Servei Català de Trànsit

Foto pas vianants

Col·lectius vulnerables, perspectiva de gènere, educació i formació viària i aplicació de noves tecnologies i intel·ligència artificial, pilars del nou Pla de seguretat viària

query_builder   27 octubre 2021 14:16

event_note Nota de premsa

Col·lectius vulnerables, perspectiva de gènere, educació i formació viària i aplicació de noves tecnologies i intel·ligència artificial, pilars del nou Pla de seguretat viària

El director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, ha presentat el nou Pla de seguretat viària (PSV) 2021-2023, i ha destacat que l’objectiu principal és “preservar la vida de les persones i reduir la sinistralitat de les vies catalanes, tant en l’àmbit interurbà com urbà”. En aquest sentit ha concretat que “l’objectiu més immediat és la reducció del 15% en aquest trienni”. Aquest objectiu s’alinea proporcionalment amb el mandat europeu de reduir en un 50% la sinistralitat viària en la nova dècada 2021-2030.

Lamiel també ha volgut remarcar que, en la concreció d’aquest pla, es vol introduir la perspectiva de gènere, tant pel que fa als estudis dels accidents com de les conductes de risc en la conducció: “tenim un cens d’un 57% d’homes que tenen permís i un 43% de dones , però si ens fixem en l’accidentalitat, en els accidents amb víctimes, el 60% són homes i el 40% dones, les víctimes greus el 70% són homes i el 30% dones i en víctimes mortals, un 80% són homes i un 20% dones”. Així mateix, ha explicat que el document fa especial atenció als col·lectius vulnerables i al suport als ens locals per millorar la seguretat viària a nivell municipal.

D’entre les 223 accions i les 695 activitats incloses per promoure la mobilitat segura i sostenible i reduir els sinistres viaris amb víctimes, el director de l’SCT n’ha destacat algunes, com la creació d’una nova titulació de Formació Professional en grau superior de tècnic en mobilitat segura i sostenible en col·laboració amb el Departament d’Educació o el foment d’una nova formació pràctica de conducció de vehicles de mobilitat personal i bicicleta elèctrica.

En l’àmbit de les víctimes, el director de l’SCT ha incidit en què, entre d’altres, es vol ampliar el servei que ofereix el Servei d’Informació i Atenció a les Víctimes de Trànsit (SIAVT), amb especial atenció a les víctimes ferides amb seqüeles de caràcter molt greu.

Lamiel també ha explicat que es vol analitzar la segregació de motocicletes als accessos de les grans ciutats i estendre l’adaptació de les infraestructures urbanes i interurbanes a un menor risc amb la senyalització específica de revolts i fer una prova pilot al carril bus-VAO de la C-58 així com una prova pilot d’avisadors de ciclistes en túnels i una prova pilot de cruïlla intel·ligent a la C-17, per incrementar la seguretat en les interseccions o control de canvi de carril per reduir la perillositat en autovies i vies ràpides.

També ha fet esment a les proves pilots de vigilància de drons, per temes d’informació viària i gestió del trànsit, així com d’intel·ligència artificial, aquesta última per detectar infraccions de mòbil i de cinturó de seguretat. També en la lluita contra les conductes inadequades ha explicat que, en el marc del Pla Intensiu contra la Velocitat Excessiva (PIVE),  es seguirà ampliant aquesta xarxa amb dispositius de radars mòbils en paral·lel als plans de patrullatge i les campanyes específiques de coordinació entre cossos policials.

1  

Imatges

Infografia PSV 2021-23

Infografia PSV 2021-23 3285