·        El cap del Govern, acompanyat dels consellers Buch i Calvet, ha presidit aquest matí l’acte de constitució del Plenari del Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible
 
·        Aquest acord transversal pretén donar una resposta de país als  reptes presents i de futur del trànsit i amb l’objectiu d’assolir la Visió Zero en víctimes d’accidents
 
·        A partir de la reunió d’avui del Plenari, format pels agents socioeconòmics i les administracions, sortiran els grups de treball que han de redactar el Pacte
Plenari Pacte Nacional per a la Mobilitat
Els participants al Plenari del Pacte durant l'acte de constitució, al Palau. Autor: Rubén Moreno
 
El president de la Generalitat, Quim Torra, acompanyat dels consellers d’Interior, Miquel Buch, i de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha presidit avui la constitució del Plenari del Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible, que pretén donar una resposta de país als reptes presents i de futur de la mobilitat. Torra ha fet una crida “a treballar tots plegats, cadascú des de la seva responsabilitat, per arribar a l’horitzó 2050, i si pot ser abans, molt millor, sense víctimes mortes ni ferits greus amb seqüeles per a tota la vida”, en línia amb l’objectiu Visió Zero, marcat per la Unió Europea. “Una víctima mortal és una família trencada i no en volem cap”, ha afirmat.
 
L’acte de constitució s’ha celebrat aquest matí al Saló de Sant Jordi del Palau de la Generalitat, amb la participació del director del Servei Català de Trànsit, Juli Gendrau, i dels representants dels agents implicats directament i indirectament en l’àmbit de la seguretat viària. L’objectiu principal d’aquest Pacte nacional és garantir la transició cap a una mobilitat més segura i, al mateix temps, sostenible, saludable, connectada i automatitzada a tot Catalunya. L’acord cerca la implicació i sumar sinergies amb tots els departaments de la Generalitat, les diputacions, així com amb el món local i tots els agents de la societat civil i econòmica implicats en la seguretat viària.
 
Durant la seva intervenció, el cap del Govern ha lamentat que “es perfila un cert estancament en la tendència reductora de la sinistralitat que ja s’havia consolidat, i fins i tot s’apunta un risc de repunt al qual no ajuda ni l’augment de la mobilitat ni l’alentiment en el canvi de consciència sobre les conductes incíviques”.   Per això,  Torra ha insistit en què el principal repte del Pacte és reduir el nombre de víctimes mortals d’accidents de trànsit, perquè “la nostra prioritat és que la ciutadania pugui sentir-se segura allà on viu, que es pugui desplaçar de forma segura pel territori”.
 
El president ha explicat que el Govern ja treballa en diverses mesures per tal de “disposar d’una xarxa de transport àgil i alhora segura, tenint en compte el factor ambiental”, perquè “de res serviria garantir una mobilitat segura sinó la fem també sostenible”. I en aquesta línia ha emmarcat “la inversió de 430 milions d’euros en els pròxims quatre anys per a la millora continuada de la xarxa viària”, i el desenvolupament “d’una política de conservació de la xarxa viària que vagi més enllà de les tasques de manteniment i reposició tradicionals, i integrar-la en un procés molt més dinàmic, de modernització i millora continuada”.
 
Pacte de país
Durant la seva intervenció, el conseller Buch ha assegurat que “el país està vivint una situació d’emergència viària que requereix la implicació de tothom”, i ha refermat la voluntat de continuar lluitant “per revertir les dades adverses respecte la sinistralitat a la carretera”. Segons ha explicat el conseller “estem lluny dels objectius de la UE i per això cal un Pacte nacional amb tots els agents implicats”. I ha insistit : “hem de lluitar contra els conductors suïcides i homicides. La mort a la carretera a vegades passa perquè algú decideix despreocupar-se de la conducció i matar a algú altre”.
 
Miquel Buch s’ha mostrat confiat que “se sumarà més gent al pacte” i ha agraït “la feina que els diferents agents han fet fins ara i el fet que avui siguin aquí per lluitar plegats per revertir les xifres de sinistralitat viària. Els beneficiats seran el país i la seva gent”.
 
El conseller Calvet, per la seva banda, ha destacat que aquest pacte que avui arrenca "és un gran acord transversal i multidisciplinari que ens implica a tots i que quedarà recollit al Pla Director de Mobilitat que està redactant l'Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona". Per a Calvet, "hem d'aconseguir que circulin menys cotxes i que els que ho facin siguin més nets. Així també donarem resposta a l'#emergènciaclimàtica que ens interpel.la".
 
El conseller de Territori i Sostenibilitat també s'ha referit a la millora de la qualitat de l'aire de la conurbació de Barcelona. "Anem en la bona direcció però encara ens queda feina per fer. Aquest és un repte ambiental que serem capaços de guanyar", ha afirmat.
 
Durant l’acte de constitució, el director del Servei Català de Trànsit, Juli Gendrau, ha exposat les bases a partir de les quals treballaran els diferents actors del Pacte i ha posat també de relleu “l’estancament del decreixement de la sinistralitat des del 2013”, un fet, ha dit “que també passa a la resta de països europeus”. Per tot això, Gendrau ha fet una crida a “adherir-se” al Pacte per “sumar sinergies i donar una resposta de país per tal d’assolir Visió Zero”.
 
En els propers nou mesos, els departaments d’Interior i de Territori i Sostenibilitat impulsaran la redacció del Pacte nacional i coordinaran la participació dels diferents agents implicats. Per materialitzar aquest acord de país, es crearà una taula d’entitats del sector per tal de debatre les propostes que acabaran configurant el Pacte. Per treballar i redactar el contingut de l’acord també es constituiran diferents grups de treball formats per experts en la matèria tractada entorn dels sis eixos estratègics esmentats.
 
Un cop elaborat el document del Pacte nacional per a una Mobilitat Segura i Sostenible, aquest se sotmetrà al vistiplau del Plenari i posteriorment s’aprovarà a Govern.
 
 
Nota: S’adjunta nota de premsa informativa; llistat d’assistents i informe del director del Servei Català de Trànsit

4  

Imatges

Foto (1)

Foto (1) 5240

Foto (2)

Foto (2) 2823

Foto (3)

Foto (3) 2673

Foto (4)

Foto (4) 3828

3  

Fitxers adjunts

Llistat de participants Plenari Pacte Mobilitat

Llistat de participants Plenari Pacte Mobilitat
PDF | 123

Nota informativa Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible

Nota informativa Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible
PDF | 226

Presentació Servei Català de Trànsit

Presentació Servei Català de Trànsit
PDF | 476