· Es produeix un lleuger increment del 4,5% dels accidents mortals a les carreteres catalanes aquest estiu
· Es registren 6 víctimes mortals menys que l’any passat
· Un 41% dels morts pertanyen a col·lectius vulnerables
· Es detecta un augment de l’excés de velocitat a les carreteres aquest període estiuenc
· Els Mossos d’Esquadra incrementen l’activitat policial viària un 12,5%
“Aquest estiu 50 persones han perdut la vida a les carreteres catalanes perquè han causat o s’han vist implicades en 46 accidents mortals. Hi ha hagut 6 víctimes mortals menys que l’any passat però un 4,5% més d’accidents”. Així ha començat el conseller d’Interior, Miquel Buch, la roda de premsa del balanç de sinistralitat viària de l’estiu d’enguany en comparativa amb el mateix període de 2018.
El conseller, acompanyat del director del Servei Català de Trànsit (SCT), Juli Gendrau, i del cap de la Comissaria general de Mobilitat de Mossos d’Esquadra, Joan Carles Molinero, ha apel·lat “a la coresponsabilitat i a la presa de decisions de tots els conductors del país quan agafen un vehicle per evitar conductes incíviques, temeràries i fins i tot violentes a les carreteres”. “Des del Govern de la Generalitat posem totes les mesures però és una moneda de doble cara, nosaltres actuem però és important la decisió del conductor, per la integritat física del conductor, pels ocupants del vehicle i per la resta de vehicles que hi circulen”, ha insistit.
En aquesta línia, Buch ha posat de relleu “la reincidència al voltant”. “S’ha de perseguir i cal endurir les sancions. No podem permetre aquestes conductes incíviques o pocs tolerants”.
El titular d’Interior també ha lamentat que el Govern de l’Estat no hagi tirat endavant encara les mesures proposades des del Servei Català de Trànsit per lluitar contra aquestes conductes temeràries.
El conseller Buch també ha anunciat que aquest proper mes d’octubre un nou helicòpter sobrevolarà per perseguir aquestes infraccions i per augmentar la prevenció des de l’aire.
Per la seva banda, i analitzant les dades de sinistralitat de l’estiu, el director del SCT ha afirmat que “ens preocupen. Les millores que estem tenint són insubstancials. No podem estar satisfets”.
Gendrau ha donat rellevància a l’alta mortalitat dels col·lectius vulnerables i de la gent major de 65 anys, i comentant la xifra de morts a l’A-2, ha dit que “és una tipologia d’accident molt variada. Hem de veure què està passant a l’A-2”.
En la mateixa línia que el conseller, i sobre les infraccions reincidents, el director ha dit que “tenen un preu que s’acaba pagant. Un gran nombre de conductors que són reincidents amb 2 o més infraccions, es veuen involucrats en accidents amb víctimes”.
Gendrau també ha anunciat que, a banda del nou helicòpter, des de l’SCT, s’està estudiant i treballant en la tecnologia dels drons.
Molinero, que també ha fet una “crida a la prudència i la responsabilitat al voltant”, ha destacat com a “preocupant”, “l’increment de denúncies vinculades amb la distracció i l’augment d’imputacions penals vinculades al trànsit per persones que condueixen sense tenir el carnet i tenint tots els punts del carnet retirat, en un període que no arriba als tres mesos”.
*Adjuntem en pdf el dossier de premsa del balanç d’estiu 2019
1