El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, ha presentat avui a Martorell (Baix Llobregat) el Pla director urbanístic (PDU) de l’activitat econòmica del Baix Llobregat nord, que abasta els municipis de Martorell, Abrera i Sant Esteve Sesrovires i que ha estat aprovat definitivament. A la presentació han assistit l’alcalde de Martorell, Xavier Fonollosa, i el secretari de l’Agenda Urbana i Territori, Agustí Serra.
Els PDU són figures de planejament que es focalitzen en sectors d’activitat o en peces de sòl amb un clar interès públic i que afecten diversos municipis. En aquest cas, forma part de l’estratègia de planejament urbanístic pensat per generar noves oportunitats de desenvolupament econòmic i territorial. Segons el conseller, “el PDU crea les condicions i es posa al servei de la indústria per dinamitzar l’economia, generar ocupació de qualitat, relacionada amb la implantació de la SEAT però obrint-la al nous usos industrials i logístics que han de generar més i milllors oportunitats per a la gent”.
Així, el Pla determina i ordena tres sectors d’activitat econòmica supramunicipal; fixa directrius per habilitar diversos trams de bulevards urbans, i estableix mesures per estructurar i potenciar els corredors ecològics de la zona. Cal remarcar que aquest PDU s’ha tramitat de manera coordinada amb el Pla director urbanístic d’infraestructures (PDUI) de la ròtula Martorell-Abrera, que es va aprovar el passat juliol.
Ordenació de sectors d’activitat econòmica
El PDU d’activitats econòmiques del Baix Llobregat nord delimita i ordena tres àrees d’activitat econòmica, en defineix els elements estructurals, articula la seva relació amb les ciutats existents i concreta la possibilitat d’ubicar-hi usos logístics, industrials i terciaris.
Tal com ha explicat el conseller, “respon a les necessitats de les indústries que ja tenim en aquest entorn però també busca noves oportunitats”. “Estem vivint una revolució tecnoecològica que ha de portar més capacitats de digitalització i innovació tecnològica a les indústries però també ha d’incorporar elements com la mobilitat sostenible o la transició energètica”, ha remarcat Calvet. “Això és el que estem pensant per a tot el país i aquí, al Baix Llobregat nord, es transforma en aquest PDU que posa noves oportunitats sobre la taula amb 3 sectors”, ha enumerat:
- Sector Cinturó Oest: Situat en els termes municipals d’Abrera, Martorell i Sant Esteve Sesrovires, amb 118 hectàrees de superfície. Segons el conseller, “endreça, reordena i potencia la indústria automobilística més important del país, la SEAT”. Així, abasta els terrenys de la factoria SEAT des de l’avinguda de Ca n’Amat, a l’extrem nord, fins el parc forestal de Can Cases, al sud. S’hi proposa un sostre edificable màxim de 283.921 m2, inferior al que es preveia inicialment. S’han deixat fora d’aquest àmbit el Centre Tècnic i el Centre de Recanvis de SEAT, que ja es consideren sòl urbà consolidat.
L’ordenació proposada preveu convertir la banda oest de les instal·lacions de SEAT en el nou front urbà de l’empresa una vegada es construeixi el Cinturó Oest. Es tracta del vial de connexió entre el perllongament del Quart Cinturó (B-40) i la B-224, que funcionarà com un nou eix distribuïdor del trànsit dels polígons industrials a l’oest de l’A-2.
- Sector Can Cases: Amb 6 hectàrees de superfície, és una parcel·la triangular delimitada al sud per la línia de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), a l’est per l’antiga carretera N-II, i a l’oest pel ramal d’enllaç de l’A-2 i l’AP-7.
Atesa la seva posició privilegiada, es dibuixa com un pol d’activitat vinculat a la factoria SEAT, amb un sostre màxim de 39.486 m2.
- Sector Xàmenes: En aquest cas, el sector, de 52 hectàrees, es troba entre Martorell i Sant Esteve Sesrovires, a tocar de la carretera B-224. El seu desenvolupament es preveu aprofitant el desdoblament d’aquesta carretera. El Pla planteja ubicar-hi un nou sector d’activitat econòmica vinculat al sistema urbà de Martorell, amb un sostre màxim de 196.072 m2, i presta especial atenció a l’ordenació de la xarxa d’espais lliures que l’envoltarà per minimitzar el seu impacte paisatgístic.
Cavet ha avançat que els costos d’urbanització només del sector Xàmenes s’aproparan als 30 MEUR. “S’està treballant en els convenis, en el projecte d’urbanització i de reparcel·lació perquè el tercer trimestre de l’any vinent puguin començar aquestes obres”, ha detallat el titular del DTES. “Serà un impuls definitiu a la industrialització del país i del Baix Llobregat nord”, ha reblat.