Educació

RdP Currículum

Els centres educatius tindran tres anys per aplicar progressivament els canvis dels nous currículums de primària, ESO i batxillerat

query_builder   18 març 2022 15:18

event_note Nota de premsa

Els centres educatius tindran tres anys per aplicar progressivament els canvis dels nous currículums de primària, ESO i batxillerat

  • El Departament d'Educació vol facilitar així a escoles i instituts la seva adaptació curricular, acompanyant-los en el seu desplegament

 

  • El nou Decret d’ordenació dels ensenyaments d’educació bàsica presenta com a elements claus les hores de gestió autònoma dels centres, el currículum competencial, i la interrelació entre matèries

 

  • Al batxillerat, hi haurà més hores optatives, amb la possibilitat de convalidar com a assignatura de batxillerat altres matèries que l’alumne cursi a cicles de grau mitjà d’FP, idiomes a les EOI o estudis de música i dansa
RdP currículum

Els centres educatius tindran tres anys per aplicar progressivament els canvis dels nous currículums dels ensenyaments de primària, ESO i batxillerat. Un procés que el Departament d'Educació vol que els centres puguin fer de forma transitòria, i facilitant així al màxim l’adaptació curricular d’escoles i instituts.

 

Així ho han explicat avui en roda de premsa la secretària de Transformació Educativa, Núria Mora, i el director general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, Joan Cuevas, que han presentat els principals trets del nou Decret d’ordenació dels ensenyaments d’educació bàsica i del nou Decret de batxillerat.

Pel que fa al infantil, primària i ESO, en aquesta etapa s’incrementen de forma notable les hores de gestió autònoma dels centres. És a dir, de les 5.040 hores de l’etapa de secundària, es destinaran un total de 560 hores -4 hores setmanals- a la gestió autònoma dels centres que ha de permetre reforçar projectes propis, per exemple, lligats a les arts, a les matèries STEAM, a l’oratòria o a la robòtica, entre d’altres. A primària també s’introdueixen hores de gestió autònoma, amb un total de 945 per tota l’etapa -4,5 hores a la setmana-. D’aquesta manera, es dotarà als centres de l’autonomia horària per tal que la puguin dedicar a allò que millor s’adapti al seu projecte educatiu.

 

Tal i com ha explicat Núria Mora, aquesta autonomia és l’eix clau del nou currículum i és una reivindicació de molts centres que ja treballen de forma competencial i que ara ho podran fer amb tota la cobertura. Per això, Educació acompanyarà en tot moment els centres per implementar els canvis del currículum a través de mesures de transitorietat.  

 

La secretària de Transformació Educativa ha remarcat que els centres que no vulguin no hauran de fer els canvis organitzatius el primer any. L’objectiu és que en 3 anys tots els centres hagin desplegat el currículum d’educació bàsica i de batxillerat:  “Al setembre s’inicia un camí cap al canvi, molts centres ja estan alineats i ja han iniciat el canvi, per tant, trobaran la cobertura i la resposta a allò que ja fan. Els centres que no volen encara fer el canvi o que no saben com fer-lo, se’ls acompanyarà i se’ls donarà un temps per tal que en 3 anys puguin treballar en aquesta transitorietat”.

 

A més, per tal de facilitar als centres el procés, Educació enviarà unes instruccions amb indicacions de com fer l’adaptació al currículum de cara al proper curs. Unes instruccions que prèviament es consultaran als centres.

 

Principals canvis a l’educació secundària

 

Els nous currículums deriven de la llei estatal LOMLOE, que determina que el 60% del repartiment de les hores a l’etapa de secundària estan dictades pel Ministeri d’Educació. Catalunya, pel fet de disposar de llengua pròpia, pot reduir un 10% la proposta d’hores ministerials per compensar les hores de llengua catalana.

 

Núria Mora ha explicat que “des del Ministeri ens van enviar la passada setmana els darrers esborranys del batxillerat a partir dels quals hem d’elaborar el Decret propi. Encara no disposem dels decrets definitius però hem volgut avançar en els enviaments per tal que els centres puguin anar treballant i prenent decisions per dur a terme aquesta adaptació curricular”.

 

El currículum de secundària, a banda de l’increment de les hores de gestió autònoma, presenta un seguit de novetats respecte la norma vigent aquest curs, sent els més destacats els següents:

  • S’impulsa l’avaluació formadora i formativa, és a dir, els criteris d’avaluació ara es lligaran a competències, quan abans es relacionava amb els continguts. Per tant, s’entén la competència com el saber lligat a una acció i no només a un coneixement memorístic.
  • S’incorporen com a objectius el benestar emocional, la perspectiva de gènere i la consciència democràtica i global, que s’han de projectar en totes les àrees.
  • Es manté l’indicador d’avaluació ‘No assolit’.

 

Un batxillerat més competencial

 

Pel que fa al batxillerat, la proposta per aquesta etapa postobligatòria és que sigui més competencial, i sobretot, amb major flexibilitat. El Departament d'Educació ha enviat avui l’esborrany de currículum als centres i la propera setmana es presentarà en sessions territorials per tal de recollir aportacions de millora.

 

Les principals novetats del decret estaran en les matèries optatives, que són les que defineix el Departament d'Educació:

 

  • Actualització de matèries comunes i de modalitat, per obligació del Ministeri d’Educació: se suprimeixen les ciències del món contemporani (comuna) i l’electrotècnia (modalitat). Aquest canvi és d’obligada implantació el proper curs segons la LOMLOE.
  • Es dotarà de més hores a les optatives a primer de batxillerat. L’increment de les optatives permet major flexibilitat i afavoreix la personalització de la trajectòria acadèmica de l’alumnat. A primer de batxillerat:
    • Les matèries comunes tindran 12 hores setmanals (actualment són 14 hores).
    • Les de modalitat tindran 9 hores setmanals (actualment 12 hores).
    • Les optatives pujaran de 4 a 9 hores setmanals.
  • Les optatives tindran una franja d’elecció anual i dues trimestrals, amb la possibilitat de cursar cicles formatius de grau mitjà –ja siguin cursats al propi centre o en un altre-, o l’estudi d’una llengua estrangera a les Escoles Oficials d’Idiomes –sempre i quan no es cursi al batxillerat com a primera o segona llengua estrangera-.
  • Seran els centres els que decidiran com articular aquestes optatives.

 

També pel que fa als canvis en les optatives de 1r de batxillerat, Educació dona als centres l’opció d’aplicar-los de forma transitòria durant 3 anys. D’aquesta manera, en aquest període les  optatives trimestrals podran ser anuals, tal i com són ara, si així ho decideixen els centres. A més a més, amb el nou decret a partir d’ara a 1r es podrà cursar una matèria de modalitat en una franja d’optativa anual.

 

El director general d’Innovació, Recerca i Cultura digital ha exposat que tots aquests canvis es tractaran amb els centres i amb les universitats: “La setmana que ve ho tractarem territorialment explicant els canvis del currículum a totes les direccions del país en sessions plenàries. Al mateix temps, estem treballant també amb les universitats diferents models d’avaluació competencial per al batxillerat i els canvis en relació amb la formació inicial del professorat.”

 

Un decret amb participació del sector

 

El passat mes de gener, Educació va presentar el primer esborrany de currículum als centres educatius. Una iniciativa que no s’havia fet fins ara en el desenvolupament de normativa curricular, amb l’objectiu de comptar amb l’opinió del sector i disposar d’un document final que recollís les propostes de millora per l’alumnat.

 

Fruit d’aquesta consulta oberta s’han rebut més de 850 aportacions procedents de centres educatius, entitats, agents socials i persones a títol individual, centrades sobretot en propostes de canvi d’hores i d’enriquiment del text. Amb totes les aportacions rebudes, el Departament d'Educació ha millorat i incorporat la majoria de les propostes.

 

 

 

18 de març de 2022

1  

Fitxers adjunts

Dossier Decret de currículum

Dossier Decret de currículum
PDF | 1598