- La UE s’ha fixat l’objectiu d’arribar a una taxa d’ocupació del 75% a la població d’entre 20 i 64 anys el 2020
- Més del 80% de les noves ocupacions requeriran d’una qualificació alta o mitja

La conferència internacional “Noves capacitats per a noves ocupacions per a una Europa més competitiva”, que comença demà a Barcelona en el marc de la presidència espanyola de la UE, té previst abordar quines són les ocupacions amb més futur en els propers 10 anys i quines són les capacitats que hauran de tenir els treballadors i treballadores europeus per poder assumir aquestes tasques en ple segle XXI.
Aquesta reunió d’alt nivell compta amb la participació de representants de governs dels Estats Membres de la UE, de Comunitats Autònomes, agents socials i econòmics i experts en matèria d’ocupació. A la inauguració participaran el ministre de Treball i Immigració, Celestino Corbacho, els comissaris europeus d’Ocupació, Afers Socials i Inclusió, László Andor, i d’Educació, Cultura i Joventut, Androulla Vassiliou, així com la consellera de Treball, Mar Serna. La cloenda anirà a càrrec de la Vice-primera ministra i ministra de Treball i Igualtat d’Oportunitats de Bèlgica, Joëlle Milquet.
Amb tres-cents assistents acreditats, “Noves capacitats per a noves ocupacions per a una Europa més competitiva” es fixa com a objectiu global debatre formes concretes per avançar cap a una estratègia global de qualificacions i ocupacions en el marc de l’Estratègia d’Ocupació de la UE 2020. El creixement inclusiu de la UE, així com el desenvolupament d’una economia més competitiva, ecològica i eficient, es troben a l’horitzó d’aquests debats.
Durant la presentació de la conferencia, la consellera de Treball, Mar Serna, ha afirmat que “necessitem canviar la nostra actitud davant del treball, que ha de ser la d’anar omplint els buits que se’ns obren respecten les noves habilitats que requereix el mercat de treball. I aquesta és una actitud que haurem de mantenir al llarg de tota la vida”. Serna ha destacat la rellevància d’aquesta conferència perquè “és molt important que ens podem anticipar als canvis, per poder decidir quines son les noves competències que necessitaran tant els joves que avui s’estiguin formant al sistema educatiu reglat i en general totes les persones al llarg de la seva vida”.
Per la seva banda, la secretària general d’Ocupació del Ministeri de Treball i Immigració, Maravillas Rojo, ha subratllat que la Unió Europea vol determinar quines són les competències necessàries en el futur. “Estem parlant de competències, no només de coneixements. Això fa referència a l’aprenentatge permanent, incloent molt especialment competències transversals i habilitats personals, des de l’ús de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) a la capacitat organitzativa, la polivalència o la capacitat d’adequació que permetin precisament les transicions en l’ocupació”.
Arribar al 75% de taxa d’ocupació
La Conferència que se celebra a Barcelona té lloc en un context en el qual la Unió Europea està concretant l’Estratègia 2020, que apunta els objectius econòmics i laborals que s’haurien d’assolir durant aquesta década.
Entre aquests objectius està el d’arribar a un 75% de taxa d’ocupació a la població d’entre 20 i 64 anys dels països membres. A la pràctica, es crearan set milions de nous llocs de treball. Més del 80% d’aquestes noves ocupacions requeriran una qualificació mitja o alta dels treballadors i treballadores.
D’acord amb el model econòmic basat en la qualitat, el valor afegit, la competitivitat i, per tant, en les noves tecnologies, és previsible que una part molt significativa d’aquestes noves oportunitats laborals estiguin relacionades amb ocupacions en procés de transformació i sectors ara emergents.
Això exigirà disposar de persones preparades i qualificades per poder portar-los a terme. Identificar aquests sectors emergents i quines són les vies per formar adequadament a aquests treballadors i treballadores és avui una de les prioritats de la UE.
Perspectives d’Ocupació
Els estudis de la UE sobre la matèria coincideixen, en general, en que la proporció de mà d’obra qualificada serà major en 2020 que en l’actualitat a pràcticament tot el territori europeu. També adverteixen que la taxa d’activitat baixarà entre les persones amb poca o nul·la qualificació. En concret, s’espera que la demanda de personal d’alta qualificació sigui de 16 milions de persones entre 2010 i 2020, i 3’5 milions més necessitin una qualificació mitja. En canvi, la demanda de persones treballadores amb baixa qualificació podria reduir-se en 12 milions de persones.
En general, s’observa que al nivell d’alta qualificació les dones estan guanyant terreny, mentre que als nivells mitjos és entre els homes on les taxes de creixement són més altes. Per trams d’edat, al grup d’entre 25 i 34 anys és on s’està observant un major creixement dels nivells de qualificació.
Durant el període 2010-20 les principals àrees de creixement d’ocupació es trobaran als serveis, així com a la distribució i el transport. La cura de la salut i l’educació són altres àmbits on s’espera un creixement de l’ocupació.
En concret, quan es parla d’ocupacions amb millors perspectives de futur a la UE, es parla d’ocupacions verdes (relacionades amb les noves energies, les energies alternatives i la sostenibilitat ecològica), les ocupacions blanques (relacionats amb la cura de les persones) i les ocupacions blaves (lligades al desenvolupament tecnològic).
Estructura dels debats
La conferència de Barcelona s’estructura al voltant de tres sessions. A la primera, titulada “Un debat obert sobre las capacitats i les ocupacions del futur”, s’aborda la diagnosi sobre les ocupacions amb millors perspectives i sobre les qualificacions que hauran de tenir les persones que hagin de desenvolupar aquestes feines.
A la segona sessió, “Noves capacitats per a noves ocupacions: buscant el que funciona”, es posaran sobre la taula experiències i bones pràctiques que ja estan començant a donar resultats en aquest àmbit. A la tercera, “La UE i les iniciatives polítiques nacionals en resposta a futurs reptes”, s’analitzaran els punts de vista i les accions que estan duent a terme els diferents països que integren la UE.
Es podrà seguir i participar a tots els debats a través de la següent pàgina web: www.links40.com/nsnj on hi haurà accés als canals 2.0 del Departament de Treball (Twitter, Facebook, Youtube, LinkedIn i Bloc TreballCat, entre d’altres).



