El president ha inaugurat la nova estació de Provençana
El president durant la inauguració. Foto: Jordi Bedmar
 
  • El cap de l’Executiu ha inaugurat la nova infraestructura, que ha suposat una inversió de 80 milions d’euros, acompanyat del conseller Calvet i de l’alcaldessa Marín
 
  • Denuncia que des de 1978 l’estat espanyol “no ha posat en servei cap quilòmetre nou a la xarxa de Rodalies”, mentre que des de 2011 “la Generalitat n’ha construït més de 30” entre Metro i Ferrocarril

  • El conseller de Territori i Sostenibilitat anuncia que l’octubre vinent entrarà en funcionament l’estació de Ciutat de la Justícia de l’L10 Sud, també a l’Hospitalet
 
  • Es preveu que la nova estació de Provençana rebi inicialment uns 3.000 viatgers diaris
 
El president de la Generalitat, Quim Torra, ha afirmat aquest migdia que amb la posada en marxa de la nova estació de Provençana de l’L10 Sud del Metro, a l’Hospitalet de Llobregat, “anem relligant amb transport públic l’àrea metropolitana de Barcelona” gràcies a “la bona entesa” i al “compromís” de les administracions. El cap de l’Executiu ha encapçalat la inauguració de la nova estació, que ha suposat una inversió de 80 milions d’euros. Ho ha fet acompanyat del conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i de l’alcaldessa de l’Hospitalet, Núria Marín.
 
Durant la seva intervenció després de fer un recorregut per les instal·lacions, el president de la Generalitat ha instat administracions i ciutadania a seguir treballant “plegats per a la consecució d'objectius comuns”, perquè “més transport públic vol dir més cohesió social i més oportunitats per a tothom”. I ha denunciat en aquest sentit que “sempre trobem a faltar l'estat espanyol, que no hi és mai”. Des de 2011, ha explicat, “en una situació financera molt adversa, la Generalitat ha construït més de 30 quilòmetres de xarxa ferroviària”, entre Metro i Ferrocarrils, mentre que l’estat espanyol, “no ha posat en servei cap quilòmetre nou a la xarxa de Rodalies des de 1978”.
 
Quim Torra ha insistit que, per contra, el Govern de la Generalitat “treballa per al conjunt del país”. I ha recordat que l’avantprojecte de llei de pressupostos per al 2019 inclou 53 milions d’euros més per finalitzar els perllongaments d’FGC i 250 milions més per implantar la T-Mobilitat o reforçar les tarificacions socials, entre d’altres. “Són uns pressupostos pensats per als set milions i mig de catalans”, ha afirmat.
 
El president de la Generalitat ha volgut recordar el Govern del president Carles Puigdemont, i en especial el conseller Josep Rull, pel seu “compromís ferm” amb aquesta obra i que ara “pateixen una situació d'exili i de presó que és injustificada i una indecència des del punt de vista democràtic”.
 
De la seva banda el conseller Calvet ha posat en relleu “l'esforç, rigor i la feina ben feta d'un Govern que governa i treballa per donar serveis a la ciutadania”, amb una estació que des d’avui donarà servei “a uns barris altament poblats que necessitaven aquest metro”“Millorarà l’oferta de transport públic”, cosa que afavorirà que “la ciutadania es decanti més pel transport públic, en detriment del vehicle privat”.
 
El titular de Territori i Sostenibilitat també ha explicat que les obres de l'estació de Ciutat de la Justícia de l'L10 Sud “avancen segons el calendari i entrarà en funcionament l'octubre vinent”“Culminarem la connexió amb la Zona Franca”, ha dit.
 
 
Característiques de l’estació
 
L’10 Sud té 6,3 quilòmetres de longitud, dels quals 4,5 corresponen al tram amb servei comercial. Connecta el tronc en servei de l’L9 Sud amb els àmbits de Provençana i la Ciutat de la Justícia, a l’Hospitalet de Llobregat, i els barris de la Marina i la Zona Franca, a Barcelona.
 
 
La de Provençana és la sisena estació de l’L10 Sud, la quarta d’aquesta línia a L’Hospitalet de Llobregat i la número 157 de tota la xarxa de metro.
 
Disposa d’un accés, a la confluència dels carrers Aprestadora i Rosell. Situada a una profunditat de 40 metres, és accessible mitjançant escales mecàniques i fixes i ascensors i les seves andanes estan superposades i integrades en un sol túnel de dos nivells, com és habitual a les línies L9 i L10. L’arquitectura interior de l’estació ha estat dissenyada per Daniel Freixes i Varis Arquitectes.
 
Juntament amb la instal·lació de metro, avui també entra en servei la nova urbanització de la plaça, d’aproximadament de 1.000 m2, on s’ubica el pou de l’estació, l’accés, la sortida d’emergència i les reixes de ventilació. Addicionalment, s’han col·locat diversos elements de mobiliari urbà.
 
L’obra ha comptat amb el suport dels Fons europeus de desenvolupament regional. Es preveu que aquesta estació rebi inicialment uns 3.000 viatgers/dia.
 
Els trens que circulen per aquesta línia, igual que a l’L9, són sense conductor, d’estructura lleugera i tecnologia avançada, adaptats a persones amb mobilitat reduïda, igual que les estacions, i disposen de sistemes d’informació activa i visual per al passatge. Les andanes estan protegides amb portes de vidre. La freqüència de pas de l’10 Sud és d’un tren cada set minuts en hora punta i, en el tram comú amb l’L9 sud, la freqüència és de dos trens cada set minuts en hora punta.
 
 
Estat de les obres de l’L9 i L’10
 
Les obres de l’L10 Sud es van reprendre un cop va entrar en servei l’L9 Sud, el febrer de 2016, moment en què es van habilitar 119 milions d’euros per a la seva continuació. La línia de metro L10 Sud va entrar en funcionament el setembre passat amb cinc estacions: Collblanc, Torrassa, Can Tries – Gornal, compartides amb l’L9 Sud, i les noves de Foneria i Foc.
 
Un cop posada en servei la de Provençana, la pròxima estació de l’L10 Sud que entrarà en funcionament serà la de Ciutat de la Justícia, també a l’Hospitalet de Llobregat, la tardor vinent. En aquesta línia, queden pendents les actuacions per posar en servei les estacions del tram de viaducte de la Zona Franca, al carrer A de Barcelona, així com l’estació de Motors.
 
Per a la connexió que relligarà definitivament les branques nord i sud de les línies L9 i L10, entre les estacions de Sagrera i Zona Universitària, cal finalitzar quatre quilòmetres de túnel, entre els àmbits de les futures estacions de Manel Girona i Lesseps i posar en funcionament les estacions.
 
L’import pendent d’executar per finalitzar totes les actuacions pendents a l’L9 i l’L10 és de 971 milions d’euros.
 
La Generalitat està tancant actualment els tràmits vinculats a la sol·licitud d’un crèdit al Banc Europeu d’Inversions (BEI) per a la finalització dels treballs i la posada en servei de tota l’L9.
 
 

2  

Imatges

Fotografia 1

Fotografia 1 1101

Fotografia 2

Fotografia 2 804

1  

Fitxers adjunts

Dossier estació de Provençana

Dossier estació de Provençana
PDF | 2691