Interior

miniatura

Més de 600 activitats aquest 2022 per a la millora de la seguretat viària a Catalunya

query_builder   29 març 2022 14:39

event_note Nota de premsa

Més de 600 activitats aquest 2022 per a la millora de la seguretat viària a Catalunya

foto
Presentat el Programa d’Activitats 2022 en la sessió de la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària, presidida pel conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena

El conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, ha presidit aquest matí la sessió de la Comissió Catalana de Trànsit i Seguretat Viària (CCTSV) en què s’ha presentat el Programa d’Activitats per a la millora de la seguretat viària a Catalunya previst per aquest 2022. El programa és una concreció del Pla de Seguretat Viària (PSV) 2021-2023 i té programades 653 activitats.

El PSV 2021-2023, que té com a objectiu principal la reducció del 15% de víctimes mortals per sinistres viaris i del 12% de les víctimes ferides greus, s’emmarca en el desplegament del Pacte Nacional per a la Mobilitat Segura i Sostenible 2021-2030, un pla estratègic que aborda per primera vegada i de manera transversal la mobilitat segura, sostenible, saludable i intel·ligent, a més de la seguretat viària.

El conseller ha manifestat que “un dels principals objectius d’aquest pla d’activitats és afrontar la sinistralitat entre els col·lectius més vulnerables (motoristes, ciclistes i vianants)”, que representen més de la meitat de les víctimes mortals al conjunt del país (un 47’4% en zona interurbana i un 69’8% en àmbit urbà). Elena ha remarcat la necessitat de “potenciar la pedagogia i la formació per avançar cap a una mobilitat més segura i conscient”.

En la presentació, el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Ramon Lamiel, ha fet una anàlisi de l’accidentalitat viària aquest 2021, que ha vingut “marcada per la pandèmia i per l’alliberament de peatges a la majoria de les nostres autopistes”. Ha volgut destacar els punts que més preocupen d’aquesta accidentalitat, com són “l’augment de la mortalitat a la demarcació de Girona, les distraccions (que són el principal factor concurrent de la sinistralitat) i l’elevat tant per cent d’homes conductors, molt per sobre de la xifra de les dones”. En aquest sentit, Lamiel ha volgut destacar aquesta novetat d’analitzar la sinistralitat tenint en compte la perspectiva de gènere i també ha volgut posar especial atenció a la sinistralitat provocada per la fauna (accidents cinegètics) afirmant que “l’any 2014 n’hi va haver 1.700 i, en canvi, durant el 2021 n’hi ha hagut 5.000”.  

El Programa d’Activitats 2022 recull totes les accions dels diferents Departaments de la Generalitat i les realitzades per altres administracions públiques, així com les de membres de la CCTSV que pertanyen a la societat civil. Les activitats estan distribuïdes en els 6 eixos estratègics del Pla, com poden ser, la necessitat de repensar l’espai públic; adaptar les polítiques de seguretat viària; crear estratègies sensibilitzadores o desenvolupar espais de cooperació entre els diferents sectors implicats en la mobilitzat intel·ligent.

Accions previstes

 El Programa d’Activitats 2022 com a concreció del Pla Seguretat Viària 2021-2023 centra part de les accions en els col·lectius vulnerables de la mobilitat. En l’eix sobre el replantejament de l’espai públic cap a una mobilitat més segura i sostenible hi ha diverses activitats destinades als vehicles de mobilitat personal (VMP). Els agents implicats pretenen donar una resposta transversal des de la CCTSV a la necessitat de pacificar aquesta nova forma de desplaçar-se i encaixar-la de manera segura a la circulació de pobles i ciutats amb els vehicles motoritzats, però sobretot també amb els vianants, com a part més vulnerable i fràgil de la problemàtica. 

En aquest sentit el Servei Català de Trànsit té previst redactar un dossier tècnic de recomanacions per a la circulació segura d’aquests vehicles i desenvolupar i potenciar la realització d'activitats formatives per a la sensibilització i formació per a la mobilitat segura dels VMP. A més, l’ajuntament de Barcelona elaborarà un informe d’accidentalitat d’usuaris de patinets elèctrics i el RACC durà a terme el II Baròmetre de VMP a Barcelona amb una visió metropolitana i n’establirà una comparativa amb els resultats del 2021. D’altra banda, la Federació d’Autoescoles de Catalunya també organitzarà cursos de VMP adreçats a usuaris.

En el marc de l’eix d’adaptar les polítiques de seguretat viària a les noves característiques de l’accidentalitat, diferents entitats membres de la Comissió desenvoluparan activitats per augmentar la seguretat viària dels motoristes, un col·lectiu que no ha registrat en els darrers anys un descens de la sinistralitat. En aquest àmbit, Applus+IDIADA estudiarà els beneficis econòmics i socials de millorar els sistemes de seguretat activa i passiva a les motocicletes i participarà del desenvolupament i millora de mètodes de detecció de motocicletes en els vehicles de passatgers. D’altra banda, des de la Diputació de Girona, analitzaran l’accidentalitat de motocicletes des del vessant de la infraestructura i des de l’SCT conjuntament  amb els Mossos d’Esquadra també es durà a terme un pla de patrullatge dinàmic dirigit a la reducció d’accidents amb víctimes mortals i ferides greus amb motocicletes implicades.

Una altra de les problemàtiques de la mobilitat actual i sobre la qual els membres de la Comissió consideren important actuar i abordar és la reincidència en les infraccions viàries. En aquest sentit, en el marc de l’eix de crear una estratègia sensibilitzadora i educativa per involucrar tota la societat, l’SCT estudiarà un paquet de mesures per a persones conductores reincidents i multireincidents. Juntament amb la Federació d’Autoescoles de Catalunya  es realitzarà un estudi del permís per punts i l’impacte sensibilitzador que tenen els cursos en determinats perfils de conductors reincidents. En aquesta línia, des de l’associació Stop Accidentes es desenvoluparan tallers de prevenció d'accidents de trànsit dirigits a persones amb drogodependència i exclusió social.

El Govern a les xarxes
undefined
undefined
undefined
undefined
undefined
banner acords
banner butlletins
banner premsa
banner transparencia