• El Departament de Territori i Sostenibilitat i el Consell Comarcal del Maresme acorden el full de ruta per a la millora de les infraestructures i serveis de transport públic d’aquest àmbit fins al 2025

 

  • El Pacte per a la Mobilitat Sostenible del Maresme recull una trentena d’actuacions que suposen una inversió de 430 MEUR, a executar per part de diverses administracions

 

  • El pla vol donar resposta a la transformació que suposarà la finalització del peatge de la C-32 l’any que ve, dissenyar una N-II més urbana i apostar per la mobilitat activa

 

  • L’acord permetrà incrementar la quota del transport públic en les relacions entre el Maresme i l’àrea de Barcelona del 38% actual al 42,5%
Maresme Calvet C-32

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, i el president del Consell Comarcal del Maresme, Damià del Clot, han presentat avui el Pacte per la Mobilitat Sostenible al Maresme, el full de ruta que han acordat, en el marc de la Mesa de la Moblitat, ambdues institucions per a la millora de les infraestructures ferroviàries i viàries, gestió i serveis de transport públic i promoció de la mobilitat activa de la comarca. Aquest acord recull una trentena d’actuacions que comporten una inversió de 430,7 MEUR fins al 2025 i que incideixen tant en les connexions internes com les externes, de relació amb la resta del país, especialment amb l’àrea de Barcelona.

 

“Avui hem donat el tret de sortida al Pacte per a la Mobilitat Sostenible al Maresme, en el qual hem estat treballant des de fa temps”, ha remarcat Damià Calvet, que també ha destacat el consens territorial assolit, ja que “tots els grups polítics representats a la Mesa” hi han donat suport. El conseller ha posat de relleu el repte que suposa la mobilitat en aquesta comarca, “orogràficament complexa, amb diferències territorials, amb pols d’activitat importants i una relació evident amb l’àrea de Barcelona”.

 

Amb la finalització de la concessió de la C-32 al Maresme, l’agost de l’any que ve, “la comarca entrarà en la mobilitat 3.0”, ha apuntat el conseller.  I, en aquest sentit, la millora de la funcionalitat d’aquesta via “serà un aspecte fonamental”. En conseqüència, “transformar l’N-II en una via més cívica i millorar les carreteres locals”, seran actuacions molt importants.

 

Ara, assolit aquest acord territorial entre la Generalitat i el Maresme per a la millora de la mobilitat, “hem de saber recollir l’acord a què vam arribar amb l’Estat i no es va completar, que va tenir una primera transferència econòmica” fa uns anys per executar les actuacions que s’hi recullen. Així, les necessitats que es deriven del Pacte “ocuparan un lloc preeminent no solament en l’agenda del Departament sinó també en la dels temes a tractar amb l’Estat, per posar xifres i dates concretes” per al seu desenvolupament.

 

Eixos i actuacions del Pacte

 

El Pacte estableix 32 mesures, que concerneixen diverses administracions, distribuïdes en quatre eixos d’actuació per a la millora de la mobilitat a la comarca: territori i infraestructures, gestió de la mobilitat, noves tecnologies i medi ambient i sostenibilitat.

 

Els principals reptes que fixa el Pacte són els següents:

 

  • Millorar la funcionalitat de la C-32 com a conseqüència de la finalització del peatge, prevista pel 31 d’agost que ve. Actualment, ja s’està elaborant un estudi de mobilitat en vehicle privat tenint en compte els canvis que es produiran a partir del final de la concessió. Es reconfigurarà la C-32 per a captar el trànsit que actualment utilitza la xarxa local i afavorint-ne la connectivitat.

 

  • Transformar l’N-II en una via més cívica i integrada en l’entorn i més permeable amb la façana litoral

 

  • Millorar la xarxa viària local per als desplaçaments interns de la comarca i descarregar les travesseres del trànsit de més llarg recorregut

 

  • Fomentar la connectivitat en bicicleta i a peu. L’estructuració d’una xarxa de carrils bici interurbans i d’aparcaments segurs per a bicis, aixó com d’itineraris interurbans per a vianants són algunes de les actuacions proposades.

 

  • Millorar l’oferta i els temps de trajecte en transport públic, completant la xarxa ferroviària i potenciant el transport públic per carretera.

 

Pel que fa a infraestructures, el Pacte recull la millora de la capacitat del sistema, la protecció de la línia ferroviària de la cosa i els estudis per al desdoblament Arenys-Blanes i el corredor Mataró-Granollers. La millora de l’accessibilitat i l’establiment de parks and ride són altres actuacions plantejades.

 

Pel que fa a serveis, es millorarà de forma integral les línies de bus del Maresme, amb l’impuls del programa exprés.cat, millores en les línies d’alta demanda i l’anàlisi de línies d’aportació a les estacions de tren. Es millorarà l’oferta ferroviària per optimitzar la fiabilitat, les freqüències i els horaris.

 

  • Afavorir l’eficiència energètica i la reducció dels impactes ambientals en el conjunt de la xarxa de mobilitat. El pla fomenta l’increment de l’ocupació del vehicle privat i la transició caps als vehicles més ecològics mitjançant polítiques de descomptes, polítiques de prioritat en determinats serveis i la instal·lació de punts de recàrrega de vehicles elèctrics.

 

  • Incorporar les noves tecnologies com a eines clau per a millorar el servei i promoure la intermodalitat. Mesures com la T-Mobilitat, la instal·lació de panells informatius amb l’estat de la xarxa viària en temps real i la millora dels sistemes d’informació a les persones usuàries del transport públic són mesures que preveu el Pacte pel que fa a noves tecnologies.

 

 

Governança i indicadors de seguiment

 

El Departament de Territori i Sostenibilitat i el Consell Comarcal del Maresme han acordat un sistema de governança compartida amb altres administracions i ens implicats en la mobilitat de la comarca: ajuntaments, Autoritat del Transport Metropolità (ATM), Diputació de Barcelona, operadors de transport públi o ADIF, entre d’altres. Mitjançant la Mesa de la Mobilitat del Maresme, es presentaran informes de seguiment periòdics i, en aquest sentit, el Pacte inclou uns indicadors per a valorar-ne el grau d’aplicació i resultats.

 

Així, les mesures que estableix el Pacte han de permetre:

 

  • Incrementar la quota del transport públic en les relacions entre el Maresme i l’àrea de Barcelona del 38% actual al 42,5%

 

  • Incrementar un 25% les places destinades al servei ferroviari

 

  • Reduir un 13% les emissions de CO2; un 23% les de PM10 i un 25% les de NOX

 

  • Reduir un 60% el nombre de persones ferides greus i víctimes mortals en carreteres interurbanes

 

  • Adaptar el 100% de les estacions de tren a persones amb mobilitat reduïda

 

Mobilitat i Agenda Verda

 

Aquest Pacte significa la concreció al Maresme dels objectius del Govern, en el marc de l’Agenda Verda de Catalunya, per afavorir una mobilitat més sostenible:

 

  • Afavorir el transvasament modal cap als modes de transport més sostenibles
  • Incrementar l’eficiència del sistema de mobilitat
  • Moderar el consum i reduir la despesa energètica del transport
  • Aminorar la contribució de la mobilitat en el canvi climàtic
  • Millorar la seguretat viària
  • Garantir l’accessibilitat i la intermodalitat

(Més informació al document adjunt)

4  

Imatges

Fotografia

Fotografia 215

Fotografia

Fotografia 131

Fotografia

Fotografia 196

Fotografia

Fotografia 160

2  

Fitxers adjunts

Documentació complementària

Documentació complementària
PDF | 806

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 179