Calvet rodalies lleida fgc
  • El conseller de Territori i Sostenibilitat presenta a institucions i entitats lleidatanes la proposta de millora del sistema de transport públic a l’àmbit de Lleida

 

  • El Govern encarregarà a FGC el servei del corredor ferroviari Lleida-Cervera-Manresa, amb una gestió integrada amb la línia Lleida-la Pobla

 

  • El pla de millora suposarà una inversió de 60 MEUR i els nous serveis ferroviaris al corredor entre Lleida i Manresa es podran posar en funcionament el 2024

 

  • Es doblaran les expedicions en tren en dia laborable entre Lleida i Cervera, que passaran a ser 12 per sentit, i s’incrementaran de les tres actuals a cinc diàries per sentit entre Cervera i Manresa

 

  • El model, basat en el tren i l’autobús, inclou actuacions en les infraestructures i serveis de bus i mesures per a facilitar la intermodalitat

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha anunciat avui a Lleida que el Govern encarregarà a Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) la prestació del servei a la línia Lleida-Cervera-Manresa, en el marc d’un sistema de Rodalies de Lleida basat en una oferta conjunta i coordinada de tren i autobús. Calvet ha presentat a institucions i entitats lleidatanes la proposta de millores del transport públic en aquest àmbit territorial, tot refermant l’aposta del Govern de Catalunya pel transport col·lectiu en el desenvolupament de l’Agenda Verda.

 

El corredor Lleida-Cervera-Manresa és el que concentra més població i creixements a l’àmbit de Lleida, però disposa d’una oferta inferior en comparació amb la línia Lleida-la Pobla, per exemple, i ha experimentat en els últims anys un descens de persones usuàries (un 15%). Per a potenciar aquest corredor, el Govern vol estendre el model que FGC ja està aplicant a la línia Lleida-la Pobla, que compta, a més, amb un alt índex de satisfacció per part del client (85%).

 

El conseller Calvet ha posat de relleu que “l’actual R12 és un corredor que acumula greuges i en moltes ocasions el territori ha anat denunciant que no funciona prou bé; no transporta les persones que volem que puguin utilitzar el transport públic com a base de la seva mobilitat”. Així, el Govern “vol encarregar a la millor empresa pública de gestió de la mobilitat, FGC, la gestió del servei sobre l’actual R12, que incrementi molt les freqüències, que faciliti la intermodalitat amb la línia Lleida-la Pobla i també amb el transport privat i la mobilitat activa”. D’aquesta manera, es vol “estendre el model d’èxit de la línia de Lleida-la Pobla” al corredor Lleida- Cervera-Manresa.

 

La gestió per part d’FGC d’aquest corredor permetrà doblar l’actual oferta ferroviària. Es preveu, així, doblar les expedicions entre Lleida i Cervera, en passar de les sis actuals per sentit en dia laborable a les 12 previstes. Així mateix, entre Cervera i Manresa, s’incrementaran les expedicions de les tres actuals fins a les cinc previstes. Paral·lelament, es millorarà la cadència dels trajectes, per tal que estiguin millor distribuïts al llarg del dia.

 

A més, d’augmentar i millorar l’oferta amb més expedicions i més repartides, els objectius d’aquest nou model són:

 

  • Afavorir una major fiabilitat, puntualitat i qualitat del servei

 

  • Incrementar les opcions de connectivitat amb el Bages des de l’àmbit de Lleida i facilitar la connectivat amb el nucli de Rodalies de Barcelona mitjançant un intercanvi d’entre 5-10 minuts.

 

  • Millorar la coordinació i connectivat a Lleida, tant amb els serveis d’alta velocitat com amb la línia Lleida-Balaguer-la Pobla.

 

  • Millorar la velocitat comercial i l’eficiència, introduint parades discrecionals en estacions que tinguin una demanda més baixa.

 

  • Coordinar-se i complementar-se amb el transport públic per carretera d’una manera més eficient.

 

La gestió dels dos corredors comportarà la implantació d’una nova central operativa d’FGC, amb tallers i cotxeres, a l’àrea de Lleida. Així, es desenvoluparà un espai industrial nou, que significarà la creació de llocs de treball qualificats i beneficiarà empreses auxiliars i futurs desenvolupaments industrials. Paral·lelament, s’adquiriran quatre noves unitats mòbils al corredor Lleida-Cervera-Manresa, que s’afegiran a les tres de què disposa la línia Lleida-la Pobla, i es contractaran i formarà nou personal: unes 27 persones per a l’operativa i 7 per als tallers. El conseller ha explicat que la compra dels nous trens i la implantació del nou centre operatiu comportarà una inversió de 60 MEUR.

 

La nova gestió, integrada amb la de la línia Lleida-la Pobla, comportarà la transformació de l’actual sistema; així, l’R12 actual es reconvertirà en l’RL3 Lleida-Cervera i l’RL4 Lleida-Manresa, i s’integrarà en l’R4 al tram Manresa-Barcelona, amb opció de transbordament a Manresa. El conseller ha remarcat que el nou model i totes les millores previstes “dona resposta a les necessitats de mobilitat interna de l’àrea de Lleida i connecta millor amb la resta del país; crea més sinergies amb el Bages, la Catalunya Central i l’àrea de Barcelona”.
Calvet rodalies lleida

L’encàrrec del Govern a Ferrocarrils de la Generalitat perquè assumeixi el servei al corredor Lleida-Cervera-Manresa s’efectuarà a mitjan octubre i les actuacions per a prestar el servei culminaran el 2024.

 

Millores als serveis de l’R13 i l’R14

 

En el marc d’una proposta global de millora dels serveis regionals al sud de Catalunya, es proposa per a les línies R13 i R14, en l’àmbit concret de Lleida, l’oferta combinada de serveis de l’R13 i la R14 Lleida – Vinaixa, que passaria de 5 a 6 serveis al dia per sentit, amb un reforç de l’oferta al matí. D’altra banda, a l’R14 es crea 1 nou servei per sentit entre Lleida i Tarragona i es milloren les opcions de connexió dels serveis parcials amb Barcelona. Així mateix, en les dues línies es modulen millor els horaris al llarg del dia.

 

Reforç de les comunicacions en autobús

 

Les mesures que ha presentat avui el conseller Calvet inclouen també el transport col·lectiu per carretera com a peça clau. Així, es preveu reforçar les connexions amb autobús i les infraestructures. En aquest sentit, cal remarcar la implantació de dues noves línies de bus exprés (Les Borges Blanques- Lleida i Almacelles Lleida), l’augment de freqüència del Lleida-Cervera i l’aplicació de diverses millores a altres rutes.

 

D’altra banda, el Departament de Territori i Sostenibilitat ha posat en funcionament o té en fase de projecte sis noves estacions de bus i instal·larà dotze marquesines noves a la demarcació. Les noves estacions s’ubiquen a Lleida, Almacelles, Mollerussa, Bellpuig, Tàrrega i Juneda. Els emplaçaments previstos per a les marquesines són Castelldans, Tàrrega, Ponts, Sunyer, els Torms, Vilanova de l'Aguda, Àger, Torrebesses, Ciutadilla, Sant Guim de Freixenet, Alpicat, i Alfarràs.

 

Facilitar la intermodalitat

 

El Departament, d’altra banda, impulsarà un estudi d’intermodalitat, per analitzar i millorar l’accessibilitat a les diverses estacions de transport públic en l’àmbit de Lleida, des de diversos punts de vista:

 

  • Accessibilitat a peu i en bicicleta i la creació d’aparcaments segurs per a bicicletes.
  • Línies de transport públic existents que hi puguin aportar viatgers.
  • Serveis de transport a la demanda i taxi.
  • Accessibilitat en vehicle privat, tot analitzant la implantació de park and ride.

Més informació al document adjunt

 

2  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 207

Documentació

Documentació
PDF | 751