultats de PROFIT, programa coordinat per la Secretaria de Comerç i Turisme del Departament d’Innovació, Universitats i Empresa, i que compta també amb la participació dels Departaments de Vicepresidència i d’Acció Social i Ciutadania.
 
Els destinataris dels cursos PROFIT són les persones que no tenen una formació específica en les tècniques de l’ofici o bé han de millorar-la i que no tenen un coneixement suficient del català en el seu context laboral per poder atendre el client. Per pal·liar aquest dèficit, al llarg d’aquests dos darrers anys s’han realitzat cursos PROFIT en el sector de la restauració, l’hoteleria, la fleca i la pastisseria, i la moda i els complements. Igualment, a partir del mes vinent està previst ampliar els cursos al col·lectiu de caixers del sector de distribució comercial.
 
El vicepresident del Govern, Josep-Lluís Carod-Rovira, ha destacat "l'encert" del programa, que "fa diana" en un "sector estratègic" per al Govern que té "una voluntat decidida" per fer-hi present la llengua catalana. I és que, ha dit, "el català no només és una llengua d'emocions, d'història, de records o de cultura, sinó també una llengua de servei, útil, de negocis, de proximitat en l'atenció al públic. No és possible un servei de qualitat i de proximitat sense un coneixement bàsic de la llengua catalana".
 
És per això que el vicepresident ha demanat "un canvi d'actitud de la societat catalana cap a les persones vingudes de fora per quedar-se aquí", perquè "el respecte als drets lingüístics és un viatge d'anada i tornada, no es tracta només que qui hi ha al darrere del taulell respecti els drets lingüístics del client, sinó que el client respongui amb el mateix respecte".
 
Per la seva banda, el conseller d’Innovació, Universitats i Empresa, Josep Huguet, ha explicat que el programa Profit  “ha permès formar prop de 2.500 persones de diferents àmbits del sector serveis, afavorint la comunicació amb els clients, millorant, alhora, la qualitat del servei i també afavorint la integració i l’ús social de la llengua”. El conseller també ha destacat que el programa ‘trenca motlles’ pel que fa a la formació professional, ja que es tractad’un “sistema innovador de formació a la carta” en el mateix establiment, ja que “permet ensenyar l’ofici utilitzant el català, en el mateix lloc de treball”; un instrument pel nouvingut que contribueix a la seva incorporació a la societat
 
La consellera d’Acció Social i Ciutadania, Carme Capdevila, ha assenyalat que, “fins ara, hem tingut un model d’immigració basat en mà d’obra barata,  poc formada i poc qualificada”. “És un model basat en l’ocupabilitat a curt termini –ha afegit– que quan ha arribat la crisi ha fet que aquesta ma d’obra fos vulnerable i fos expulsada del mercat de treball. Ara optem per un model de més exigència formativa”.

Profit
El vicepresident i els consellers Huguet i Capdevila amb la Maria, una de les cambreres que ha participat al PROFIT (Autor: Miquel Coll)
Pel que fa als cursos PROFIT Restauració adreçat a cambrers de sala, des que es van posar en marxa l’abril de 2008, a dia d’avui s’han dut a terme 205 edicions. A partir del juny de 2009 es van iniciar els cursos PROFIT Hoteleria, amb 37 cursos realitzats fins ara, i Fleca i Pastisseria, amb una vintena. Al març d’aquest any han començat els cursos corresponents al sector Moda i Complements, dels quals ja se n’ha dut a terme la primera edició. Cal destacar el fet que un total de 422 establiments comercials han col·laborat amb el Programa amb l’objectiu de formar el seu personal.
 
Pel que fa als resultats dels cursos, val a dir que un 91,42% dels 2.377 participants han obtingut l’acreditació de competències que atorga la Secretaria de Comerç i Turisme . Respecte a la qualitat i utilitat dels mateixos, els alumnes els han valorat molt positivament, amb una mitjana de 9,03.
 
Localització dels cursos 
 
A les comarques gironines s’han dut a terme un total de 69 cursos que han aplegat 665 alumnes. Per comarques, els cursos s’han distribuït de la següent manera:
 
>Cerdanya :4 cursos
>Ripollès: 2 cursos
>Garrotxa: 5 cursos
>Alt Empordà: 16 cursos
>Baix Empordà: 7 cursos
>Pla de l’Estany: 1 curs
>Gironès: 12 cursos
>La Selva: 22 cursos
 
A Barcelona i comarques s’han dut a terme un total de 115 cursos que han aplegat 1.036 alumnes:
 
>Vallès Oriental: 3 cursos
>Vallès Occidental: 3 cursos
>Maresme: 30 cursos
>Barcelonès: 71 cursos
>Baix Llobregat: 3 cursos
>Alt Penedès: 2 cursos
>Garraf: 3 cursos
 
A la Catalunya Centrals’han dut a terme un total de 13 cursos que han aplegat 105 alumnes:
 
>Bages: 8 cursos
>Solsonès: 2 cursos
>Osona: 1 curs
>Berguedà: 1 curs
>Anoia: 1 curs
 
Al Camp de Tarragona s’han dut a terme un total de 46 cursos que han aplegat 388 alumnes:
 
>Tarragonès: 32 cursos
>Baix Penedès: 5 cursos
>Baix Camp: 9 cursos
 
A les Comarques de Ponent s’han dut a terme un total de 14 cursos que han aplegat 126 alumnes:
 
            >Val d’Aran: 1 curs
            >Alta Ribagorça: 2 cursos
            >Pallars Sobirà: 3 cursos
            >Pallars Jussà: 1 curs
            >Alt Urgell: 1 curs
            >Urgell: 1 curs
            >Segrià: 5 cursos
 
A Terres de l’Ebre s’han dut a terme 5 cursos que han aplegat 57 alumnes:
 
            >Baix Ebre: 4 cursos
            >Montsià: 1 curs
 
Procedència de l’alumnat
 
Per origen, un 38,16% de l’alumnat procedeix d’Europa Occidental; un 25,70% de Centre i Sud Amèrica; un 11,74% d’Europa de l’Est; un 14,30% de l’Àfrica; i un 10,10% d’Àsia o Oceania.
 
Per nacionalitats, el col·lectiu més nombrós correspon al procedent de l’Estat espanyol (33,82%); seguit del Marroc (11,11%); Romania (6,86%); l’Equador (4,33%); Colòmbia (4,12%); la Xina (3,87%); les Filipines (3,37%); Perú (3,28%); Argentina (2,78%); i República Dominicana (2,23%), entre altres.
 
COMPETÈNCIES LINGÜÍSTIQUES I ÚS DEL CATALÀ
Els destinataris dels cursos PROFIT o bé no coneixen majoritàriament la llengua del país, o bé en tenen pocs coneixements o bé no la utilitzen habitualment. La bona qualificació i recepció dels cursos posen de manifest l’interès dels nouvinguts per la llengua catalana com a eina d’integració social i de millora professional.
En aquest sentit, als alumnes que participen en algun curs PROFIT se’ls ofereix la possibilitat de continuar la seva formació en català inscrivint-se en algun curs del Consorci per a la Normalització Lingüística en qualitat d’alumnes preferents. Un 10% dels alumnes participants als cursos s’han acollit fins ara a aquesta mesura, inscrivint-se en algun curs de nivell bàsic de català per perfeccionar el seu coneixement de la llengua.
1
Fitxers adjunts
El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia