Territori

Tresponts

El nou túnel de Tresponts s'emmarca en una inversió de 250 MEUR en actuacions per a la millora de les comunicacions al Pirineu

query_builder   24 novembre 2021 11:42

event_note Nota de premsa

El nou túnel de Tresponts s'emmarca en una inversió de 250 MEUR en actuacions per a la millora de les comunicacions al Pirineu

  • El vicepresident de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, anuncia la posada en servei d’aquesta nova infraestructura que dona més seguretat i comoditat en la circulació d’un tram de la C-14 a l’Alt Urgell
Tresponts

El vicepresident de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, ha anunciat avui la posada en servei del túnel de Tresponts en els pròxims dies, juntament amb el delegat del Govern a l’Alt Pirineu i Aran, Ricard Pérez, el ministre de Territori i Habitatge del Govern d’Andorra, Víctor Filloy, i alcaldes i alcaldesses de l’Alt Urgell. Aquesta infraestructura és la més important executada en els últims anys en aquest àmbit territorial, i l’element emblemàtic de les obres de millora de la C-14 entre Organyà i Montant de Tost que, amb una inversió de més de 35 MEUR, ha portat a terme el Departament. El vicepresident Puigneró ha remarcat la importància per al territori d’aquesta obra: “no només posarem en servei un túnel, millorem la seguretat del veīnat i obrim noves oportunitats pel habitants de lAlt Urgell. Són 35 milions molt ben invertits”, ha assenyalat el vicepresident.

 

L’obra ha consistit en el condicionament de la C-14 en un tram de tres quilòmetres, on la carretera discorre per un terreny accidentat a través del congost de Tresponts i el túnel de Tresponts permet evitar un tram especialment sinuós. A més d’una rellevant obra d’enginyeria que dona més seguretat i comoditat en la conducció, el túnel de Tresponts exemplifica com les infraestructures viàries afavoreixen la connectivitat i, en conseqüència, contribueixen a millorar les condicions de vida i l’activitat econòmica d’un territori.

 

Així, el vicepresident ha posat de relleu que “aquest ha de ser un país connectat, per terra, mar, aire i ciberespai. I la C-14 és un exemple perquè connecta, vertebra, des del Camp de Tarragona fins al Pirineu.  La connectivitat és clau per fer competitiu aquest país”. L’obra respon al compromís del Govern amb la millora de les comunicacions en aquest àmbit per a garantir l’equitat territorial i afavorir-hi el capital social. Un compromís que s’està traduint en els últims anys en actuacions per valor de prop de 250 MEUR dutes a terme en altres eixos com la C-28, o en fase de desenvolupament com la millora integral de l’eix de Comiols, o les obres per a formar malles de connexió intercomarcal com les que s’estan executant per fases a la C-462.

 

Les principals millores que s’han executat són:

  • Nou túnel de Tresponts: Aquest túnel permet evitar un tram que era especialment sinuós de la carretera, de manera que millora les condicions de seguretat i comoditat en la conducció. Té una longitud d’1,3 quilòmetres i una amplada de 12 metres. Així mateix, s’han executat dues galeries d’evacuació de 425 metres i 370 metres de longitud, respectivament, i s’han implantat sortides des del túnel a aquestes galeries d’evacuació cada 250 metres.

 

  • Eixamplament de la carretera: Per a facilitar la seguretat i la fluïdesa de la circulació dels vehicles, s’ha eixamplat la carretera dels 7-8 metres amb què comptava fins als 10 metres d’amplada. En alguns trams, aquesta ampliació ha comportat la construcció de diversos elements d’obra civil com murs i estructures voladisses. Cal afegir també els treballs de drenatge, implantació de barreres de protecció, d’estesa de terra vegetal a les bermes de la carretera i de senyalització horitzontal i vertical de la carretera.

 

  • Ampliació d’un túnel existent: L’obra ha inclòs també l’eixamplament d’un túnel exitent a Montant de Tost, dels 6,5 metres que tenia als 11 metres.

El túnel de Tresponts

El túnel de Tresponts té una longitud d’1,3 quilòmetres de longitud i 12 metres d’amplada; compta amb 2 carrils de 3,5 metres d’amplada, un per sentit de la circulació, separats per una franja central d’1 metre, i els vorals i voreres corresponents. A més de les tasques de perforació i resta de treballs d’obra civil del túnel –com la impermeabilització i el drenatge, revestiment, barreres de formigó, formació de la plataforma i d’asfaltatge), cal remarcar el conjunt d’instal·lacions que s’han implementat de control i seguretat:

  • Electricitat i enllumenat
  • Ventilació
  • Mesures de protecció contra incendis
  • Especials de control de túnel
    • Control ventilació
    • Detecció lineal d’incendis
    • Pals SOS
    • Radiocomunicacions
    • Circuit tancat de televisió
    • Sistema detecció automàtica d’incidències
    • Megafonia
    • Sistema de senyalització variable i semaforització
    • Control d’accessos i gàlib
    • Sistema de gestió tècnica centralitzada i comunicacions

 

El túnel compta a l’exterior, a les esplanades de la boca sud i boca nord, edificis de control i seguretat de les diverses instal·lacions, que estan, així mateix, integrades al Centre de Control Viari de la Generalitat de Catalunya –ubicat a Vic.

 

2  

Imatges

Fotografia

Fotografia 2254

Fotografia

Fotografia 2770

1  

Fitxers adjunts

Nota de premsa

Nota de premsa
PDF | 769